Magičan balans između solistice i orkestra
10. Međunarodni glazbeni festival Dubrovnik u pozno ljeto, 26. kolovoza - 23. rujna 2022.: Dubrovački simfonijski orkestar, Amia Janicki, violina, Valentin Egel, dirigent, Franjevačka crkva, Dubrovnik
-
Koncert Dubrovačkog simfonijskog orkestra (9. rujna 2022.) u sklopu festivala Dubrovnik u pozno ljeto, opet nam je priredio vrlo dobro osmišljen i zanimljiv program, ovoga puta zbog vremenskih uvjeta odsviran u franjevačkoj crkvi Male braće.
U razmaku od nekoliko mjeseci ponovno smo čuli praizvedbu istoga skladatelja – Davora Bobića, pa bismo mogli zaključiti da ga je orkestar angažirao kao svojevrsnog rezidencijalnog skladatelja. Dubrovačka uvertira, novi skladateljev uradak, svirački ravnopravno zaokuplja sve dionice orkestra od samog epskog početka, a vrsna orkestracija ukazuje na vještog i kompetentnog autora. Nije jedino bilo jasno zašto se ovo djelo zove Dubrovačka uvertira, jer iako svatko ima svoj doživljaj nesumnjivo već mitske povijesti Grada u našoj kulturi, Dubrovnik je oduvijek percipiran kao skladan i miroljubiv, a ne kao carski, herojski i borbeni kakva je bila glazba Davora Bobića. Valjalo bi svakako imati partituru ispred sebe i možda otkriti neke glazbene elemente koje bi ukazivale na navedeni atribut. Orkestru je godila akustika crkve, pa su uz mladog dirigenta Valentina Egela djelo izveli pažljivo i inspirativno.
Prvi violinski koncert op. 19 Sergeja Prokofjeva skladatelj je napisao u svojim najplodnijim godinama. Na premijeru je čekao nekoliko godina jer je tražio adekvatnog solista. Napokon, prva izvedba se dogodila u Parizu 1923. uz tada još uvijek neafirmiranog violinista Sergeja Koussevitzkya. Pariška publika, željna glazbenih senzacija i već odgojena na raznoraznim drugačijim i smjelijim skladbama, nije euforično dočekala ovo djelo napisano s dozom tada prezrene romantične crte. Davidu Oistrahu, jednom prilikom kad je bio solist u ovom koncertu, Prokofjev je sugerirao: „Sviraj ga kao da pokušavaš nekoga uvjeriti u nešto“. Na dubrovačkom koncertu solističku dionicu izvrsno je interpretirala mlada švicarsko-austrijska violinistica Amia Janicki. Prvim stavkom Andantino, u početnom, nježnom dijalogu solo violine i dionica flaute, oboe i klarineta, Prokofjev započinje meditativno glazbeno putovanje. Suprotstavlja mekanoj liričnosti prvog stavka robusni drugi – Scherzo / Vivacissimo i za svirača atletski zahtjevni stavak i preko trećeg stavka – Moderato / Allegro moderato zaključuje koncert u sličnom, liričnom, nestajajućem dahu kao na početku djela. Svaki od ovih karaktera vrlo su vješto i tehnički opušteno srasli u interpretaciji violinistice Janicki, s uvjerljivim emocionalnim angažmanom. Ovoj predanoj izvedbi je doprinio i zvuk violine iz 1645. godine Niccola Amatija, mada je za neke dijelove Prokofjevog koncerta zvuk bio suzdržan i solistica je bila ograničena akustičnim obimom ovog nadasve plemenitog instrumenta. Orkestar je magično protkao glazbeni balans između solistice i dionica u preciznom vođenju dirigenta Egela i stoga je cjelokupna izvedba potvrdila kvalitativni rast ansambla.
Četverostavačnu simfoniju u C-duru Georges Bizet je napisao s navršenih sedamnaest godina, a ovo mladalačko djelo i po svojoj strukturi i melodici ima sličnosti s djelima Charlesa Gounoda kod kojeg je Bizet studirao u to vrijeme. Djelo nije nikad izvedeno za njegova života, a i sam skladatelj ga ne spominje u nekom pisanom dokumentu, pa su na izvjestan način opravdane muzikološke sumnje nije li se Bizet svojevoljno odrekao atribucije. Ipak, ovo vrlo šarmantno i skladno djelo napisano u akademskim okvirima, često je izvođeno diljem svjetskih pozornica, a i sam Dubrovački simfonijski orkestar rado ga uvrštava u svoje programe. Simfonijska partitura točno odgovara samom dubrovačkom orkestru, a na ovom koncertu je izvedena staloženim pristupom i integralnim angažmanom svirača. Dubrovački simfonijski orkestar gotovo svakim svojim koncertom potvrđuje se kao nezaobilazno i bazično glazbeno tijelo Grada, a po svojoj kvaliteti nadilazi kulturološke provincijske okvire.
© Marija Grazio, KLASIKA.hr, 19. rujna 2022.
Koncert održan: 9. rujna 2022, Franjevačka crkva, Dubrovnik
Program:
D. Bobić: Dubrovačka uvertira, praizvedba
S. Prokofiev: Violinski koncert br. 1
G. Bizet: Simfonija u C-duru
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek