Izvrsni solisti uz uigran i suveren ansambl
Opera Selecta, Trogir, 4. srpnja - 9. kolovoza 2024.: Acoustic Project, gala koncert, Kula Kamerlengo, 29. srpnja 2024.
-
Kraj šestog mjeseca je za zaljubljenike u klasičnu glazbu onaj trenutak kada s velikim iščekivanjima iščitavaju programe ljetnih festivala u dalmatinskim gradovima. Između velebnih Dubrovačkih ljetnih igara, Splitskog ljeta, Glazbenih večeri u Svetom Donatu, Osorskih glazbenih večeri i brojnih drugih važnih festivala, nametnuo se i jedan trogirski. Uz bitnu razliku: vođen je i organiziran isključivo od strane glazbenih entuzijasta. Uigranoj ekipi i ove je godine uspjelo u Trogir dovesti svjetske zvijezde i tako publici – i domaćoj i inozemnoj, ponuditi vrhunske glazbene doživljaje. Festival Opera Selecta izgleda baš onako kako bi trebao izgledati festival u turističkom gradiću na obali: vrhunske izvedbe uz dašak glamura, glazbena imena koja će prepoznati i inozemna publika te događaji na takvoj produkcijskoj razini da ih ne želi propustiti niti domaća.
Ovogodišnje izdanje održavalo se od 4. srpnja do 9. kolovoza, a čast otvaranja imao je jedan od najboljih violinista današnjice, Maxim Vengerov. Uz klavirsku pratnju pijanistice Evgenije Startseve, Vengerov je pod svjetlima impozantne kule Kamerlengo izveo četiri violinske sonate L. v. Beethovena.
Ipak, programska poslastica za ljubitelje opere, kakvi su i na čelu samog festivala, bio je koncert jedne od najperspektivnijih mladih sopranistica današnjice Serene Saenz. Na gala koncertu u kuli Kamerlengo 29. srpnja uz nju je bio i bariton Jaka Mihelač, a sve to uz pratnju hrvatskog ansambla Acoustic Project.
Ova zanimljiva suradnja proizašla je iz želje da se trogirskoj publici ponudi nešto novo i zanimljivo, a odabir sopranistice Serene Saenz rezultat je pomnog praćenja operne svjetske scene na kojoj Saenz glasi kao nagrađivana zvijezda u usponu: „Muzikalnost, dobar ukus pri korištenju ukrasa i blistavi visoki tonovi s dobrim arsenalom belcanto resursa“. Slovenski bariton Jaka Mihelač čest je gost Berlinske državne opere, dok su gudači ansambla Acoustic Project prepoznati hrvatski glazbenici koji su se osim kao pratnja solistima predstavili i s instrumentalnim intermezzima. Mozart, Verdi, Donizetti, Rossini, Verdi, Gounod, Korngold i Lehár skladatelji su čije smo skladbe čuli u izvedbi ovog brojnog sastava.
Ovo nije jedan od onih koncerata za koji se ne morate brinuti ako ga propustite jer znate da će se kad-tad pojaviti na nekom srodnom festivalu u nekom obližnjem gradu. Ovaj koncept koncerta i suradnja glazbenika nastala je isključivo za ovaj festival i kao takav je dodana vrijednost umjetničkom izričaju festivala. I zbilja, doživljaj je bio neponovljiv. Kula Kamerlengo je pomno pripremljena kako bi slušatelji mogli sva svoja osjetila usmjeriti na užitak: decentna rasvjeta koja je isticala posebnosti prostora, skulpture na pozornici akademskog kipara Tomislava Šalova i pomno osmišljeni program koji je započeo in medias res.
Koncert je otvorio ansambl Acoustic Project uvertirom iz opere Carmen Georgesa Bizeta, bez ikakvih prethodnih uvodnih pozdrava, govora ili nestrpljivog iščekivanja da se publika smiri. Relativno nagli početak uvukao nas je u ovu koncertnu priču koju je osim brojnih opernih arija i dueta činio i izbor iz njemačke poezije koju je poprilično nadahnuto recitirao glumac Trpimir Jurkić. Mlada španjolska sopranistica Serena Saenz zvučala je podjednako svježe i zrelo: prpošni, ali puni ton bio je točno toliko pun vibrata koliko je odgovaralo. Na sceni je bila poput neobuzdane vatre, ali ne nametljivo i ne lažno. Slovenski bariton Jaka Mihelač u prvoj je ariji Bella siccome un angelo iz opere Don Pasquale Gaetana Donizettija zvučao nesigurno, kao da akustički opipava prostor i dvoumi se koliko da glasa pusti. Ipak, već pri sljedećem izlasku na binu bio je siguran, prodoran te je do izražaja došla njegova mekana, baršunasta boja koja se u duetima sa Saenz savršeno stapala. Osim što su dobro funkcionirali zvukovno, nisu se libili dobro zajedništvo pokazati i na sceni s točkom plesa ili nježnim skokom s pozornice.
Ansambl Acoustic Project zvučao je homogeno i uigrano, bilo je pravo osvježenje slušati operne brojeve uz komorni gudački ansambl, a ne glasovirsku pratnju. Posebno je iznenađenje na programu bila Bersina Idila koju je za gudače obradio Pavle Dešpalj. Posljednja skladba službenog programa, duet Lippen Schweigen Franza Lehára lijepo je uokvirio ovo koncertno iskustvo, a dva dodatka su izmamila dugotrajni pljesak. Pljesak zaslužuju i organizatori ovog festivala koji nas svake godine tjeraju da s nestrpljenjem iščekujemo što nam spremaju za iduće izdanje.
© Petra Crnčević, KLASIKA.hr, 1. rujna 2024.
Serena Saenz, sopran
Jaka Mihelač, bariton
Acoustic Project, ansambl
Trpimir Jurkić, dramski umjetnik
Piše:
Crnčević
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek