Barokni vrhunci
39. Varaždinske barokne večeri, 18 – 28 . rujna 2009.
-
39. Varaždinske barokne večeri, unatoč teškom vremenu recesije, uspjele su zadržati visoku razinu i skromnijim sredstvima ostvariti sve planirane programe, uz nazočnost brojne i obrazovane publike koja se već skoro četiri desetljeća odgaja ne samo na VBV, nego i na još jednom vrijednom varaždinskom festivalu i radionici rane glazbe novijeg datuma Aestas musica. Ove godine reducirani su troškovi, tako da primjerice festivalske nagrade nisu novčane, nego će svi nagrađeni biti pozvani da sudjeluju i na budućim Varaždinskim baroknim večerima. Izbor zemlje partnera Republike Češke pokazao se punim pogotkom. Gosti su izveli četiri neobično zanimljiva i vrijedna programa kojima su predstavili baroknu baštinu prvenstveno svoje zemlje, koju malo poznajemo. Dvama nagrađenim programima (više u nastavku) dodajmo još nastup Praškog ansambla Inégal s otvorenja, o kojem smo već pisali, i izvedbu opere Argippo Antonija Vivaldija, koju je na sceni varaždinskog HNK 26. rujna izveo barokni glazbeni ansambl Hofmusici iz Brna. Kako se radi o nepoznatom djelu, bila je to rijetka prigoda da ga nakon Praga i Venecije upoznamo i mi, i to u autentičnoj izvedbi i uprizorenju.
Što se tiče hrvatskih umjetnika i ansambala, nažalost nisu bili na razini najboljih. Ipak valja odati priznanje za izniman napor uložen u izvedbu Händelova Mesije u kojoj su 19. rujna sudjelovali Hrvatski barokni ansambl, Akademski zbor Ivan Goran Kovačić, solisti Marija Kuhar-Šoša, Helena Lucić, Dejan Vrbančić, Goran Jurić i dirigent Saša Britvić. Laura Vadjon je na baroknoj violini u suradnji s čembalistom Krešimirom Hasom 22. rujna u Kapeli obitelji Erdödy u Starom gradu Varaždinu vrlo lijepo izvela pet Händlovih violinskih sonata u povodu 250. godišnjice autorove smrti, dok je čembalistica Višnja Mažuran 25. rujna u Velikoj koncertnoj dvorani HNK predstavila svoj novi projekt posvećen trojici obljetničara – Händelu, Purcellu i Haydnu. Vrlo dobar dojam pružio je i novi varaždinski ansambl, koji nosi staro ime svojega grada Camerata Garestin, i koji ako ovako dobro nastavi očekuju velika priznanja. Lijepo složen program Händel u Garestinu dostojno su predstavili sopranistica Ivana Kladarin, flautist Dani Bošnjak, violončelist Krešimir Lazar i čembalist Krešimir Has.
Nagrađeni umjetnici i ansambli
39. Varaždinske barokne večeri završene su dodjelom festivalskih nagrada Ivan Lukačić, Jurica Murai i Kantor u ponedjeljak 28. rujna prije podne u Gradskoj vijećnici. Žiri, kojem je predsjedala Zdenka Weber, odlučio je Nagradu Ivan Lukačić ravnopravno dodijeliti češkom ansamblu Collegium Marianum i finskom ansamblu Helsinki Baroque Orchestra, za koncerte održane 27. i 21. rujna u crkvi sv. Nikole. Nagrada se dodjeljuje za najviši izvođački domet ansambla, što se pokazalo u biranom repertoaru djela sačuvanih u praškoj Katedrali sv. Vida, koja je na najljepši način predstavio Collegium Marianum zajedno sa umjetničkom voditeljicom flautisticom Janom Semerádovom i francuskim kontratenorom Damienom Gillonom, izvrsnim umjetnicima, koji su se potrudili da u program uz ostalo uvrste četiri prve suvremene izvedbe, čime su počastili Varaždinske baroke večeri i ujedno obogatili svoj upečatljiv nastup.
Nagradu Ivan Lukačić osvojio je i Helsinki Baroque Orchestra pod vodstvom čembalista i dirigenta Aapa Häkkinena. Glazbenici su uz sudjelovanje kontratenora Teppa Lampele majstorski predstavili malo poznate skladatelje baltičkih zemalja, čija su djela sačuvana u znamenitoj, ali još uvijek ne do kraja istraženoj i tiskanoj opsežnoj zbirci Dübben u Upsali. Uz dvije violine, dvije viole da gamba i violone, nastupio je i kontratenor Teppo Lampela, pjevač koji je osvojio iznimnom muzikalnošću i toplinom glasa, izvrsno surađujući s ansamblom.
Nagradu Jurica Murai za najbolju interpretaciju ove godine iznimno dijele mlada poljska sopranistica Jolanta Kowalska i njemački Vokalni ansambl Amarcord. Jolanda Kowalska oduševila je iznimnim kvalitetama i u glazbenom i u scenskom smislu, uz slavnog engleskog kontratenora Paula Esswooda. Birani program ljubavnih arija i dueta iz Londona i Venecije Esswood je sjajno mizanscenski postavio, spretno ga uklopivši u prekrasni stilski ambijent Viteške dvorane. Valja spomenuti i izvrsnu suradnju odličnog hrvatskog čembalista Pavla Mašića, no osobnost mlade sopranistice Jolante Kowalske ipak je dominirala tim iznimnim glazbenim događajem, 26. rujna u Dvorcu Trakošćan.
Nagradu Jurica Murai dobio je i Vokalni ansambl Amarcord za nastup 24. rujna u Crkvi sv. Nikole. Taj osebujni njemački a cappella sastav njeguje svjetsku tradiciju vokalnog umijeća proslavljenog Tomanerchora iz Leipziga. Petorica savršeno uvježbanih pjevača – tenori Wolfram i Martin Lattke, bariton Frank Ozimek i basovi Daniel Knauft i Holger Krause, predstavili su duhovna djela od srednjeg vijeka do baroka iz arhive Crkve sv. Tome u Leipzigu. Pjevači su to koji glazbu interpretiraju na uzvišeni, do u najmanje pojedinosti promišljeni, disciplinirani i uvjerljiv način, vrhunskom koncentracijom i intonacijskom sigurnošću.
Hrvatski dnevni list Vjesnik, tradicionalno odan razvitku kulture, medijski je pokrovitelj Varaždinskih baroknih večeri te je utemeljio nagradu Kantor koja se dodjeljuje vrhunskim interpretima djela Johanna Sebastiana Bacha izvedenog na Varaždinskim baroknim večerima. Ove godine tu je nagradu dobio češki Ansambl Musica Florea i solisti, flautist Marek Špelina i sopranistica Susanne Rydén. Nagrada je dodijeljena za izvedbu Bachove Kantate Non sa che sia dolore u sklopu koncerta Johann Sebastian Bach i glazbene dragocjenosti baroknog Praga 25. rujna u Crkvi sv. Nikole. Kantata počinje Simfonijom za flautu i gudače u obliku koncerta i tu se besprijekornom tehnikom, ljepotom tona i muzikalnošću istaknuo sjajan flautist Marek Špelina, dok je švedska sopranistica Susanne Rydén izvodila recitative i arije izbrušenom tehnikom, zvonkim pokretljivim glasom, čistom intonacijom i jasnom dikcijom, potaknuta u cjelini živom, nadahnutom i poletnom izvedbom vrsnog ansambla Musica Florea.
Novi instrumenti i knjige
VBV su ove godine dobile na uporabu dva vrijedna instrumenta, donacije hrvatskih graditelja, koji će uvelike olakšati realizaciju odabranih programa: arhilutnju hrvatskog graditelja žičanih instrumenata Alojzija Sedera, koju je predstavio argentinski lutnjist Eduardo Egüez i čembalo Antuna Maloseje i Zlatka Pavlinića. To je prvi čembalo koji je izgrađen u Hrvatskoj, a koji je svojim muziciranjem inaugurirala Višnja Mažuran.
O izložbi i promociji dva CD-a Jurice Muraia u povodu desete obljetnice smrti već smo pisali. Dodajmo da je predstavljena i monografija Ruža Pospiš Baldani, hrvatska primadona autorice Jagode Martinčević u nakladi Varaždinskih baroknih večeri i Ogranka Matice Hrvatske Varaždin. Tom prigodom premijerno je prikazan i dokumentarni film Jakova Sedlara i Jagode Martinčević Ruža. Prepuno gledalište HNK došlo je odati priznanje slavnoj sugrađanki i dobiti Ružin potpis na raskošno opremljenoj knjizi koja obiljem fotografija, portreta i osobno intoniranog teksta svjedoči o iznimnoj karijeri i privatnom životu naše Marije Callas. Ona je unatoč svjetskoj slavi, posebno kao nenadmašna Carmen, ostala vjerna domovini krećući se i nastupajući uglavnom između Varaždina, Zagreba i Dubrovnika, uvelike zaduživši hrvatsku glazbenu kulturu. Vrijedan je to dokument koji su s mnogo hvale predstavili književnik Nedjeljko Fabrio, recenzentica Zdenka Weber i urednik Ernest Fišer. Autorica Jagoda Martinčević misli da je to mala knjiga u odnosu na ono o čemu govori, dok je Ruža Pospiš Baldani zaključila: "Sat brzo otkucava, krug se zatvara."
© Višnja Požgaj, KULISA.eu, 2. listopada 2009.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek