Skladno uređen Harmonijski vrt
Il Giardino Armonico, Avi Avital, mandolina, Giovanni Antonini, umjetničko vodstvo, Lisinski subotom, Koncertna dvorana Lisinski
-
Približavajući se neumitno 50. obljetnici djelovanja (29. prosinca), Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog obdarila je publiku svoga ciklusa Lisinski subotom ugostivši talijanski ansambl Il Giardino Armonico. Koncert je održan 16. prosinca 2023. u Velikoj dvorani, u kojoj je ostalo tek nekoliko praznih mjesta, što potvrđuje iznimno veliko zanimanje za ovaj ansambl koji je od svog utemeljenja 1989. godine više puta gostovao u Zagrebu. Program je obuhvatio sedam skladbi baroknih skladatelja i jednu suvremenoga talijanskog violončelista i skladatelja Giovannija Sollime (1962.). Nastanak njegova Koncerta za mandolinu Ad Avi Avital (2019.) potaknuo je izraelski mandolinist Avi Avital (1978.) s kojim je Solima često nastupao, imajući tako dovoljno prilika da upozna njegovo majstorstvo u sviranju mandoline. Glazbenici su na koncertu izveli jednu skladbu zabilježenu na kompakt-ploči koju je objavio ugledni njemački nakladnik Deutsche Grammophon u studenome 2023. godine.
Umjetnički voditelj ansambla Il Giardino Armonico i danas je Giovanni Antonini (1965.) koji nastupa kao dirigent i solist na blok-flauti ili poprečnoj flauti. U rodnome Milanu završio je Gradsku glazbenu školu, a studij je nastavio u Centru za ranu glazbu u Ženevi. Kao mladi glazbenik utemeljio je u Milanu 1985. godine s nekoliko glazbenika-istomišljenika ansambl Il Giardino Armonico, jedan od prvih u Italiji koji se specijalizirao za povijesno osviješteno izvođenje rane glazbe na starim instrumentima ili njihovim replikama. Četiri godine kasnije postao je njegovim umjetničkim voditeljem. U ansamblu sviraju eminentni glazbenici koji – ovisno o repertoaru, nastupaju kao solisti ili članovi komornog sastava, što u oba slučaja pretpostavlja visoku razinu tehnike sviranja i interpretacije izvornika. Ansambl se profilirao za izvođenje glazbe 17. i 18. stoljeća – baroka, pretklasike i klasike, pa je tako jedan od projekata kojim će se znatno povećati broj trajnih zvučnih zapisa snimanje svih simfonija Josepha Haydna (1732-1809) na izvornim instrumentima, čime ansambl Il Giardino Armonico želi proslaviti 300. obljetnicu skladateljeva rođenja.
Mandolinist Avi Avital počeo je svirati mandolinu u dobi od osam godina u rodnome gradu Be'er Sheva, a studirao je na Jeruzalemskoj muzičkoj akademiji i na Konzervatoriju Cesare Pollini u Padovi. Savršena tehnika, jednostavnost i iznimna muzikalnost značajke su Avitalova sviranja, što su prepoznali prosudbeni sudovi na mnogim natjecanjima dodijelivši mu najviše ocjene i nagrade. Prvi je mandolinist predložen za nagradu Grammy, a s njemačkom tvrtkom Deutsche Grammophon dogovorio je niz snimanja odabranih skladbi iz svog bogatog repertoara od njih više od sto.
Mandolina (umanjenica od riječi mandola, izvor u mandorla – tal. badem, mendel – hebrejski) je trzalačko glazbalo s korpusom kruškastog oblika i četiri žice ugođene kao na violini (g-d1, a1, e2). Povijest mandole i kasnije mandoline seže u 16. stoljeće, a u 18. stoljeću je postala popularnim instrumentom u svim društvenim staležima u Italiji i Francuskoj pa je možda iz tog razloga bila manje cijenjena od violine. Često se mislilo da su mogućnosti sviranja na mandolini skromnije od nekih drugih instrumenata, ali skladatelji su već u 18. stoljeću ostavili pozamašan broj skladbi za mandolinu sa zavidnim tehničko-interpretativnim zahtjevima. U svladavanju tehnike sviranja pomogle su prve tiskane škole za učenje sviranja mandoline, što je pridonijelo njenom usponu među ostale instrumente umjetničke glazbe. Umjetnik svjetskog ugleda Avi Avital jedan je od suvremenih glazbenika koji savršenom tehnikom i sjajnom interpretacijom skladbi osiguravaju mandolini ravnopravnu poziciju u odnosu na ostale instrumente.
Koncert ansambla Il Giardino Armonico potrajao je dulje od dva sata, ali činilo se puno kraće prema subjektivno doživljenome vremenu. Zanimljiv program, iskusni umjetnički voditelj Giovanni Antonini koji je temperamentno dirigirao štapićem ili rukom odnosno vodio izvedbu svirajući blok-flautu, atraktivni solist-mandolinist Avi Avital oduševili su publiku koja je za nagradu dobila i dodatak – prvi stavak Koncerta za mandolinu, gudače i basso continuo u C-duru Antonija Vivaldija (1678-1741). Na koncertu u Zagrebu glazbenici ansambla Il Giardino Armonico predstavili su dio svoga bogatog baroknog repertoara i to u prvome dijelu skladbe: Georg Firedrich Händel (1685-1759): Concerto grosso u G-duru, op. 6 br. 1; Emanuele Barbella (1718-1777): Koncert u D-duru za mandolinu, dvije violine i basso continuo; Francesco Durante (1684-1755): Koncert br. 2 u g-molu za gudače i basso continuo; Johann Sebastian Bach (1685-1750): Koncert u d-molu za blok-flautu, mandolinu, gudače i basso continuo, BWV 1060 (prerađen Koncert br. 1 za dva čembala i gudače u c-molu). U drugome dijelu slušali smo sljedeće skladbe: Antonio Vivaldi: Sinfonia u h-molu Al Santo Sepolcro, RV 169 i u nastavku od istoga skladatelja: Cum dederit iz moteta Nisi Dominus za glas, gudače i basso continuo, RV 608 (transkripcija za šalmaj i gudače); Carl Philipp Emanuel Bach: Simfonija br. 1 u G-duru za gudače i basso continuo, Wq 182/1, H 657 Hamburška i na kraju već spomenuti koncert Giovannija Sollime.
Gotovo sve izvedene skladbe odaju značajke baroknoga stila u smislu kontrastne melodike, tempa i dinamike, dok je Simfonija br. 1 u G-duru Bachova sina Carla Philippa Emanuela bliža pretklasičnoj formi iako je zadržano barokno obilježje – basso continuo. Od baroknog stila odstupa, dakako, i koncert Giovannija Sollime čiji je nastanak potaknuo Avi Avital, ali ga je skladatelj 2022. godine obradio za mandolinu, blok-flautu ad libitum, gudače i basso continuo, približivši ga (po sastavu) baroku. Virtuozno su pisane solističke dionice u čijim se temama da kadikad naslutiti tradicijska glazba, ali i pred ostale članove ansambla postavljeni su veliki zahtjevi primjereni suvremenim tehnikama sviranja, a u jednom trenutku glazbenici i pjevaju. U dobro odmjerenim dinamičkim vrijednostima mandolina je ostala u prvome planu, a za blok-flautu to nije bilo upitno s obzirom na resku boju tona različitu od gudača. U nešto mirniji ugođaj uronio je publiku odlomak iz Vivaldijeva moteta Nisi Dominus, dok su ostale skladbe plovile kroz bogatstvo glazbenih kontrasta, ostavljajući publiku u napetosti i iščekivanju novih zanimljivih melodijsko-ritamskih, harmonijskih i zvukovnih rješenja. Bilo bi suvišno tražiti (i najmanje) propuste u nastupu ansambla Il Giardino Armonico i solista-mandolinista Avija Avitala, jer izvrsna pripremljenost svih glazbenika, sugestivno vodstvo umjetničkoga ravnatelja Giovannija Antoninija i ozračje istinskog nadahnuća koje se osjetilo u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog, svrstavaju – usudili bismo zaključiti, njihovo muziciranje među najuspjelije koncerte u 2023. godini.
© Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 16. siječnja 2024.
Piše:
Miklaušić-Ćeran