Nedostatak uvjerljivosti i neustrašive impostacije
74. Dubrovačke ljetne igre, 7. srpnja - 25. kolovoza 2023., Komorni orkestar Mendelssohn, Vesprim, Kristóf Baráti, violina, atrij Kneževa dvora
-
Komorni i simfonijski orkestri osnovani u manjim gradovima najčešće su okosnica glazbenog života sredine u kojoj djeluju, pa je takav i Komorni orkestar Mendelssohn, osnovan 1985. u mađarskom povijesnom gradiću Vesprimu.
Na Dubrovačkim ljetnim igrama (10. kolovoza) Komorni orkestar Mendelssohn pod vodstvom koncertmajstora Pétera Kovátsa ugostio je mađarskog renomiranog violinistu srednje generacije Kristófa Barátija.
S prvim tonovima jednostavačne Simfonije za gudače br 10 u h-molu (negdje je navedeno da je i sinfonija djelo po uzoru na klasične pretke), orkestar nas je poveo podatno i mekano zvučnim putem Felixa Mendelssohna, otkrivajući mladi svijet četrnaestogodišnjeg skladatelja. Kako je simfonija odmicala, orkestru su se događala izmaknuća u homogenosti dionica, pa je početna tonska čarolija postepeno u prvom djelu večeri blijedila. Nedostajalo je više uvjerljivosti i neustrašive impostacije.
Kristófa Barátija kritika hvali kao glazbenika „besprijekorne tehnike i umjetnika s ogromnim izražajnim rasponom“. Izvodeći Koncert za violinu br 5 u A-duru, KV219 više je stavljao naglasak na eksterni dio, s finim tonom, visoko stiliziranim fraziranjem, ali s načelnom, paradnom inspiracijom. Neuobičajeno strukturiran, s čestim promjenama tempa i raspoloženja u prvom i trećem stavku – a drugi stavak k tome zahtjevan u emocionalnoj dosljednosti, ovaj koncert više odgovara nekom glazbeniku razbarušenije fantazije nego uglađenom i opreznom Kristófu Barátiju. Takve karakteristike donio nam je i u djelu Introdukcija i Rondo Capriccioso, op. 28 Camillea Saint-Saënsa. Visoka profesionalnost i preciznost krasi ovog respektabilnog violinista, ali u njegovom nastupu u Kneževu dvoru nedostajao je barem gram magije.
Drugi dio koncerta bio je rezerviran samo za orkestralna djela Béle Bartóka. Divertimento, sz. 113 na samom početku donosi prepoznatljiv Bartókov rukopis ritmičnog obrasca i tradicionalne melodike, spletene u veliki dio njegovog opusa i njegovo je neiscrpno nadahnuće. Supstancu ove Bartókove skladbe treba u interpretaciji odsvirati razumljivo, ali i s velikim šarmom. Komornom orkestru Mendelssohn u velikom dijelu u potpunosti je uspjelo pregledno odsvirati Bartókovu partituru, mada je na pojedinim mjestima energija duge Bartókove muzičke misli gubila intenzitet. Na samom kraju, Orkestar je izabrao odsvirati Rumunjske narodne plesove, sz. 56. i zaključilo svoj koncert na Igrama. Plesovi su prošli u rutinskom ozračju, uredno, ne dopustivši da imalo izbije na površinu Bartókov impuls. Publika je i solista i orkestar ispratila dugotrajnim pljeskom, pa se stječe dojam da nekad i indisponirano sviranje ili ono koje nije dotaklo svoj vrhunac može biti uspješno u krugu koji glazba zatvara između izvođača i slušatelja.
© Marija Grazio, KLASIKA.hr, 28. kolovoza 2023.
Koncert izveden: 10. kolovoza 2023.
Felix Mendelssohn: Simfonija za gudače br. 10 u h-molu
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert za violinu br. 5 u A-duru, KV 219
Allegro aperto
Adagio
RondeauCamille Saint-Saëns: Introdukcija i rondo capriccioso, op. 28
Béla Bartók: Divertimento, Sz. 113
Allegro no troppo
Molto adagio
Allegro assaiBéla Bartók: Rumunjski narodni plesovi, Sz. 56
Bot tánc / Jocul cu bâtă
Brâul
Topogó / Pe loc
Bucsumí tánc / Buciumeana
Poarga Românească
Aprózó / Mărunțel
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek