Stajaće ovacije za vrhunske izvedbe izraleskih glazbenika
52. Varaždinske barokne večeri, 23. rujna – 9. listopada 2022.; Camerata Kilkenny, Claire Duff, barokna violina, Marja Gaynor, barokna violina, Aoife Nic Athlaoich, barokno violončelo, Malcolm Proud, čembalo, Dvorac Trakošćan, Viteška dvorana, 1. listopada; Barrocade Israeli Baroque Collective, Maya Amir, mezzosopran, Yaniv d´Or, kontratenor, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 1. listopada; ChiaroScuro ansambl, Josipa Bilić, sopran, Silvio Richter, violina, Ivan Jakšeković, violina, Hiwote Tadesse, viola, Lea Sušanj Lujo, violončelo, Katarina Javora, orgulje, čembalo, Crkva sv. Florijana, 2. listopada
-
Iz Republike Irske, države-partnera ovogodišnjih 52. Varaždinskih baroknih večeri, došao je kvartet sastavljen od dvije barokne violine, baroknog violončela i orgulja koji pod imenom Camerata Kilkenny djeluje od 1999. godine. Budući da je komorni sastav prvi put nastupio na Kilkenny Arts Festivalu, dakle na umjetničkoj svečanosti u irskom turističkom gradiću Kilkennyu u jugoistočnoj pokrajini Leinster na obalama rijeke Nore, odabrao je ime prema tom gradiću a u proteklom je razdoblju nastupio na brojnim za baroknu glazbu specijaliziranim festivalima i s nizom uglednih solista objavio nosače zvuka s djelima velikana barokne glazbe, kao i s irskim gajdašima i repertoarom irske tradicionalne glazbe. Cameratu Kilkenny vodi barokna violinistica Claire Duff, glazbenica koja je istovremeno i koncertna majstorica Irskog baroknog orkestra, hvaljena od kritike i česta voditeljica irskih i engleskih ansambala s kojima nastupa na međunarodnim turnejama i snima vrlo zapažene nosače zvuka.Na koncertu u Dvorcu Trakošćan, tradicionalnoj matineji uz koju se poslužuje barokna kava, Camerata Kilkenny izvela je djela poznatih baroknih majstora Trio sonatu u A-duru, op. 3, br. 12 Arcangela Corellija, Guliver suitu za dvije violine u D-duru, TWV 40:108 Georga Philippa Telemanna, Sonatu u e-molu, op. 1, br. 3 za violinu i continuo Francesca Geminianija i na kraju Trio sonatu u c-molu op. 2, br. 1 Georga Friedricha Händela, dok se čembalist ansambla Malcolm Proud solistički iskazao u Pavani & Galliardi iz Dublin Virginal Book Mastera Taylora. Na već u prethodnim tekstovima o 52. VBV spominjanu želju organizatora da na svakom koncertu bude izvedeno djelo iz hrvatske barokne glazbene baštine, odgovorili su irski virtuozi Sonatom br. 8 za dvije violine i continuo Tomasa Cecchinija.
Doista, bio je to program sastavljen od baroknih naslova komorne glazbe par excellence, izveden na glazbalima razdoblja i u intimnom ambijentu trakošćanskog dvorca, pa je tako za zainteresirane slušatelje bio prava festivalska poslastica. Nadalje, kada se čita životopise glazbenika koji su se okupili u Camerati Kilkenny, saznaje se da su svi vrlo ugledni članovi Irskog baroknog orkestra, da su školovani u domovini Irskoj i drugim državama, te da surađuju s uglednim međunarodnim ansamblima i dirigentima. Uopće, četvero glazbenika plijeni pozornost preciznim, sigurnim i bravuroznim muziciranjem koje je popraćeno simpatičnim obraćanjem publici i očitom radošću bavljenja glazbom kao jednim od osobito poticajnih načina ljudskog komuniciranja. Od takvog pristupa nastupa pred publikom svakako bi mogli učiti i hrvatski glazbenici.
U odabranom je repertoaru posebno zanimljiva bila Gulliverova suita za dvije violine u D-duru, TWV 40:108 G. Ph. Telemanna. Bila je to glazbena reakcija njemačkog skladatelja kojom je samo dvije godine nakon izlaska romana Gulliverova putovanja irskog književnika Jonathana Swifta zvučno evocirao neke od Gulliverovih doživljaja. U svakom slučaju, duhovito se ističu primjerice sitnim notnim vrijednostima opisani Liliputanci ili pak dugim cijelim notama opisane zemlje divova Brobdingang, što je Claire Duff vrlo angažirano ispričala.
Iako tek minijaturom iz Dublin Virginal Book, jedini muški član Camerate Kilkenny Malcolm Proud pokazao je sjajne strane vrsne čembalističke prakse, a očito veliko iskustvo u izvođenju continua dolazilo je do izražaja u svim odabranim skladbama.
Kao predstavnici države-partnera Republike Irske na 52. VBV članovi Camerate Kilkenny, koji su uz koncert u Varaždinu nastupili i u Prelogu, osvojili su simpatije publike i pozornost žirija svojim tehnički besprijekornim i interpretacijski zamamnim sviranjem, muziciranjem kao životnim odabirom ali i radošću prenošenja glazbe publici. Tako je odluka Festivalskog žirija za dodjelu Nagrade Jurica Murai, koju se tradicionalno dodjeljuje za najbolju umjetničku interpretaciju, upravo Camerati Kilkenny bila jednoglasna. Festivalski žiri koji je pratio sve koncerte održane u Varaždinu i Trakošćanu radio je u sastavu: dr. sc. Zdenka Weber, predsjednica, dr. sc. Tamara Jurkić Sviben, zamjenica predsjednice, dr. sc. Davor Brđanović, mr. Davor Matačić, prof. Nataša Maričić, prof. Dada Ruža, prof. Predrag Šantek, članovi.
U Varaždinu već dobro poznati vrhunski izraelski glazbenici, okupljeni u ansamblu Barrocade Israeli Baroque Collective, koji vrlo uspješno djeluje i putuje svijetom od 2007. godine, gostovali su i ove godine te nastupom u Velikoj koncertnoj dvorani HNK 1. listopada obilježili 25. obljetnicu diplomatskih odnosa Izraela i Republike Hrvatske. Koncert su zajedno pratili gradonačelnik Grada Varaždina Neven Bosilj i novi veleposlanik Izraela u RH Nj. E. Gary Koren, koji je izjavio: „Drago mi je da je upravo posjet Varaždinu i ovom koncertu zapravo moja prva diplomatska aktivnost kako sam stupio na dužnost u Zagrebu prije tri dana. Kulturne veze između Izraela i Hrvatske su dobre, a Varaždinske barokne večeri već godinama su odličan domaćin našim glazbenicima“.U ansamblu Barrocade Israeli Baroque Collective okupili su se majstori za izvođenje barokne glazbe Shlomit Sivan, violina, Sonia Navot, viola da gamba, Amit Tiefenbrunn, violone, Offr Ben-Zion, kontrabas, Adi Silberberg, blok-flaute, Jacob Reuven, mandolina, Eyak Keber, gitara, Nadav Ovadia, psalteri, udaraljke, Eitan Hoffer, teorba i Yizhar Karshon, čembalo. Kada muziciraju zajedno, osvajaju zadivljujućom skupnom igrom a svaki za sebe je besprijekorni virtuoz, istinski majstor na svojem glazbalu. S ansamblom su nastupili mezzosopranistica Maya Amir, pjevačica vrsne tehnike i izražajnosti te kontratenor Yaniv d'Or, danas u svijetu jedan od najboljih pjevača kontratenorskog timbra. Yanivu d’Oru bio je to treći susret s publikom Varaždinskih baroknih večeri, koja ga svaki put ispraća posebno glasnim pljeskom. Već udomaćen u Varaždinu, Yaniv d'Or je izjavio: „Divno je ponovno se vratiti u predivni Varaždin. Za mene kad dolazim ovamo kao da se vraćam kući, jer uistinu se osjećam dobrodošlo. Uživam šetati vašim baroknim gradom“.
Program s djelima instrumentalne i vokalno-instrumentalne glazbe iz ostavštine Orazia Vecchija, Claudia Monteverdija, Gaspara Sanza, Antonia Sartorija, Étiennea Moulinéa, Francisca Escalada, kao i niz prelijepih tradicionalnih ladino pjesama, uz izvedbu dviju tradicionalnih hrvatskih pjesama (Polegala trava detela i Jabuko rumena) te skokom iz stilske odrednice u novije vrijeme sa skladbom Asturias Isaaca Albéniza i to u izvedbi za mandolinu i gitaru, dakle ipak u prikladnom baroknom ozvučenju, dizao je kontinuirano temperaturu u do posljednjeg mjesta popunjenoj Velikoj koncertnoj dvorani varaždinskog HNK da bi se na kraju, nakon što je Yaniv d'Or svojim visokim a opet punim i toplim kontratenorom otpjevao hit popijevku Gracias a la vida Violeta Parre, dvoranom prolomile ovacije. Publika je ustala i uporno skandirala, a glazbenici su se zahvalili dodatkom, antologijskom sefardskom ljubavnom pjesmom Adio querida (koju je Yaniv d'Or posvetio autorici ovog napisa kao izraz višegodišnjeg prijateljstva). Dakako, ponovno je uslijedio dugi pljesak oduševljenja, ali jednom je ipak morao doći kraj. Nadajmo se do ponovnog gostovanja Barrocade, Maye i Yaniva.
O tome koliko su Varaždinske barokne večeri utjecale na odluke uglavnom zagrebačkih glazbenika da se dijelom svoje karijere posvete izvođenju barokne glazbe, već postoje studije. Dakako, bit će neophodno te pojave dalje istraživati, vrednovati i uspoređivati. U svakom slučaju, upravo se na baroknom festivalu u Varaždinu pokazuje zanimanje za interpretacije repertoara baštinjenog bilo iz svjetske bilo iz hrvatske riznice solističkih i komornih ostvarenja. Da VBV mogu biti i podij za debitiranje takvih novoosnovanih grupa pokazalo se na koncertu održanom 2. listopada u simpatičnom ambijentu male crkve sv. Florijana. Nastupio je ChiaroScuro ansambl, u kojemu su se okupili Josipa Bilić, sopran, Silvio Richter i Ivan Jakšeković, violine, Hiwote Tadesse, viola, Lea Sušanj Lujo, violončelo i Katarina Javora, orgulje i čembalo. U opisu ansambla stoji da su to glazbenici s dugogodišnjim iskustvom izvođenja rane glazbe, a da njihov program, koji dakako želi biti inovativan, obuhvaća instrumentalnu i vokalnu glazbu 17. i 18. stoljeća. Svoj su program u okviru 52. VBV naslovili Vita Aeterna.
Svemu navedenome ne bi trebalo biti zamjerke, osim što se pokazalo da za izvođenje odabranih skladbi imenovani članovi ansambla ipak još nemaju dovoljno iskustva u ovom novoutemeljenom sastavu. Na programu je bio Koncert u g-molu, op. 2, br. 5 Averista Felicea Dall'Abaca, Occuli tui Deus, vokalna skladba iz ciklusa Parnassia Militia Vinka Jelića, O Gottes Stadt, kantata Bux WV 87 Dietricha Buxtehudea, Koncert za dvije violine, violu i b.c. u d-molu TWV 43:d2 Georga Philipa Telemanna i poduža kantata Furcht und zagen, a 5: GWV 1102/11b Christophora Graupnera. Josipa Bilić posjeduje neosporno odlično školovani sopran i umjetnica je istinske nadarenosti, ali za barokni idiom još nedovoljno iskusna te s nedovoljno razrađenom dikcijom. I sve bi još bilo lijepo i dobro – uostalom publika je mladi sastav ispratila pljeskom, da ne nedostaje ono što izvedbe bitno razlikuje kada je riječ o dobro uigranom ansamblu od grupe okupljene ipak na „kratki dah“. Jer, nedostajalo je žara u skupnom muziciranju, neophodnog poleta u odnosu na baroknu motoričnost i sigurnosti koju se stječe dužim skupnim radom i nastupanjem. Stoga, ansamblu barokno svjetlo/tamnom, a nazvali su se s očitom stilskom aluzijom ChiaroScuro, valja poželjeti angažirani daljnji rad. Uspjesi će sigurno doći.
Pročitajte prethodni / sljedeći nastavak ostvrta na 52. VBV
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 3. studenog 2022.
Piše:
Weber
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek