Orguljaške glazbe nikada previše

18. Ars Organi Sisciae, Međunarodni orguljaški festival, 5.-12. svibnja 2024., Zagreb, Martinska Ves, Voloder, Hrvatska Kostajnica, Sisak

  • Na dvije lokacije u Zagrebu, u Župnoj crkvi sv. Marka Evanđelista i u Bazilici sv. Antuna Padovanskog na sv. Duhu, kao i u Martinskoj Vesi, Voloderu, Hrvatskoj Kostajnici i u Sisku održan je od 5. do 12. svibnja 18. Međunarodni orguljaški festival Ars Organi Sisciae. Iako je riječ o festivalu posvećenom prvenstveno povijesnim orguljama  i orguljaškoj baštini Sisačke biskupije, koncerti s vrlo zanimljivim programima u izvedbama afirmiranih glazbenika održani su i u drugim gradovima. Riječ je o festivalu koji organizira Hrvatska udruga Ars Organi Sisciae, na čijem je čelu izuzetno angažirana i agilna producentica i muzikologinja Valentina Badanjek Pintarić, a koji je jedan od festivala koji se održavaju na području sedam županija sa ciljem promidžbe vrijedne kulturne i sakralne baštine kao i prirodnih ljepota i raznolikosti hrvatskih krajeva.

    Tradicionalno, festivalsku sezonu otvara upravo Međunarodni orguljaški festival Ars Organi Sisciae, prvi projekt Udruge, a sada već punoljetni festival prvi put gostuje u Zagrebu i započeo je svečanim otvorenjem u Župnoj crkvi sv. Marka, kao prvi koncert nakon opsežne obnove gornjogradske crkve koja je bila teško oštećena u potresu 2020. godine. Na koncertu je nastupio Oratorijski zbor crkve sv. Marka Cantores Sancti Marci pod ravnanjem svojeg dirigenta Jurice Petra Petrača i uz sudjelovanje titularnog orguljaša crkve sv. Marka Pavla Mašića.

    Posvetivši program 150. obljetnici rođenja nadasve važnog i za glazbenu kulturu Zagreba i Hrvatske osobito zaslužnog skladatelja, orguljaša, glazbenog pisca i pedagoga Franje Dugana st. (Krapinica kraj Zlatara, 11. rujna 1874. – Zagreb, 12. prosinca 1948.) izveo je orguljaš Pavao Mašić Duganov Preludij i fugu u H-duru iz 1909. godine, a potom smo slušali Molitvu za mješoviti zbor iz 1901. godine. Visoka razina skladateljske tehnike autora, koji je uz brojne dužnosti i razgranatu djelatnost bio glavni orguljaš zagrebačke katedrale, kao i profesor pa i ravnatelj Konzervatorija Hrvatskog glazbenog zavoda, a kada je 1922. Konzervatorij prerastao u Muzičku akademiju predavao je polifone discipline, orgulje i kompoziciju (1927-'40. bio je pročelnikom Odjela za kompoziciju) na prvoj visokoškolskoj glazbenoj ustanovi u Hrvatskoj, potvrđuje se u svakom djelu Franje Dugana st. Tako je orguljaš Pavao Mašić svojim bravuroznim sviranjem znao istaći bogatu polifonu fakturu Duganovih orguljaških stavaka, a dirigent Jurica Petar Petrač ravnajući vrsno uvježbanim Oratorijskim zborom crkve sv. Marka, koji se sada s radošću ponovno vraća u svoju matičnu crkvu, ostvario je koncentriranu interpretaciju duhovne višeglasne zborske skladbe.

    Najdulji i glazbeno najsloženiji motet J. S. Bacha Jesu, meine Freude, BWV 227 (Isuse, moja radosti) rijetko čujemo na koncertima u Hrvatskoj. Vjerojatno skladan 1723. godine kada je J. S. Bach preuzeo funkciju kantora crkve sv. Tome u Leipzigu, motet je peteroglasni zbor koji koristi luteransku himnu Jesu, meine Freude Johanna Francka i melodiju himne Johanna Crügera, koja se javlja u jedanaest ulomaka s različitim koralnim obradama. Velebno je to, produhovljeno, glazbeno sadržajno, u kasnobaroknom stilu skladano djelo koje zahtijeva visoku vokalnu disciplinu i jasnoću izgovora. Za intonaciju oslonac je u sudjelovanju orgulja, a za pjevačku realizaciju neophodna je dobra priprema i koncentrirano izvođenje. Voditelj zbora, dirigent Jurica Petar Petrač pouzdano je uvježbao Oratorijski zbor crkve sv. Marka Cantores Sancti Marci, a orguljaš Pavao Mašić bio je pouzdani pratitelj na priručnim orguljama, pa je tako brojno slušateljstvo moglo s udivljenjem pratiti izvedbu, svakako zahvalno da ima priliku čuti Bachov antologijski motet. Svakako je pohvalno da je uz program bio otisnut i tekst na njemačkom izvorniku i u hrvatskom prijevodu, što je bila neophodna pomoć za razumijevanje poruka glazbe i teksta.

    U svojem 18. izdanju festival Ars Organi Sisciae nastavljen je 6. svibnja u nedavno obnovljenoj župnoj crkvi sv. Martina Biskupa u Martinskoj Vesi,  gdje su nakon potresa uređene i orgulje osnivača tvrtke Heferer iz 1881. godine,  najstarije orgulje koje su u kontinuiranoj upotrebi u Sisačkoj biskupiji  na kojima je 6. svibnja svirao Ulrich Walter, profesor orgulja i improvizacije na Univerzitetu u Grazu i dobitnik značajnih nagrada na mnogobrojnim međunarodnim natjecanjima.

    Nadalje, festival je predstavio i nova orguljaška imena, pa je nagrađivani mladi orguljaš Dubravko Ćepulić Polgar, glavni orguljaš crkve Bezgrješnog Srca Marijina u Zagrebu i naslovni orguljaš Klape sv. Juraj Hrvatske ratne mornarice i Vojnog ordinarijata Republike Hrvatske nastupio 7. svibnja u župnoj crkvi sv. Antuna Padovanskog u Voloderu svirajući povijesne orgulje Antuna Šimenca iz 1863. godine, uz nagrađivanog glazbenika Franju Pećarića koji je svirao bisernicu. Na programu su bila djela Ludwiga van Beethovena, J. S. Bacha, Rudolfa Matza, W. A. Mozarta, G. F. Händela i drugih. Vrlo nadarena pak orguljašica Ursa Ljuban iz Trogira, također ovjenčana mnogobrojnim nagradama, koja je umjetnička ravnateljica novog festivala Festival orgulja Trogir pokrenutog  ove godine, nastupila je 8. svibnja s trubačem Ivanom Đuzelom u župnoj crkvi sv. Antuna Padovanskog u Hrvatskoj Kostajnici, a na programu su imali skladbe Giulia Caccinija, Alessandra, Stradelle, G. F. Händela, G. B. Martinija, Camillea Saint-Saënsa i drugih autora.

    Ponovno u Zagrebu festival je nastavljen 11. svibnja u bazilici sv. Antuna Padovanskog na sv. Duhu nastupom mlade sopranistice Marije Ticl iz Požege, saksofonista Tomislava Žužaka iz Zagreba i orguljaša Alena Kopunovića Legetina. Na vrlo promišljenom programu našla su se djela hrvatskih majstora i praizvedbe novih djela mladih autora; tako oca Kamila Kolba, Dalibora Bukvića, Josipa Prajza, te praizvedbe skladbi Alana Kljaića. Festival je završen 12. svibnja u bazilici sv. Kvirina u Sisku, gdje su povodom 110. obljetnice rođenja uglednog skladatelja i muzikologa, dirigenta i pedagoga Albe Vidakovića, koncert održali profesori i studenti Instituta za crkvenu glazbu Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu uz orguljaša Milana Hibšera, također profesora na institutu. Nastupili su studenti iz razreda Milana Hibšera, Mirte Kudrne i Elizabete Zalović.
     
    Festival Ars Organi Sisciae održan je pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija RH te uz pomoć Sisačke biskupije, Zagrebačke i Sisačko-moslavačke županije i Grada Hrvatska Kostajnica.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 26. svibnja 2024.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike

...zabilježili smo