Glazbeni dijalog baštine i suvremenosti
46. Samoborska glazbena jesen, 25. rurjna - 3. listopada 2021.; Osvrt na koncerte i pobjednike 18. međunarodnog natjecanja mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić te 10. međunarodnog skladateljskog natjecanja New Note
-
Omiljeni gradić Samobor bio je i ove jeseni kroz devet dana gostoljubivi domaćin vrhunskim glazbenicima iz Hrvatske i inozemstva na ukupno trinaest koncerata. To je kompleksni festival, koji jedini u Hrvatskoj okuplja i povezuje dva međunarodna natjecanja – Ferdo Livadić za mlade glazbenike i New Note za skladatelje u sklopu kreativnog i umjetničkog glazbenog potencijala. Dijalog je to baštine i suvremenosti, te susretište ansambala i solista svih generacija. Tim je riječima otvorila Festival izaslanica ministrice kulture i medija Republike Hrvatske Iva Hraste Sočo 25. rujna u Župnoj crkvi sv. Anastazije, dok je umjetnički ravnatelj Srećko Bradić zahvalio svima koji su omogućili održavanje Festivala unatoč nepovoljnim okolnostima koje je pandemija donijela kulturi.Specifične okolnosti ogledale su se prvenstveno u smanjenom broju posjetilaca, ali srećom na 3. programima radija i televizije mogao se pratiti izravni prijenos svečanog otvorenja, na kojem je nastupilo šesnaestero ponajboljih hrvatskih glazbenika iz naše zemlje i inozemstva, koji su godinama sudionici tog tradicionalnog festivala. Zavrijedili su da ih i ovom prigodom spomenemo poimence: Borivoj Martinić Jerčić i Krunoslav Marić, violine, Aleksandar Milošev, viola, Monika Leskovar, violončelo, Ivan Nestić, kontrabas, Lucija Stilinović, flauta, Branko Mihanović, oboa, Mihael Paar i Bruno Philipp, klarineti, Istvan Matay, fagot, Bank Harkay i Zoran Katić, rogovi, Luka Buljan, truba, Lana Bradić, klavir, Ivan Šverko, harmonika i Ivana Bilić, udaraljke.
Udruženi u mali orkestar, sjajni solisti izveli su Prvu simfoniju u D-duru Gustava Mahlera, prvi put u Hrvatskoj u komornoj inačici koju je izradio njemački klasični pijanist i dirigent Klaus Simon. Partituru je objavila slavna bečka nakladnička kuća Universal Edition. Koncertni majstor bio je Borivoj Martinić Jerčić, a suvereno je dirigirao mladi maestro Veton Marevci (Karlovac, 1992). Bila je to uistinu uzorna izvedba vrijedna divljenja.
Od ostalih umjetnika i ansambala koji su nastupili na 46. SGJ izdvojili bismo koncerte zagrebačkog pijanista s njujorškom adresom Javora Bračića, koji rijetko nastupa u Hrvatskoj, te Thüringer Bach Collegium, predvođen Gernotom Süssmuthom s programom Bacha i njegovih suvremenika. No, važno je navesti i pobjednike dvaju međunarodnih natjecanja u sklopu Festivala.18. međunarodno natjecanje mladih glazbenih umjetnika Ferdo Livadić predstavilo je u dvije večeri šestero mladih kandidata. Pobijedio je tenor Filip Filipović, dobivši 15 tisuća kuna i nastupe na Dubrovačkim ljetnim igrama, Osorskim glazbenim večerima, Festivalu sv. Marka te SGJ 2022. A nagrada za najbolju izvedbu djela hrvatskog skladatelja pripala je oboistu Antoniju Halleru (7500 kuna) za izvedbu Sonate za obou i klavir Josipa Kaplana. Svečana dodjela nagrada održana je 29. rujna, a nakon nje nastupila je prošlogodišnja pobjednica Ferda Livadića – flautistica Lucija Stilinović uz klavirsku pratnju Zrinke Ivančić Cikojević, kada je praizvedena skladba Chain Reaktion Mirele Ivičević.
Aktivna i darovita Mirela Ivičević pobjednica je 10. Međunarodnog skladateljskog natjecanja New Note. Njezino djelo za flautu solo praizvela je Lucija Stilinović, dok je Zagrebački kvartet saksofona u sastavu Dragan Sremec, Goran Merčep, Saša Nestorović i Matjaž Drevenšek u sklopu svojeg programa praizveo pobjedničku skladbu iz prethodnog natjecanja – Crumblings švedskog skladatelja Freja Wedlunda, koji je osobno nazočio praizvedbi i primio nagradu od 2500 eura.
Još nekoliko riječi o završnici 46. SGJ. Taj koncert je, kao i onaj na otvorenju, bio u znaku još nekih festivalskih prijatelja, također vrhunskih glazbenika – Aleksandra Ivića i Borivoja Martinića-Jerčića na violinama, Aleksandra Miloševa na violi, Jelene Očić na violončelu, Javora Bračića na klaviru i Mihaela Paara na klarinetu. Izveden je Kvintet za gudače i klarinet u A-duru, KV 581 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Klavirski kvintet u f-molu, op 34 Johannesa Brahmsa. Bila je to, kažu svjedoci, „još jedna glazbena čarolija“.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 11. listopada 2021.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek