Vrsni pijanistički duo za kraj koncepcijski prepoznatljivog festivala

6. Zagreb Piano Duo Festival, Duo Soós - Haag, Koncertna dvorana Lisinski

  • Šesto izdanje Zagreb Piano Duo festivala završilo je nastupom mađarsko-švicarskog klavirskog dua Adrienne Soos i Ive Haaga u Maloj dvorani Lisinski, dua koji je na glasu kao jedan od najboljih takvih ansambala u Švicarskoj, a njihovo djelovanje priznato je i drugdje u europskim zemljama pa su redovito pozivani na festivale komorne glazbe. Ostvarili su i niz snimki, a odnedavna su imenovani službenim Bösendorfer umjetnicima. Njihov je program za klavir četveroručno obuhvatio dvije kraće skladbe koje su prvi put predstavljene ovdašnjoj publici na počecima svakog od dva dijela večeri: vrlo osebujan pogled na tradiciju, Regard sur les traditions Dietera Ammanna i duhovito djetinjaste Vier Hände Rolanda Mosera.

    Duo, koji surađuje još od studentskih dana s Akademije Liszt u Budimpešti, uvjerljivo je i uživljeno donio i dvije gromade od kompozicija. Veliki zamah romantičarskih ishoda i bujnih zahvata zazvučao je u Grande sonate symphonique u h-molu Ignaza Moschelesa, čije ime po zahtjevnim muzikalnim etidama pamte svi vrijedni klavirski đaci srednjih škola. Ova simfonizirajuća sonata velikih ambicija, moćnog tona i nemalih zahtjeva za oboje pijanista bila je pravo otkriće koje je duo Soos-Haag donio sugestivno, ne štedeći zorno pokazati zašto je djelo dobilo upravo takav naslov koji zaziva grandioznost. Stabilnost i određenost Ive Haaga skladno se nadopunjavala s maštovitom muzikalnošću Andrienne Soos, a u svakom trenutku njihovih skladnih izvedbi potpuno je jasno da se poznaju u dušu. Vječnu zaigranost, vedrinu, blagost naprekinutog glazbenog tijeka pokazali su u lakopoteznom, šarmantnom Divertimentu na izvorne francuske motive Franza Shuberta – Divertissement sur des motifs originaux français.

    U šest godina od početka održavanja Piano Duo festivala, on je narastao do prepoznatljive manifestacije komorne glazbe koja upoznaje s bogatom literaturom nastalom u građanskim salonima u obiteljskoj liniji roditelj-dijete ili pak prijateljskoj suradnji, da bi se postupno probila i do velikih koncertnih dvorana, iznjedrivši prave zvijezde poput braće Kontarsky ili sestara Lebeque, a i slavni pijanisti i kompozitori su se povremeno udruživali kao Richter i Britten ili Argerich-Kovachevich. Festival, koji su pokrenule Kosjenka Turkulin i Iva Ljubičić Lukić uz stalnu suradnju s ansamblom Glazbene staze, održava se na više mjesta u gradu, poziva goste iz inozemstva, uključeni su i đaci-svirači, a Festival redovito naručuje djela hrvatskih skladatelja da obogati domaću literaturu za taj sastav.

    Ovaj put je bila praizvedba Četiri buduće skice Krešimira Seletkovića, a uključio se i nastup harfističkiog dua Ćiković preradbama klavirske literature. U šest termina, Festival se održavao u Institutu Liszt Mađarskog kulturnog centra, odakle je sve krenulo, Glazbenom učilištu Elly Bašić, Knjižnicama grada Zagreba, Kulturnom centru Travno i dvorani Lisinski. Osnivačice su na početku donijele program A la hongroise, kao duo su nastupili Tibor Naglić i Krešimir Starčević, Cecilia Oinas i Danijel Detoni, Danijela Petrić i Alberto Frka, Lea i Predrag Šantek, Nadia Varga Modrić i Domagoj Guščić, učitelji i učenici Glazbene škole iz Varaždina udružili su se u Happy Piano Family, a tri predavanja održali su Cecilia Oinas, Kosjenka Turkulin i Stefan Cvetković.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 5. studenog 2023.

    Program:

    Dieter Ammann: Regard sur les traditions
    Ignaz Moscheles: Grande sonate symphonique u h-molu, op. 112
    Roland Moser: Vier Hände
    Franz Schubert: Divertissement sur des motifs originaux français u e-molu, D 823

Piše:

Maja
Stanetti

kritike

...zabilježili smo