Virtuoznost i usklađenost izvedbe u komornom ugođaju
Osječko ljeto kulture - OLJK, 2. srpnja - 3. rujna 2022., Osijek, Hrvatski gitarski kvartet
-
Ljeto u Osijeku i ove godine, 22. put obilježava najvažnija kulturna manifestacija Osječko ljeto kulture, čije trajanje od dva mjeseca (najdulje do sada) potvrđuje status i popularnost ljetnih kulturnih događanja u gradu na Dravi. Najavljeni programi obuhvaćaju širok žanrovski raspon dramskih, filmskih, plesnih, književnih, likovnih i koncertnih događanja različitih stilova, ciljajući gotovo sve uzraste publike, uključujući i dječji. Najmlađi svoje kulturne sadržaje mogu pratiti na posebno osmišljenom OLJKIĆ-u. U izvedbi programa ostvaruje se i međunarodna suradnja, u kojoj sudjeluju gradovi-prijatelji Osijeka: Pforzheim, Budimpešta i Pečuh. Organizator je Grad Osijek, a lokacije su izvedbi raspoređene po cijelome gradu – od raznih mjesta u Tvrđi, pa sve do Kulturnog centra, Gradske i sveučilišne knjižnice, Muzeja likovnih umjetnosti i sl.
Program klasične glazbe na ovogodišnjem je OLJK-u probran i sastavljen od nekoliko vrhunskih izvođača, a otvorio ga je 4. srpnja nastup Hrvatskog gitarskog kvarteta proslavljenih hrvatskih virtuoza na gitari, kojega čine: Zoran Dukić, Petit Çeku, Maroje Brčić i Tvrtko Sarić. Kvartet nastupa od 2016. godine izvodeći djela hrvatskih i inozemnih autora, instrumentirana za potrebe gitarskog kvarteta ili izvorno napisana upravo za njega.
Program koncerta bio je stilski vrlo raznolik – od djela majstora kasnog baroka i 20. stoljeća, pa sve do suvremenih hrvatskih skladatelja, a umjetnici su predstavili i djela sa svoga albuma Bagatelle za kućnu upotrebu.
U dvorištu HAZU-a u Tvrđi za gitarski koncert tražila se stolica više. Mnogobrojna je publika pokazala koliko je koncert gitarističke glazbe dobrodošao u gradu koji tradiciju muziciranja na gitari (u edukaciji i koncertno) bilježi već zadnjih sto godina. U tome smislu, odabir ovoga ansambla bio je pun programski pogodak za početak osječkog OLJK-a. Prostor dvorišta HAZU-a, koji je prvi put ugostio koncert klasične glazbe, okružen je starim tvrđavskim zidinama, intiman je i ugodan te idealan za komorno muziciranje, tako da se kvartet dobro uklopio u zamišljeni programski koncept prostornosti dvorišta. Ispitivanje zvukovnosti u novim koncertnim lokalitetima stare osječke jezgre pohvalan je i potreban iskorak ka dobivanju na kvaliteti programa OLJK-a. Kao rezultat toga, prvi koncert u novom prostoru u kojemu je izvedba na gitarama, najtišim instrumentima klasičnog instrumentarija, bila bi ozvuka koncerta. Zbog prirode tako tihih instrumenata profinjene dinamičke palete, koje je kvartet izvodio na otvorenoj dvorišnoj pozornici, nisu bile u cijelosti jednakočujne u prostoru slušatelja. Djelomice se pianissimo, pa čak i piano, morao slušati uz napor od polovice gledališta prema kraju, a stjecao se dojam da su forte dinamiku iz istoga razloga umjetnici ponegdje morali prenaglasiti.
Kao programski vodič, Petit Çeku predstavljao je svaku točku programa, što je koncertu dalo posebno ozračje večernjeg komornog, gotovo salonskog ugođaja. Dobra je to praksa tijekom ljetnih glazbenih nastupa na malom prostoru na otvorenom kojom je kvartet ostvario posebnu atmosferu bliskosti izvođača i publike. Danas su takvi susreti izvođača i publike nužna i potrebna, ali i sve raširenija koncertna praksa suvremene repertoarne ponude klasične glazbe i na inozemnim koncertnim podijima.
Virtuozitet gitarista posebno je došao do izražaja u detalju koji se često ne percipira kao tehnički zahtjevan za izvedbu, a kamoli virtuozan. Radi se o izuzetno složenim dijelovima odabranih komornih partitura koje je trebalo izvoditi u horizontalnoj polifoniji, gdje se očekuje samostalnost svake dionice ponaosob, a opet komornost i usklađenost bez isticanja pojedinog izvođača kao glavnog nositelja tematskog materijala. Tu je Hrvatski gitarski kvartet uistinu pokazao svoja komorna umijeća na vrhunski način, a partiture autora A. Piazzolle, Z. Juranića i M. Miletića obilovale su ovakvim detaljima.
Posebice su se kvalitetom izvedbe istaknula djela domaćih autora napisana za ovaj ansambl: Suite de Bourdon Miroslava Miletića te Bagatelle za kućnu upotrebu Zorana Juranića, a vještinu stilizirane koncertantnosti su gitaristi pokazali na popularnoj Vivaldijevoj Zimi iz Koncerta za violinu i orkestar u f-molu, op. 8, RV 297.
Nastupom u Osijeku, Hrvatski je gitarski kvartet pokazao izrazito promišljen i komunikativan pristup publici i nakon pandemije, osjetljivost na programska očekivanja, te je iznad svega potvrdio vlastito mjesto na popisu najkvalitetnijih komornih repertoarnih ansambala u Hrvatskoj danas.
© Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 18. srpnja 2022.
Piše:
Bašić
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek