Oduševljujući spektakl pjevačkog umijeća

Operni gala koncert Orkestra, Zbora i solista Opere HNK u Zagrebu, Ivan Repušić, dirigent

  • Operni gala koncert, održan 18. rujna u HNK u Zagrebu, bio je pompozno najavljivan i odlično posjećen, s gledalištem popunjenim do posljednjeg mjesta. Veliko zanimanje ljubitelja opernog pjevanja pobudilo je svakako gostovanje međunarodno renomiranog i aktualno jednog od najuglednijih svjetskih tenora Piotra Beczaɫe, ali i činjenica da je to bio predtakt u obavljanju dužnosti novoizabrane intendantice HNK u Zagrebu dr. sc. Ive Hraste Sočo, kao i činjenica da je to bila i revija solistica i solista Opere HNK u Zagrebu kakvu se rijetko doživljava. Doista, bio to je operni gala koncert ispraćen stajaćim ovacijama koje ulijevaju optimizam i veliku nadu u novo razdoblje umjetničkih spektakala kakve nacionalna kazališta trajno priželjkuju. Svečani koncert koji su u izravnom prijenosu mogli pratiti i građani na velikom ekranu ispred kazališta nova je intendantica opisala kao najavu novoga smjera kazališta „u smislu umjetničke energije sjajnih ansambala sa svjetskim zvijezdama, čime ćemo dobiti još veću vidljivost i relevantnost u umjetničkom svijetu“.

    Pozivanje u goste odličnika sa svjetskih opernih pozornica poljskog tenora Piotra Beczaɫe bio je dakako pun pogodak. Dogodilo se naime ono o čemu domaćini, koji su tako uglednog gosta pozvali, kao i publika koja je mogla uživo doživjeti njegovo pjevačko umijeće, mogu samo poželjeti. Jer, Piotr Beczaɫa dokazao je da nije samo jedan od danas najboljih tenora u svijetu nego i da je veliki umjetnik i krasan čovjek. Drugim riječima, Piotr Beczaɫa svojim je nastupima, jednako pjevajući solistički antologijske operne arije kao i sudjelovanjem u ansambl-prizorima sa solistima zagrebačke Opere, pokazao visoke domete svojega pjevačkog umijeća ali i spremnost za suradnju s domaćim opernim umjetnicima kao ravnopravnim kolegicama i kolegama. Tako se nizanje arija, dueta i prizora iz poznatih opernih naslova pretvorilo u predivnu reviju opernih bisera u kojima je svaka od sudionica i svaki od sudionika mogao pokazati svoje najbolje strane.



    Vrlo bogat program započet je uvertirom Verdijevoj operi Nabucco, čija se premijera priprema u novoj sezoni, a slijedila je izuzetno dojmljiva izvedba arije Rodolfa Quandole sere alplacido iz Veridjeve opere Luisa Miller sa solistom Piotrom Beczaɫom. Doista, riječ je opernom velikanu čiji je glas moćan u svim registrima, glas kojemu nema zamjerke ni u kojem pogledu tehničke sigurnosti, te o umjetniku velike karizme koji svojim interpretiranjem ostvaruje čarobne tenorske trenutke. Duet Giorgia i Riccarda iz Puritanaca Vincenza Bellinija uveo je u reviju odličnih interpretacija nacionalnih prvaka i solista Opere HNK u Zagrebu. Prvo Luciano Batinić i Ljubomir Puškarić, uvjerljivi belcanto majstori, pa potom u finalu drugog čina Mozartova Figarova pira Marija Kuhar Šoša, Ozren Bilušić, Valentina Fijačko Kobić, Davor Radić, Dubravka Šeparović Mušović, Filip Filipović, Davor Nekjak i Siniša Štrok, neovisno da li tek na početku ili već duboko uronjeni u operne karijere, svi vrsno pripremljeni i vođeni sigurnom rukom maestra Repušića uz potporu dobro uvježbanog Orkestra, pjevali su naši operni umjetnici nadahnuto i razdragano.



    Osobito lijepu gestu pokazao je uvaženi gost Piotr Beczaɫa pristankom na prijedlog maestra Ivana Repušića da otpjeva ariju Porina Zorko moja iz hrvatske povijesne opere Porin Vatroslava Lisinskog. Arija je to melodijski vrlo lijepa i s osjećajnim tekstom, pa je i interpretacija oduševila ne samo zbog predivnog Biaczaɫina tenora nego i zbog činjenice da ju je ugledni gost naučio napamet. Dakako, uz pomoć skrivenog šalabahtera s tekstom, ali to je djelovalo simpatično. Izgovor hrvatskog teksta bio je besprijekoran a pljesak gromoglasan.

    Izvedba uvertire Mozartovom Figarovom piru i zbora Hrvatica iz Lisinskijeva Porina bile su prigode za uvjeravanje u znatne interpretativne domete Orkestra i Zbora (ženskog dijela) Opere HNK u Zagrebu, a veliki ansambli predstavili su se i izvedbama iz opera Carmen Georgesa Bizeta i Trubadur Giuseppea Verdija. Kada je pak riječ o opernim prizorima s većim brojem protagonista, publika je s oduševljenjem pratila sekstet i kraj prvog čina opere Lucia di Lammermoor Gaetana Donizettija sa sudionicima Ivanom Lazar, Emiliom Rukavina, Piotrom Beczaɫa, Ljubomirom Puškarićem, Lucianom Batinićem i Stjepanom Franetovićem, kao i antologijsku scenu valcera iz Fausta Charlesa Gounoda s Filipom Filipovićem, Valentinom Fijačko Kobić, Sinišom Štorkom i Emiliom Rukavina. Dakako, urnebesnim je odobravanjem popraćena arija Don Joséa La fleurque tu m'avais jetée iz omiljene Bizetove Carmen, budući da je upravo Piotr Beczaɫa jedan od najtraženijih svjetskih tenora koji tragični lik Don Joséa utjelovljuje na uglednim međunarodnim opernim pozornicama. Isti je frenetični pljesak popratio i Beczaɫinu interpretaciju arije Chéniera Come un bel di maggio iz opere Andrea Chénier Umberta Giordana. Pa kada bismo upravo tu melodijski i sadržajno primamljivu operu imali priliku gledati u Zagrebu s takvim solistom u naslovnoj ulozi, zacijelo bi mnogi operni ljubitelji hodočastili u hrvatsku metropolu po svoj dio užitka!

    Barkarolu iz Hoffmannovih priča Jacquesa Offenfacha pamtit ćemo po nadasve umilnom, glasovno usklađenom i umjetnički sjajno profiliranom pjevu Valentine Fijačko Kobić i Dubravke Šeparović Mušović. Slijedio je duet Tecoio sto…M'ami, m'ami iz Verdijeva Krabuljnog plesa, dramatični susret Amelie i Riccarda u drugom činu jedne od pouzdano najuspjelijih Verdijevih ljubavnih tragedija. Vrsna sopranistica Lana Kos, operna umjetnica čija međunarodna karijera potvrđuje zavidnu razinu njezina pjevačkog i glumačkog umijeća, okušala se kao Amelia, u čemu joj je moćni tenor Piotra Beczaɫe dao svu potrebnu podršku. Doista, Lana Kos moći će plejadi sopranskih uloga pridružiti i lik dramatski snažne Amelie, a ova je prigoda s iskusnim Riccardom svakako bila osobiti užitak za već ionako brojne fanove hrvatske operne dive.

    U osvrtu koji ne ulazi u svaku pojedinost izvedenog naslova i domete svakog pojedinog interpreta, budući da je Operni gala koncert bio prvenstveno „gala parada opernih glasova“, nedvojbeno će svim solisticama i solistima Opere HNK u Zagrebu u posebno dragom sjećanju ostati mogućnost zajedničkog nastupa s tenorom ugleda kakav ima Piotr Beczaɫa. Zacijelo su i svi naši vrijedni i vrsni umjetnici mogli uživati kao što je to uživala i publika. Tako i mlada mezzosopranistica Emilia Rukavina, koja je kao Maddalena zapjevala s Vojvodom od Mantove, dakako s Beczaɫom, uz iskusne Mariju Kuhar Šoša i Ljubomira Puškarića u kvartetu Un di se ben… Bella figlia d'amore iz Verdijeva Rigoletta. I to je svakako bio jedan od vrhunskih doživljaja u cjelini vrhunske operne revije.



    Na kraju izvedeni finale, završetak Verdijeve komične opere Falstaff, djela kojim se sedamdeset devetogodišnji genij talijanske opere oprostio od svijeta nasmijavši se sebi i svijetu riječima „Tutto nel mondo é burla“ – da, „Sve je na svijetu tek šala a najveći je šaljivčina čovjek!“, bio je zbilja odličan izbor za kraj posebne glazbene večeri. Ozren Bilušić, Davor Radić, Ivana Lazar, Marija Kuhar Šoša, Helena Lucić Šego, Emilia Rukavina, Domagoj Dorotić, Stjepan Franetović, Filip Filipović, Siniša Štork, Orkestar Opere HNK u Zagrebu, za dirigentskim pultom Ivan Repušić – svi su se iskazali, svi raspjevani i sjajno raspoloženi, optimizam u pogledu operne budućnosti na najvišoj razini. Pa onda još i dobro poznati dodatak predvođen uglednim gostom Piotrom Beczaɫom – Libiamo ne' lieti calici (Popijmo iz vrča sreće). Pljesak, gromoglasan i dugotrajan, srdačni oproštaj s obje strane pozornice, te dakako želja da Piotr Beczaɫa ponovno zapjeva na pozornici zagrebačkog kazališta, da Ivan Repušić češće dirigira u Zagrebu, te dakako da svi dokazano vrsni solisti i veliki ansambli Opere HNK u Zagrebu u sezoni na vratima ostvare svoje željene uloge i uspjehe pred uvijek punim gledalištem. A to je moguće poželjeti i novoj intendantici Ivi Hraste Sočo i svim kućnim ansamblima, Baletu i Drami HNK u Zagrebu, dakako!

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 29. rujna 2022.

    Konceret izveden: 18. rujna 2022.

    Gost koncerta: Piotr Beczaɫa

    Solisti: Dubravka Šeparović Mušović, Valentina Fijačko Kobić, Helena Lucić Šego, Lana Kos, Marija Kuhar Šoša, Ivana Lazar, Emilia Rukavina, Luciano Batinić, Ozren Bilušić, Domagoj Dorotić, Filip Filipović, Stjepan Franetović, Ljubomir Puškarić, Davor Radić, Siniša Štork, Davor Nekjak

Piše:

Zdenka
Weber

kritike