Suverene i nadahnute izvedbe solista u ravnopravnom dialogu s orkestrom

Zagrebačka filharmonija, završni koncert ciklusa Lisinski subotom, Carlos Damas, violina, Anika Vavić, glasovir, Tonči Bilić, dirigent, Koncertna dvorana Lisinski



  • Sezona '21/'22. popularnog ciklusa Lisinski subotom  završila je zanimljivim netipičnim koncertom Zagrebačke filharmonije pod ravnanjem maestra Tončija Bilića, na kojem su izvedena čak dva solistička koncerta uz uvodnu točku. Rijetke su naime prigode da se na standardnim simfonijskim koncertima pojavi više od jednog solističkog koncerta, a upravo se to dogodilo na ovom posljednjem koncertu u sezoni. Predstavljeno je dvoje solista – bečka pijanistica Anika Vavić i portugalski violinist Carlos Damas. Stoga je koncert ostvaren uz potporu Veleposlanstva Portugala u Zagrebu.

    Program je otvoren popularnim Španjolskim capricciom, op. 34 Nikolaja Rimski Korsakova (ruskog klasičara rođenog 1844), kojim je orkestar na čelu s odličnim koncertnim majstorom Orestom Schorgutom rođenim u Kijevu, uz doprinos i drugih vrsnih solista – primjerice na harfi, flauti ili violončelu, opravdao svoj znani ugled.

    U nastavku programa slijedila su dva solistička koncerta u kojima orkestar nije tek suhoparna pratnja solistu nego ima veliku simfonijsku ulogu. A to se i potvrdilo u odličnoj provedbi i međusobnoj suradnji. Prvo je izveden Koncert za violinu i orkestar u F-duru, op. 20 francuskog skladatelja Édouarda Laloa (1823) u izvedbi cijenjenog portugalskog umjetnika Carlosa Damasa. Damas je oduševio pažljivim i suptilnim tonom svoje dragocjene violine Giovannija Battiste Gabriellija iz 1763. godine, ali i preciznom tehnikom te profinjenom dinamikom kojoj se orkestar simfonijskog ustroja savršeno prilagodio ostvarivši nadasve ravnopravan dijalog s violinom u pretežito virtuoznom i snažnom izričaju, protkanom i mračnijim tonovima.

    Za razliku od Laloovog koncerta za violinu, drugi koncert večeri – daleko popularniji i efektniji, ostavio je i bolji dojam. Naime, Treći koncert za klavir i orkestar, op. 26 najpoznatiji je od pet klavirskih koncerata genijalnog ruskog majstora Sergeja Prokofjeva (1891). Nastao je 1921. i odlikuje se bogatom i originalnom melodijskom invencijom, dojmljivim i pijevnim temama, te zanimljivim ritamskim efektima. Pijanistica Anika Vavić, rođena u Beogradu, suvereno je i strastveno izvela zahtjevnu dionicu potpomognuta sigurnom pratnjom orkestra, potvrdivši svoj svjetski ugled na suvremenoj pijanističkoj sceni.

    Zadovoljna publika dugim je pljeskom izmamila i dva kraća i umirujuća dodatka, a zanimljiva večer završila je uobičajenim razgovorom s umjetnicima pred znatiželjnim posjetiteljima.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 26. travnja 2022.

    Koncert izveden: 23. travnja 2022.

    Program: 
    Nikolaj Rimski-Korsakov: Španjolski capriccio, op. 34
    Édouard Lalo: Koncert za violinu i orkestar u F-duru, op. 20 
    Sergej Prokofjev: Treći koncert u C-duru za glasovir i orkestar, op. 26

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike