Profinjena zaigranost polifonih struktura
74. Dubrovačke ljetne igre, 7. srpnja - 25. kolovoza 2023., András Schiff, klavir, atrij Kneževa dvora
-
Ceremonija otvaranja 74. po redu Dubrovačkih ljetnih Igara (10. srpnja) ove je godine imala tendenciju pučkim poigravanjem i izborom popularnih melodija podilaziti publici u tradicionalnoj formi, te na taj način vratiti povjerenje publike i uvući Grad da ponovo suživi s Igrama. Izbor za prvi događaj glazbenog dijela programa bio je nastavak takvog privlačenja publike, ali bez senzacionalističke, isprazne pompe.
Koncert u atriju Kneževa dvora (13. srpnja) održao je András Schiff, jedan od pijanista iz vremena kad se moglo nabrojiti one najveće i znao se razlog tome. Poplava izvrsnih zanatlija-glazbenika, vještih i spremnih na sve moguće tehničke izazove izvedbe, istiskuju ubrzano one tumače glazbe s integralnim, gotovo filozofskim pristupom spajanja u jedinstvo sadržaja i forme. Takav je upravo András Schiff. Njegova pristojna i skrušena pojavnost iskazuje pobožni pristup muzici, a intelektualna potentnost samom interpretu pruža mogućnost zadivljujućih rezultata.
Schiff je program izabrao na sam dan koncerta. Obraćajući se publici doznali smo da je razlog taj što nije znao za koje skladbe će biti raspoložen, a svako djelo je najavio uz neku zanimljivu i duhovitu opasku. Johann Sebastian Bach i bečki klasičari Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart i Ludvig van Beethoven bili su okosnica večeri. Tema iz Bachovih Goldberg varijacija kao početni ritual (priznao je da svaki dan prije doručka počne s jednim Bachovim djelom) bila je posvećenje koncerta velikim skladateljima koji su Schiffu najdraži. Slijedili su zatim Bachov Capriccio sopra la lontananza del suo fratello dilettissimo, te Ricercar iz Muzičke žrtve, Mozartova c-mol Fantazija i Sonata KV 570 B-dur, Haydnova Sonata Hob XVI 52 Es dur, potom dvije Beethovenove Sonate op 31 br 2 – La tempesta i op 53 Waldstein. András Schiff na sva svoja gostovanja nosi vlastiti klavir, a u slučaju Igara, pristao je svirati bez tog organizacijskog troška. Izjavio je da mu je čast poslije četrdeset pet godina ponovo svirati u Dubrovniku i atriju Dvora.
Više od dva sata programa sličnog glazbenog razdoblja, ili onog koji se povijesno nadovezuju, nije izazivalo zamor ni kod svirača ni kod publike. Bez naizgled velikog napora ispleo je zvučnu mrežu u kojoj je svaka eventualna propusnost potpuno zanemariva, jer je u takvom promišljenom sviranju irelevantna. Njegov ton je blag i obao, čak i kod beethovenovskih akcenata, i nikad ne dopušta da agresivnost sforzata preraste u neugodu. Glazbu tumači iz perspektive skladatelja, a ne egocentričnog svirača. Profinjena zaigranost posebno se čula u polifonim strukturama, gdje je pojedinim glasovima davao veći značaj nego što je uobičajeno, propitujući hijerarhiju zvuka. Probijajući se kroz prozračne Mozartove melodije ili kroz Beethovenove gromadne emocije, uvijek ostaje pokorni sluga dubokoj skladateljevoj misli i stilskoj odrednici. Svakim odsviranim djelom András Schiff izmiče prosudbi uobičajenih kritičarskih parametara, a koncept doseže pročišćenu, prirodnu jednostavnost. Ipak, mora se posebno izdvojiti interpretacija Haydnove Sonate Es-dur, remek-djela skladateljeve poznije faze. Odsvirao ju je neponovljivo suvereno i maestralno, pa se može reći da je ona bila vrhunac večeri.
Koncert velikog pijaniste Andrása Schiffa izvrstan je početak Igara. Bez velike sumnje, teško će mnogi koncerti ove godine doseći taj nivo. Pun atrij Kneževa dvora, oduševljenje publike i iznimni glazbenik neupitan je recept za pravo festivalsko ozračje.
© Marija Grazio, KLASIKA.hr, 25. srpnja 2023.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek