Sjajni Rachlinov trio s gudačkom obradom Goldberg varijacija
XVI. Dani Josipa Kašmana, 14. srpnja - 26. kolovoza 2022., Mali Lošinj
-
Dani Josipa Kašmana jedinstvena je kulturna manifestacija koja se iz godine u godinu održava na Malom Lošinju, a ove godine održana je 16. put. Pohvalno je da Mali Lošinj kao kulturološka, urbana i socijalna sredina njeguje uspomenu na velikog baritona Josipa Kašmana (1850–1925) koji je iz inzularnog ambijenta lošinjskog arhipelaga stigao do Metropolitan opere u New Yorku, gdje je zaradio laskavi nadimak „princ baritona“. Kašman je pjevao na otvorenju Meta – najpoznatije operne kuće novog svijeta. Festival svake godine počinje 14. srpnja na rođendan Josipa Kašmana, a umjetnički i izvršni voditelj festivala je agilni Danijel Gašparović.Ovogodišnje izdanje festivala donijelo je tri koncerta. Na koncertu Opera pod zvjezdanim lošinjskim nebom – u spomen na Josipa Kašmana nastupili su bariton Robert Kolar, tenor Domagoj Dorotić, sopranistica Kristina Kolar i mezzospranistica Ivana Srbljan, soliste je na klaviru pratio Darijan Ivezić, asistent dirigenta i korepetitor u Operi u Münchenu, dok je Danijel Gašparović bio narator. Program je bio sazdan od najpopularnijih odlomaka iz operne literature, a repertoar je to kojim je Josip Kašman gradio svjetsku karijeru. Drugi koncert na Danima Josipa Kašmana bio je program pod naslovom Bogatstvo klavira, na kojemu je nastupio proslavljeni pijanist Andrey Gugnin. Izveo je veoma složen program satkan od klavirskih djela Čajkovskog, Liszta, Stravinskog i Rahmanjinova.
Završni koncert bio je doista spektakularan za hrvatske, a posebno za lošinjske prilike. Na koncertu pod naslovom Zvijezde svijeta na Lošinju nastupio je jedan od najvećih violinista našeg vremena – Julian Rachlin. Hrvatskoj publici dobro je poznat po festivalu Julian Rachlin and friends, koji se kao produžetak programa Dubrovačkih ljetnih igara održavao u Dubrovniku, dok nije neslavno propao prvenstveno zbog nebrige lokalne zajednice. Rachlin je čest gost mnogih uglednih svjetskih pozornica i festivala. U posljednje vrijeme sve češće prilično uspješno nastupa i kao dirigent, a jedan od posljednjih nastupa u dvostrukoj ulozi violinista i dirigenta imao je na ovogodišnjem Verbier festivalu. Na Malom Lošinju Julian Rachlin nastupio je s violinistkinjom Sarah McElravy, violončelistom Borisom Andrianovim i pijanistom Andreyem Gugninom. Gunin je posebno za ovu priliku svirao na klaviru Bechstein, koji je na Lošinj dopremljen iz Beograda.
Na programu koncerta prvi se našao Klavirski kvartet br. 2 u Es- duru, KV 493. Zvuk koji su emitirali slavni glazbenici prilično se dobro uklopio u prostor lošinjskog kina, što i ne čudi jer je poznato da kino-dvorane prolaze akustičku provjeru. Prvi stavak Allegro zvučao je svježe i razigrano, a protočnost Mozartovog genijalnog ali nenametljivog glazbenog izričaja prostirala se dvoranom. Glazbenici su pokazali odličnu uigranost kako u tutti, tako i u solo fragmentima. Pijanist Andrey Gugnin virtuoznim je udarom o tipke Bechsteina prezentirao iskonsku posebnost zvuka koji emitiraju batići i strune ovog jedinstvenog harmonijskog instrumenta. Najsnažniji dojam ostavio nam je drugi stavak – Larghetto; u njemu smo čuli meditativnu zaigranost kakvu zvučno oblikovati može samo genij Wolfganga Amadeusa Mozarta. Publika je izvedbu pozdravila toplim pljeskom.
Drugi dio koncerta bio je u znaku jednog od najslavnijih djela Johanna Sebastiana Bacha – Goldberg varijacija, koje je za gudački trio obradio D. Sitkovetsky. Goldberg varijacije oduvijek izazivaju pažnju struke i publike, a glazbenici im se uvijek rado vraćaju i izvode ih u najrazličitijim formama – od pijanističkog recitala, pa do velikog simfonijskog orkestra. Jedna od najpoznatijih audio snimki Goldberg varijacija ona je kanadskog pijanista Glenna Goulda koja je nastala 1955. godine i smatra se jednom od najboljih snimki svoga vremena.
Ovo kanosko dijelo klasične glazbe Julian Rachlin, Sarah McElravy i Boris Andrianov izveli su interpretacijski gotovo savršeno – svaki ton imao je svoje mjesto i svoju priču, a niti nakon više od sat vremena svirke, na posljednjoj Varijaciji odnosno Ariji nije se osjetio zamor glazbenika. Iz izvedbe je bilo razvidno da su glazbenici uložili seriozan trud u uvježbavanje zahtjevnog djela, a to im se višestruko vratilo jer su ostvarili vrijednu izvedbu koja bi komotno mogla egzistirati i kao live-snimka. Publika je bila oduševljena izvedbom, pa je povijesni koncert na Malom Lošinju završio stajaćim ovacijama.
Ukoliko Dani Josipa Kašmana nastave ovim tempom, uskoro ćemo imati festival međunarodnih razmjera na Malom Lošinju pa će se Hrvatska moći svrstati uz zemlje poput Austrije ili Švicarske koje gaje takve festivale. Naravno, za to su potrebne dvije stvari: čvrst financijski okvir i podrška lokalne zajednice. Očito su ta dva uvjeta u ovom trenutku kumulativno ispunjena, a mi se nadamo se da će tako ostati i u budućnosti.
© Luka Nalis, OPERA.hr, 21. rujna 2022.
Piše:
Nalis
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek