Eksplozija energije
Simfonijski orkestar HRT-a, Majstorski ciklus, Nelson Goerner, klavir, Pascal Rophé, dirigent, Koncertna dvorana Lisinski
-
Program posljednjeg koncerta Majstorskog ciklusa Simfonijskog orkestra HRT-a u Lisinskom kao da je najavio predstojeći Muzički biennale Zagreb koncentrirajući se uglavnom na značajna djela turbulentnog 20. stoljeća. I kao što je ova koncertna večer nalazila poveznicu sa 19. stoljećem, i na Biennalu će se naći poveznice s prošlim u suglasju s raznim prostorima. Kao i obično, vodstvo šefa-dirigenta Pascala Rophea – koji i otvara Biennale, izvedbama je osigurao ozbiljnost, a njima nije nedostajalo intenziteta i iskonskog muzičkog temperamenta. Izbor djela na programu bio je koncentriran na djela prošlog stoljeća koja su uglavnom već odavno ušla na redoviti koncertni repertoar. Jedina iznimka koja još dalje osigurava kontinuitet bio je česti Klavirski koncert u Es-duru Franza Liszta, zvan Triangl-koncert, jer se u posljednjem stavku zvoncavi triangl na neki izrazit način uključuje, čak bi se moglo reći – kao drugi solistički instrument.Ipak, okosnicu su činila značajna orkestralna djela dvadesetog stoljeća, koja u podjednakom trajanju donose potpuno različite glazbene svjetove njihovih stvaratelja. Poveznica s Lisztom iz stoljeća ranije veza je porijeklom s dvojicom mađarskih skladatelja Györgyjem Ligetijem i Bélom Bartókom. Na neki je način Liszt, koji je u svoje doba bio svjetski slavan svojim nekonvencionalnim potezima i širenjem tonaliteta, otvorio put novoj glazbi, a moguće i svojim sunarodnjacima. Zaljuljanu atmosferu donijelo je djelo najznačajnijeg britanskog skladatelja 20. stoljeća, orkestralnih boja simfonijskog orkestra i njihovog smještanja u strukturiranu cjelinu, da bi na kraju dobili tri potpuno različita ostvarenja.
Večer je otvorila skladba Lontano Györgyja Ligetija, koja mikropokretima iz nečujnog pianissima raste do eksplozivne kulminacije da bi prema kraju ponovno utihnula gotovo do nečujnosti. Jedinstven Ligetijev rukopis pun atmosfere prostora postao je svojinom mnogih ljubitelja glazbe posredstvom filma – preko Stanleya Kubricka i njegove legendarne Odiseje u svemiru, pa ju upravo zbog te nenadmašne upotrebe mnogi doživljavaju i svojom i svemirskom. Pažljiva i koncentrirana izvedba skladbe Lontano zacijelo je mnoge atmosferom podsjetila na sugestiju beskrajnog svemirskog prostora.
Četiri interludija iz Petera Grimesa Benjamina Brittena na drukčiji način koriste izgleda bezbrojne mogućnosti simfonijskog orkestra. Kreiraju slike o moru kroz stavak Zora, koji priziva još relativno mirnu luku u osvit dana kada se jasno čuje vjetar među jarbolima ili obijanje valova o stijene. Akcent sljedećeg stavka Nedjeljno jutro izrazita je upotreba orkestralnih zvona koja priziva ona crkvena, dok Mjesečina svojom ustrajnom svjetlinom boja blago i mirno kreira mirnu noćnu atmosferu. Završna Oluja dramatičnim obratima i orkestralnim praskovima dojmljivo završava set interludija o moru, u čiju su izvedbu izvođači uložili maksimalan trud stvarajući dojmljive i žive slike. Solist večeri u Lisztovom Klavirskom koncertu u Es-duru bio je Nelson Goerner, pijanist svjetskih koncertnih itinerara argentinskog rođenja i švicarskog boravišta. Izravne i odlučne izvedbe, podsjetio je na klavirsku virtuoznost skladatelja s kojom je stekao svjetsku slavu.
U nekoj natjecateljskoj točnosti Goerner nije ostavio puno mjesta nijansiranju boja ili lakoj, kamoli šarmantnoj zaigranosti u isto tako točnoj suradnji s razrađenim i pripremljenim orkestrom. Suita za pantomimu o zavodničkoj priči okrutnog Čudesnog mandarina Bele Bartóka vatrometno je zaključila večer. Izrazitoj, živopisnoj i često barbarski elementarnoj ritmičnosti suprotstavljala se mekoća izraza. Kontrast je doveo do eksplozije energične izvedbe u maksimalnom angažmanu koncentriranog orkestra pod strogo kontroliranim i sugestivnim vodstvom dirigenta Pascala Rophea.
Program:
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 13. travnja 2023.
György Ligeti: Lontano, za orkestar
Benjamin Britten: Četiri interludija o moru iz opere Peter Grimes
Franz Liszt: Koncert za klavir i orkestar br. 1 u Es-duru, S. 124
Béla Bartók: Čudesni mandarin, suita, op. 19
Piše:
Stanetti