Ustrajne suptilnosti i inteligentno promišljanje muzičkog materijala

Dubrovnik u pozno ljeto, 26.kolovorza - 14. rujna 2023., Gudački kvartet Dubrovačkog simfonijskog orkestra, atrij Kneževa dvora

  • Jedanaesti put Dubrovački simfonijski orkestar organizacijski je i umjetnički nositelj međunarodnog festivala Dubrovnik u pozno ljeto, koji se održava odmah iza Dubrovačkih ljetnih igara i traje do sredine rujna. Od devet koncerata izdvojen je jedan na kojem je praizvedeno djelo hrvatskog autora, stoga vrijedan pažnje sa stajališta novog stvaralaštva. Radi se o koncertu održanom u atriju Kneževa dvora (12. rujna 2023.) Gudačkog kvarteta Dubrovačkog simfonijskog orkestra. Kvartet je skupio ponajbolje dubrovačke svirače mlađe generacije, a ujedno i vođe dionica u matičnom simfonijskom orkestru – prva violina je koncertmajstorica orkestra Đana Kahriman, druga violina Iva Vukić, viola Šimun Končić te na violončelu Mihaela Martinović. Kvartet održi nekoliko nastupa godišnje, dosljedno šireći svoj repertoar.

    Kao uvodnu skladbu izabrali su Adagio i Allegretto Dimitrija Šostakoviča. Ova dva stavka su skladateljeva preradba za gudački kvartet iz materijala njegovih  djela Adagio/Elegija iz prve scene trećeg čina opere Lady Macbeth, a Allegretto/Polka iz baleta Zlatno doba. Koherentnost Šostakovičevih neponovljivih gudačkih kvarteta izostaje u ova dva kratka stavka, te glazba plaća danak u izostanku inače savršenog skladateljevog kriptičnog tajminga, pa je za interpretaciju poželjan dodatni svirački napor. Kao početna skladba uigravanja nije bila baš najbolji izbor jer se kvartet, iako tonski precizan, svirački razlomljavao bez posebnog emocionalnog ulaženja u pore djela.

    Dubrovčanin Ivan Končić, čije je djelo naziva Gudački kvartet Gudački kvartet DSO praizveo, skladatelj je mlađe generacije sa zagrebačkom adresom. Kako sam autor piše u programskoj knjižici, prišao je skladanju Gudačkog kvarteta sa strahopoštovanjem prema formi u kojoj su skladateljski velikani poput Beethovena ili Šostakoviča ostavili svoje najbolje zapise. Njegovo djelo Gudački kvartet, radnog naslova Time's up, svojevrsno je traženje novih poliakordičkih mogućnosti i usklađivanje zvučnih vertikala koje se povremeno nalaze u skladnoj točki, najavljujući svojim ponovnim raspadom sljedeću neizvjesnost rezultata, uz dobro iskorištene i razrađene mehaničke alate koji kontroliraju mogući kaos. Dojam koji skladba ostavlja (jer može se govoriti s prvim slušanjem samo o dojmu), jest inteligentno promišljanje muzičkog materijala, a u emocionalnom smislu plahost i oprez, te ostajanje u okvirima ustrajne suptilnosti. Gudački kvartet DSO odlično se i angažirano snašao u izazovima izvedbe skladbe naručene upravo za ovaj sastav, a skladatelj na poklonu bio je vidno zadovoljan.

    Drugi gudački kvartet Aleksandra Borodina, napisan u drugoj polovici devetnaestog stoljeća, velika je ljubavna poema posvećena njegovoj supruzi Ekatarini Protopovoj. Četverostavačno djelo u kojem neprikosnoveno vlada sonatna forma, pruža gudačkom kvartetu višeslojno bogatstvo interpretacije u uzbudljivom dijalogu dionica i dojmljivim melodijama. Gudački kvartet Dubrovačkog simfonijskog orkestra u Borodinovom raskošnom suzvučju predstavio nam se u punom sjaju komornog muziciranja i pokazao veliki glazbeni potencijal. Svaki član gudačkog kvarteta ponaosob odličan je svirač/ica, a kao ansambl rastu iz nastupa u nastup. Međutim, manjak povremene nesigurnosti većim brojem zajedničke koncertantne prakse bit će dostatan da se ansambl profilira u svoj poseban izričaj i dobije neupitnu uvjerljivost.     

    © Marija Grazio, KLASIKA.hr, 8. listopada 2023.

Piše:

Marija
Grazio

kritike

...zabilježili smo