Iscrpno upoznavanje s komornom glazbom Dore Pejačević
Festival Dora Pejačević, 1. – 5. ožujka 2023., Zagreb: Komornim stazama Dore Pejačević, Koncertna dvorana Svetislav Stančić na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (2. dio)
-
Drugoga dana Festivala – u četvrtak, 2. ožujka priliku predstavljanja djela iz opusa Dore Pejačević dobili su studenti muzikologije te studenti pjevanja i instrumenata na koncertu naslovljenom Komornim stazama Dore Pejačević. Iako zakazan za prvi poslijepodnevni sat (13 sati), Koncertna dvorana Svetislav Stančić na Muzičkoj akademiji u Zagrebu bila je čak i premala za publiku koju je privukao ovaj Festival. Studenti muzikologije Magda Breški, Magda Galić, Dorian Posavac, Pavel Novak, Sara Vrdoljak, Lovro Bakula, Lovro Ivić i Maja Piljek priredili su uvodne komentare skladbi Dore Pejačević pod mentorstvom doc. dr. sc. Sanje Kiš Žuvela, dok su mentori vokalnih i instrumentalnih solista bili prof. art. Ida Gamulin, doc. art. Julija Gubajdulina i nasl. doc. art. Helena Lucić Šego. Analizirajući skladbe Dore Pejačević studenti su se oslanjali na usvojeno teorijsko znanje, ali često su pronašli podatke u monografiji akademkinje Koraljke Kos.
Kroz program su vodili Lora Breški, Magda Galić, Lovro Ivić i Mia Reba, a izvedene su pjesme Es jagen sich Mond und Sonne (U lovu je Mjesec na Sunce) br. 4 iz ciklusa Sieben Lieder, op. 23 (Petra Cik, sopran), Ein Schrei (Krik) br. 1 iz ciklusa Vier Lieder, op. 30 (Mislav Lucić, tenor) i Als du mich einst gefunden hast (Kad nekoć si me našao) br. 1 iz ciklusa Mädchengestalten (Djevojačka obličja), op. 42 (Hana Ilčić, sopran). Pjevače je pratio Neven Boltek. Pjesmu Verwandlung (Preobraženje), op. 37a u obradi za sopran, klarinet i glasovir Franje Klinara izveli su Nela Katalenić Klinar, sopran; Lucija Bošković, klarinet; Lucija Kašnar, glasovir. Iz glasovirskog opusa Dore Pejačević odabrani su Impromptu u B-duru, op. 32b (univ. mag. mus. Helena Herman), Blütenwirbel (Cvjetni vrtlog), op. 45 i Capriccio, op. 47 (univ. mag. mus. Petra Šket) te Nocturno u Fis-duru, op. 50 br. 2 (Katarina Vorel). Iz komornog opusa odabrani stavak Adagio iz Klavirskoga kvarteta u d-molu, op. 25 svirali su Ana Labazan Brajša, violina; Tin Reba, viola; Nina Lucia Perina, violončelo; Stipe Prskalo, glasovir.
Život i stvaralaštvo Dore Pejačević postali su temom i cjelovečernjeg dokumentarnog filma koji je hrvatskoj (zagrebačkoj) publici premijerno prikazan u četvrtak, 2. ožujka u kinu Metropolis u Muzeju suvremene umjetnosti. Autori – pijanistica Kyra Steckeweh i Tim van Bevern, snimili su već filmove o skladateljicama, pa su pod naslovom Bijeg u glazbu pokušali u svjetlu novijih dokumenata i razgovora sa znanstvenicima, muzealcima, glazbenicima i nasljednicima zabilježiti na filmskoj traci podatke o životu i stvaralaštvu Dore Pejačević. Dokumentarnu vrijednost imaju, dakako, riječi kazivača, a kako je jedna od autora Kyra Steckeweh – pijanistica, odabir glazbe sveo se uglavnom na glasovirski opus, manje na vokalnu liriku i orkestralne skladbe. Neke su scene – mislimo na razgovore između dvoje autora filma, možda oduzele previše filmskoga vremena, kao i sviranje Kyre Steckeweh, a prikazanu verziju filma za hrvatsku publiku nisu – prema vlastitim riječima, temeljito pregledali, što je potvrdio i propust u pisanju prijevoda (engleska varijanta – veznik i pisan je svaki put kao I). Distributer filma je tvrtka Discovery film & video, a nakon projekcije predstavili su se autori, neki govornici i predstavnici distributera.
Osobito brojnu publiku privukla je tribina pod nazivom Dora Pejačević jučer i danas, održana u petak, 3. ožujka u 11 sati u prostorijama Knjižnice Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti na Strossmayerovom trgu 14. Moderatorica – muzikologinja Andrea Višak, arhivarka Zagrebačke filharmonije, objasnila je u uvodnoj riječi namjeru organizatora da ovim festivalom potakne popularizaciju opusa i daljnje istraživanje života i opusa Dore Pejačević. Njeni su gosti bili akademkinja Koraljka Kos, sin nećaka Dore Pejačević – Nikola ml. barun Adamović Čepinski te Silvija Lučevnjak, ravnateljica Zavičajnoga muzeja Našice. Iz razgovora s njima doznali smo niz zanimljivosti. O povijesti i životu obitelji Pejačević i Adamović Čepinski od dolaska u Hrvatsku u 17. stoljeću te o živućim članovima govorio je Nikola ml. Barun Adamović Čepinski. Silvija Lučevnjak upoznala je publiku s poviješću dvorca obitelji Pejačević u Našicama, koji je od 1974. godine pretvoren u zavičajni muzej.
U dvorcu građenom 1811/12. godine i obnovljenom 1865. u klasicističkome stilu, u sadašnjem postavu jedna je prostorija posvećena Dori Pejačević, a tako je uređena nakon godine 1985. (Europska godina glazbe) kada se prvi put javno okupila obitelj Pejačević. Za uređenje je korišten sačuvani namještaj i neki dokumenti, jer je arhiv obitelji Pejačević javno spaljen 1945. godine kad je komunistička vlast nakon Drugoga svjetskog rata nastojala zatrti sve tragove plemstva. U dvorcu Pejačević smještena je i tad osnovana glazbena škola, utemeljen je Memorijal Dora Pejačević, jedan trg nosi ime skladateljice, a u tijeku je obnova dvorca u kojem će povijest obitelji Pejačević te život i opus skladateljice Dore Pejačević dobiti više prostora u postavu, zahvaljujući i donaciji novih dokumenata i predmeta. 50. obljetnica smrti obilježena je 1973. godine s dva koncerta, a ove godine priređuje se više programa u okviru projekta 365 dana s Dorom.
Akademkinja Koraljka Kos bez dvojbe je među hrvatskim muzikolozima najkompetentnija i najbolja poznavateljica života i opusa Dore Pejačević, što je potvrdila monografijom iz 1982. godine. Njena respektabilna životna dob nije bila preprekom da svojim dugogodišnjim iskustvom predavačice osvoji pozornost publike govoreći živo, tečno, te bez poštapalica i pisanih bilješki o životu i opusu skladateljice Dore Pejačević. Podijelivši njenu glazbenu ostavštinu na glazbene vrste, kratko se osvrnula na stilske značajke svake od njih te dala sažetu ocjenu vrijednosti njena opusa za hrvatsku glazbu prve četvrtine 20. stoljeća. Protumačila je i neke detalje iz života Dore Pejačević koji su bili odlučujući za njen skladateljski rad: nove prilike nakon Prvoga svjetskog rata i nesigurna materijalna situacija nisu obećavali mogućnost nastavka skladanja, što ju je možda usmjerilo na brak i život izvan Hrvatske. Osvrnuvši se na popularizaciju skladbi Dore Pejačević, akademkinja Koraljka Kos istaknula je priloge pijanistice Kyre Steckeweh.
Andrea Višak je u razgovoru izjavila: „Zahvaljujući Vama, mi smo danas ovdje“, pomišljajući na objavljena tiskana izdanja skladbi Dore Pejačević u čijoj je pripremi sudjelovala akademkinja Koraljka Kos. Njen je odgovor glasio: „Slava ne ide meni, tu je Muzički informativni centar Koncertne direkcije Zagreb koji je tražio suradnike za pojedina područja. Ja sam (osim za knjigu) istraživala i kasnije pisala o Dorinim odnosima s nekim ljudima.“ Svoje dojmove o filmu Bijeg u glazbu kratko je opisala, istaknuvši da se dio filma snimao i kod nje te da je i sama postavila neka pitanja vezana za život Dore Pejačević. Nakon nekoliko pitanja publike, tribinu upotpunjenu komornom glazbom Dore Pejačević, napustili smo zadovoljni i obogaćeni novim spoznajama, u nadi da će se vrijedna glazbena djela Dore Pejačević češće predstavljati našoj glazbenoj publici.
(Pročitajte prethodni / sljedeći nastavak...)
© Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 5. travnja 2023.
Program:
D. Pejačević: Es jagen sich Mond und Sonne (U lovu je mjesec na sunce) iz ciklusa Sieben Lieder,op. 23: br.4
Petra Cik, sopran
Neven Boltek, klavirD.Pejačević: Vier Lieder, op. 30 br. 1 - Ein Schrei (Krik)
Mislav Lucić, tenor
Neven Boltek, klavirD. Pejačević: Als du mich einst gefunden hast (Kad nekoć si me našao mlad) iz ciklusa Mädchengestalten (Djevojački likovi), op. 42 br. 1;
Hana Ilčić, sopran
Neven Boltek, klavirD. Pejačević: Klavirski kvartet op. 25, II. st. Adagio
Ana Labazan Brajša, violina
Tin Reba, viola
Nina Lucija Perina, violončelo
Stipe Prskalo, klavirD. Pejačević: Nocturno, op. 50, broj 2
Katarina Vorel, glasovirD. Pejačević: Impromptu, op. 32b;
Helena Herman, glasovirD.Pejačević: Blütenwirbel (Cvjetni vrtlog) op.45 Capriccio op.47;
Petra Šket, glasovirD.Pejačević: Verwandlung (Preobraženje), op. 37
Nela Katalenić Klinar, sopran
Lucija Bošković, klarinet
Lucija Kašnar, glasovir
Piše:
Miklaušić-Ćeran
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek