Radosno i razigrano sviranje mladih irskih glazbenika
52. Varaždinske barokne večeri, 23. rujna – 9. listopada 2022.; Projekt Lazarus, Daniela Perosa, sopran, Nikolina Virgej Pintar, alt, Josip Čajko, tenor, Robert Palić, bas, Silvio Richter, violina, Ivan Jakšeković, violina, Dubravko Čepulić Polgar, orgulje, Franjo Bilić, umjetničko vodstvo, Crkva sv. Florijana, 29. rujna; Hrvatski barokni ansambl, Stjepan Nodilo, barokna oboa, blok-flauta, umjetničko vodstvo, Jelena Štefanić, sopran, Crkva sv. Nikole, 29. rujna; Irski barokni orkestar mladih, Claire Duff, umjetnička ravnateljica, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 30. rujna
-
Tradicija izvođenja prvih suvremenih izvedbi djela iz hrvatske glazbene baštine kao i njegovanje repertoara iz pera autora hrvatskog podrijetla koji su djelovali u inozemstvu na koncertima Varaždinskih baroknih večeri obogatila je tijekom proteklih desetljeća spoznaje o hrvatskim skladateljima baroknog razdoblja. Jedan od hrvatskih skladatelja čija su ostvarenja postala stalnim dijelom izveo niz Jelić. Najstariji Jelićev opus zbirka je crkvenih koncerata Parnassia militia (Nebeska vojska), objavljena 1622. godine, a slijedeće su njegove dvije zbirke Arion primus i Arion secundus bile objavljene 1628. godine. Od objavljivanja prve Jelićeve zbirke prošla su četiri stoljeća pa su u povodu tog jubileja Ogranak Matice hrvatske u Svetoj Nedelji i Hrvatski glazbeni centar objavili novo izdanje u redakciji čembalista i dirigenta Franje Bilića. Izdanje je 29. rujna bilo predstavljeno javnosti u dvorani Petar Večer HNK u Varaždinu a na koncertu je u u Crkvi sv. Florijana ansambl Projekt Lazarus pod vodstvom Franje Bilića predstavio skladbe Vinka Jelića i drugih autora koje je moguće označiti kao „njegov krug“.
Uz power-point prezentaciju kojom su vizualizirane mnoge pojedinosti iz života i djelovanja Vinka Jelića moglo se pratiti mjesta u kojima je Jelić djelovao kao i slušati vrsne izvedbe članova ansambla Projekt Lazarus. Naime, kao desetogodišnjak bio je Vinko Jelić s bratom Petrom poslan na školovanje u Graz. U dvorskoj kapeli nadvojvode Ferdinanda bio je pjevač i instrumentalni glazbenik a potom je djelovao u Strasbourgu i Passau, gdje je bio zaređen za svećenika. Posljednji sačuvani dokument u kojemu se spominje Jelićevo ime datira iz 1636. godine a potom mu se gubi trag. Tako je moguće vjerovati da je život izgubio u tragičnim sukobima Tridesetogodišnjeg rata. Ostale su Jelićeve zbirke objavljene u Strasbourgu kao potvrde skladateljske nadarenosti i originalnih rješenja koja izrastaju iz tradicionalne, renesansne polifonije i ukazuju na novosti monodijskog stila karakterističnog za ranobarokno razdoblje.
Uz Jelićeve naslov Domine Dominus noster, Sancti et justi, Laetamini in Domino, Vulnera Domine, Ricercar quarto, Bone Jesu, Ricercar tertio i Audivi vocem ansambl Projekt Lazarus u sastavu Daniela Perosa, sopran, Nikolina Virgej Pintar, alt, Josip Čajko, tenor, Robert Palić, bas, Silvio Richter, violina, Ivan Jakšeković, violina i Dubravko Čepulić Polgar, orgulje a pod vrlo pažljivim i pouzdanim vodstvo Franje Bilića izveo je još skladbe Johannesa de Clevea, Lamberta de Sayvea, Giovannija Priulija, Ivana Lukačića, Atanazija Jurjevića i Reimunda Ballestre. Ovako sastavljen program bio je vrlo zanimljiva pouka o glazbi Jelićeva vremena i upoznavanje djela do sada nepoznatih ili pak manje poznatih stranih te dobro poznatih hrvatskih skladatelja.
Članice i članovi ansambla Projekt Lazarus, profesionalnog sastava koji se od osnutka 2013. godine vrlo zdušno i kvalitetno zalaže za revitalizaciju hrvatske glazbene baštine, program su uvježbali nadasve precizno i iz skladbe u skladbu pokazivali stilsku osviještenost i vrsnu tehničku pripremljenost.
Hrvatski barokni ansambl koji je 1999. godine osnovala violinistica Laura Vadjon stalni je gost Varaždinskih baroknih večeri. Kako ansambl mijenja osobe zadužene za umjetničko vodstvo tako je ta čast na koncertu održanom 29. rujna u Crkvi sv. Nikole pripala oboistu Stjepanu Nodilu, nedvojbeno najboljem hrvatskom stručnjaku kada je riječ o baroknoj oboi kao i vrsnom interpretu na blok-flauti. Koncert naslovljen Händel Sublime sadržavao je Concerto grosso op. 6, br. 1 u G-duru, HWV 319, Koncert za obou i gudače u g-molu, HWV 287 i kantatu Il delirio amoroso, HWV 99 velikog njemačkog baroknog genija. I sve je moglo biti odlično da za solističku dionicu nije bila angažirana sopranistica Jelena Štefanić. Jer, uz sve krajnje pohvalne biografske podatke o dosadašnjim opernim i koncertnim nastupima i uspjesima kojima valja vjerovati, glasovno sopranistica nije dorasla tehničkim i interpretativnim zahtjevima koje postavljaju osobito arije u odabranoj kantati. Ili je trebalo izabrati neki mnogo jednostavniji i lakši naslov, svakako i kraći, jer je i dužina očito bila problem, ili je za vrlo lijepu a tako zahtjevnu kantatu trebalo angažirati drugu solisticu. Ili - ili, ovako je nažalost bilo otužno.
Prvi dio koncerta protekao je vrlo dobro, Stjepan Nodilo muzikalno je i bravurozno „ispuhao“ baroknu motoriku ugodnog solističkog koncerta, pa je zbog toga kontrast s neprikladnom izvedbom kantate bio još očitiji.
Iz države-partnera 52. Varaždinskih baroknih večeri Republike Irske stiglo je nekoliko sastava a najbrojniji među njima bio je Irski barokni orkestar mladih (IYBO). U opisu rada orkestra zapisano je da IYBO djeluje u suradnji s Irskom udrugom orkestara mladih i okuplja nadarene mlade glazbenike u dobi od 18 do 25 godina. Mladi rade pod vodstvom umjetničke direktorice Claire Duff i mentora iz Irskog baroknog orkestra koji im pružaju iznimno iskustvo u obrazovanju povijesno osviještenog izvođenja, podržavajući slijedeću generaciju profesionalaca. Lijepo, zar ne? A moglo bi biti i poučno! U svakom slučaju osamnaestoro mladih glazbenika, plus plesački par i umjetnička ravnateljica izveli su program naslovljen „Dublinska veselja“ doista radosno i razigrano ispunivši brojno slušateljstvo istom radošću i veseljem.
Posebnost je bio plesački par, Kath Waters i Steven Player, dvoje engleskih stručnjaka za barokne plesove, a očito i za kostime razdoblja koje su tijekom programa mijenjali. Nasmijani, veseli i plesački izuzetno zanimljivi izvodili su bravure, duhovitosti i plesne pokrete savršeno usklađene s glazbom iz opera i suita baroknih većih ili manjih skladateljskih imena. Od G. F. Händela, preko Pietra Castruccija, Matthewa Dubourga, Johanna Sigismunda Coussera, Andréa Campre i Jeana Baptiste Lullya do antologijskog Concerta grossa, br. 12 u d-molu, La Follia Francesca Geminianija, slušali smo stavke uglavnom plesnog karaktera, menuete i sarabande, ali i sjajno interpretirani Koncert za dvije violine i violončelo u d-molu, op. 3, br. 11, RV 565 Antonija Vivaldija.
Doista, vrlo slobodno sastavljen program i prezentacije na kakve nismo navikli, ali u suštini glazbena večer prvenstveno usmjerena na zajedničko radovanje u lijepoj glazbi, uz dobro sviranje i poletno plesanje. Za Glazbenu mladež u Varaždinu bio je to povod za dodjelu Nagrade Ivan Werner upravo Irskom baroknom orkestru mladih. Bez dvojbe opravdano!
Pročitajte prethodni / sljedeći nastavak osvrta na 52. VBV
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 24. listopada 2022.
Piše:
Weber
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek