Glazba portugalskog baroka u Varaždinu
54. Varaždinske barokne večeri, 20. rujna - 2. listopada 2024.: Orquestra Barroca Casa de Música, Zbor Hrvatske radio televizije, Sara Braga Simões, sopran, Laurence Cummings, dirigent i umjetničko vodstvo, Katedrala Uznesenja Blažene Djevice Marije, Varaždin, 20. rujna 2024.
-
Svečanim otvorenjem započele su u varaždinskoj katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije 20. rujna 54. Varaždinske barokne večeri (VBV). Dakako, pojam „svečano“ uključuje sve neophodne sastavnice koje prethode glazbenom programu jedinog nacionalnog festivala koji se održava na kontinentu i počinje u ranu jesen. Tako je Komorni vokalni ansambl Glazbene škole u Varaždinu pod ravnanjem Dade Ruža izveo decentno harmoniziranu hrvatsku himnu Lijepa naša domovino, a govornici, gradonačelnik grada Varaždina dr. sc. Neven Bosilj, veleposlanica Portugala, države-partnera ovogodišnjeg festivala Nj. E. Maria Paula Vieira Ferreira Leal da Silva, ministrica kulture i medija RH i izaslanica predsjednika Vlade RH Andreja Plenkovića, prigodnim su pohvalama naglasili važnost varaždinskih svečanosti barokne glazbe. Završnu je riječ imao izaslanik predsjednika RH Zorana Milanovića, njegov posebni savjetnik za kulturu Zdravko Zima, koji je u ime pokrovitelja proglasio festival otvorenim. Do posljednjeg mjesta popunjena prelijepa barokna varaždinska katedrala, u kojoj su se okupili brojni predstavnici diplomatskog kora i drugih za kulturni, društveni i gospodarski život važni uzvanici, među njima i apostolski nuncij mons. Giorgio Lingua, varaždinski biskup mons. Bože Radoš i biskup u miru mons. Josip Mrzljak, bili su spremni za susret s pripremljenim glazbenim dijelom svečanosti koju je u izravnom prijenosu prenosila i HRT pa su koncert mogli pratiti i brojni drugi štovatelji barokne glazbe.
Praksa organiziranja pojedinog godišta VBV-a u suradnji s odabranom državom-partnerom nastavljena je i za 54. izdanje festivala pa je ove godine uključen znatan broj portugalskih glazbenica i glazbenika. Doista, o portugalskoj glazbi iz razdoblja baroka znamo vrlo malo, a niti ne susrećemo uživo često portugalske soliste i ansamble. Stoga je bilo vrlo zanimljivo slušati Orquestra Barroca Casa de Música (OBCM), instrumentalni ansambl osnovan 2006. godine u Portu, dakako sa ciljem izvođenja glazbe 17. i 18. stoljeća i to oslanjajući se na povijesno informiranu izvođačku praksu.
O tome da su tijekom 17. i 18. stoljeća talijanski skladatelji bili na osobito visokoj cijeni, znamo iz mnogih drugih primjera kraljeva koji su na svoje dvorove pozivali za glazbu posebno nadarene Talijane. Tako je i portugalski kralj José I., na prijestolju od 1750. do 1777. godine, u Portugal pozvao u Napulju rođenog Davida Pereza (1711–1778) i zaposlio ga kao mestre da capela real i dvorskog učitelja glazbe. Da je riječ o inventivnom autoru instrumentalnog sloga uvjerio nas je dirigent večeri, ugledni britanski čembalist, orguljaš i dirigent Laurence Cummings. Šef dirigent portugalskog ansambla, uz brojne druge funkcije na učilištima za baroknu interpretaciju i baroknim festivalima, maestro Laurence Cummings u Varaždinu je dobro poznat budući da je godinama vodio Ljetnu školu barokne glazbe Aestas musica. Dakle, Perezova Sinfonia u D-duru, La tempestad del mar, tipični je barokni primjer trostavačne skladbe čija uzburkanost odgovara podnaslovu s namjerom asociranja morske oluje.
Gošća iz Portugala, sopranistica Sara Braga Simões, donijela nam je nova glazbena otkrića. Operna i koncertna pjevačica toplo obojena soprana izuzetne pokretljivosti upoznala nas je s tri arije iz opera Antónia Leala Moreire (1758–1819). Nažalost još nisam imala priliku susresti niti jedno djelo ovog portugalskog majstora koji je djelovao u kraljevskoj palači u Ajudu, kamo se nakon tragičnog potresa u Lisabonu 1755. godine preselila kraljevska svojta. Moreira je skladao manje zahtjevne serenate per musica, zvane još i dramma per musica, dakle kraća glazbeno-scenska djela najčešće s povijesnim i herojskim sadržajima. Čuli smo Moreirinu Uvertiru operi Siface e Sofonisba, te tri arije iz opera L'Imenèi di Delfo, Ascantia in Alba i Gli Eroi Spartani. Dakako, pjeva se na talijanskom jeziku, a sopranistica Sara Braga Simões svakom je daljnjom arijom oduševljavala sve više i više. Precizne i lepršave kolorature te lakoća pjevanja bez imalo vanjske poze ili ikakvog znaka napora značajke su koje rese zbilja vrsne soprane velike prirodne nadarenosti i odlično svladane tehnike pjevanja.
Simpatičan poklon domaćinima pružili su gosti iz Portugala poletnom i vrsno uigranom izvedbom Treće simfonije u D-duru Luke Sorkočevića, a za kraj pripremili suradnju s hrvatskim solistima i Zborom HRT-a u izvedbi velebnog duhovnog djela Magnificata, BWV 243 J. S. Bacha.
Kao solisti nastupili su sopranistica Monika Cerovčec, altistice Loredana Medan i Martina Borse, kontratenor Franko Klisović, tenor Mislav Lucić i bas Vjekoslav Hudeček. Neophodni glanc izvedbi davalo je vođenje dirigenta Laurencea Cummingsa koji dirigira i svira čembalo. Kroz 12 stavaka u kojima se izmjenjuju zbor i pojedini solist vodio je Cummings vrlo pouzdano očito dobro pripremljene i za lijepo pjevanje spremne pjevačice i pjevače. Bila je to izvedba u kojoj se moglo uživati, a uz razumijevanje latinskog teksta i pratiti duhovne poruke marijanskog hvalospjeva Veliča duša moja Gospodina.
I na kraju, bez umanjivanja vrsnosti u sudjelovanju ostalih pjevača, ipak valja istaći posebnost ugođaja i načina interpretacije kontratenora Franka Klisovića. Klisović je Bachovo plemenito uglazbljenje Marijina teksta iz Evanđelja po Luki Gladne napuni dobrima, a bogate otpusti prazne (Luka 1:53) ispjevao nadasve dojmljivo i uvjerljivo i zaslužio je glasno odobravanje.
Uopće, oduševljena se publika dugim pljeskom oprostila od svih izvođača svečanog otvorenja 54. VBV-a i krenula prema Starom gradu gdje je mogla uživati u pjevanju portugalske specifičnosti, fada, u interpretaciji Ana Lains Tria, a potom i diviti se spektakularnom vatrometu kojim uobičajeno Varaždin označava početak svojeg festivala.
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 30. rujna 2024.
Piše:
Weber
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek