Visoka razina umjetničkih vrijednosti
44. Osorske glazbene večeri, 16. srpnja – 18. kolovoza 2019.
-
Ovogodišnje 44. Osorske glazbene večeri (OGV) održane su od 16. srpnja do 18. kolovoza, obuhvativši 15 koncerata na kojima su u Crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije, nekadašnjoj osorskoj Katedrali, nastupili domaći i inozemni solisti i ansambli. Tako OGV, uz status nacionalnog festivala, u potpunosti zadovoljavaju i uvjetima da ih se promatra kao još jednu od ljetnih glazbenih manifestacija duž jadranske obale s međunarodnom oznakom. Činjenica da je utemeljitelj festivala u slikovitom i arheološkim nalazima bogatom gradiću na prevlaci otoka Cresa i Lošinja - ugledni televizijski redatelj Daniel Marušić (1931–2009) kao osnovnu ideju imao glazbena događanja na kojima će slušateljima - a publiku čine uglavnom strani turisti koji ljetuju u Osoru i okolici, biti predstavljena djela hrvatskih skladatelja u sklopu programa s djelima velikana europske i svjetske glazbe, pokazala se osobito plodonosnom.
Naime, uz djela iz hrvatske glazbene baštine i suvremenosti uvedena je i stalna praksa naručivanja novih djela i njihovog praizvođenja, pa tako gotovo da i nema živućeg hrvatskog skladatelja čiji poneki naslov nije u Osoru prvi put zaživio. Dakako, trajanje festivala već više od četiri desetljeća nosi sa sobom i neminovnost da su mnogi vrlo ugledni predstavnici hrvatske glazbe 20. stoljeća preminuli, ali trajno dolaze nove generacije i u akustički primjerenom prostoru osorske crkve solisti i ansambli uglavnom uvijek brojnim slušateljima prvi put predstavljaju nove naslove iz pera hrvatskih skladatelja i u međuvremenu sve brojnijih skladateljica. Nastaje tako nadasve vrijedna zbirka novih djela - na popisu ih ima već više od 350, a budući da obvezu izvođenja hrvatske skladbe imaju jednako tuzemni kao i inozemni glazbenici, nerijetko su praizvedbe i na programima stranih gostiju. Ministarstvo kulture Republike Hrvatske kao glavni financijski podupiratelj festivala preuzelo je i financiranje narudžbi novih djela, pa tako uglavnom svakoga ljeta hrvatski skladatelji imaju čast i privilegij osorskoj publici prvoj predstaviti najnoviji plod skladateljskih promišljanja.
Na 44. OGV praizvedeno je pet novih naslova i to skladba za gitaru Ivane Kiš Supertramp's Journal koju je svirao Krešimir Bedek, Nokturno za komorni sastav u izvođenju Cantus Ansambla pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera, komorna opera U potrazi za plavom pticom Olje Jelaska, koju je skladateljica osmislila kao niz od osam slika uglazbivši libreto Sanje Ivić napisan prema motivima dramskog teksta Plava ptica Mauricea Maeterlincka i to u izvođenju biranih vokalnih solista Lidije Horvat Dunjko, Tanje Ruždjak, Matije Meića, Martine Menegoni, Tonija Nežića, Irme Dragičević, Siniše Galovića i Klape Čikat praćenih Cantus Ansamblom kojim je ravnao Berislav Šipuš, zatim duo za flautu i klavir Dubravka Palanovića s poetskim naslovom Tu amla y la mia u interpretaciji flautistice Renate Penezić i pijanistice Zrinke Ivančić Cikojević te skladba za violinu i klavir Djevojčice će ti pričati o svojim snovima Frana Đurovića koju su uvježbale violinistica Katarina Kutnar i pijanistica Katarina Krpan. Koliko će dugo potrajati izvođenje novih djela ovisi s jedne strane o glazbenicima koji su ih praizveli, budući da su dobili rukopise, dakle koliko će ih još puta ponoviti u nekim drugim prigodama, a onda i o tome hoće li te nove partiture uskoro dobiti i tiskane verzije pa tako postati dostupne i širim krugovima interpreta. Kada je pak riječ o novoj komornoj operi, nadati se da će ući na repertoar nekog opernog ansambla pa tako doživjeti i scensku verziju.
Virtuoznost i istinsko razumijevanje kojima je ruski pijanist Andrey Gugnin interpretirao Osam studija za glasovir Borisa Papandopula ili pak predivna usklađenost sjajnih glasova u izvedbi zborske skladbe Noć Vatroslava Lisinskog, koju su u svoj repertoar uključili članovi britanskog vokalnog okteta Voces 8, ujedno i najposjećenijeg ovoljetnog koncerta, kao i činjenica da je njemački puhački kvintet Acelga na program uključio i Puhački kvintet Srđana Dedića, dokazi su doista vidovite osmišljenosti osorskog festivala koji od samih početaka i inozemnim glazbenicima daje u zadatak izvođenje hrvatske glazbe.
Moguće je govoriti o osobito velikom odjeku koncerta kojim su 16. srpnja 44. OGV započele, budući da je bio u izravnom televizijskom prijenosu na Trećem programu HTV-a, a nastupili su Muški zbor HRT-a i solisti Domagoj Dorotić, tenor, Ljubomir Puškarić i Leon Košavić, baritoni, te Mario Penzar, orgulje, pod ravnanjem mladog dirigenta Vetona Marevcija i doista sjajno izveli velebnu Missu Dalmaticu Franza von Suppéa. To je ujedno bio i najbrojniji izvođački sastav na festivalu, a zadovoljstvo je da se ponovno čulo nadahnutu duhovnu glazbu skladatelja koji je za života u Hrvatskoj bio češće izvođen i kojega s Dalmacijom vežu bitni biografski podaci, a ovo je sada bio omaž u povodu 200. obljetnice njegova rođenja.Od koncertnih večeri na kojima se crkvom orio gromoglasni pljesak svakako valja istaći nastup Ansambla Janoska iz Beča. Braća Ondrej, Roman i František Janoska (dvije violine i klavir) te šogor im Julius Darvas na kontrabasu s toliko su iskonske muzikalnosti i bravure predstavili repertoar s najnovijeg CD-a u izdanju DGG pod naslovom Revolution: Janoska Style meets Beatlemania da je uključivanje glazbenika koji zastupaju nove trendove iz kategorije fuzije i crossovera bilo ne samo opravdano nego i za slušatelje nadasve osvježavajuće.
Odabir hrvatskih solista, od koji su osobito gitarist Krešimir Bedek, već spomenuta flautistica Renata Penezić s pijanisticom Zrinkom Ivančić Cikojević te violinistica Katarina Kutnar i pijanistica Katarina Krpan kvalitetom sviranja u potpunosti potvrdili razloge zbog kojih ih je selektor programa Branko Mihanović pozvao na festival, nastup Zagrebačkog kvarteta u godini u kojoj obilježava 100. obljetnicu postojanja svakako se sam od sebe nudio jer su vrsni gudači - violinisti Martin Krpan i Davor Philips, violist Hrvoje Philips i violončelist Martin Jordan ovoga ljeta zbilja užurbano jedrili jadranskom obalom, nedvojbeno dakako svima koji su ih slušali za uživanje, što je bio i slučaj u Osoru.U završnici festivala, ali tim koncertima više nisam osobno nazočila, nastupili su još pijanist Goran Filipec, trio u kojem su se udružile Vlatka Peljhan, violina, Alja Mandić, violončelo i Mia Elezović, klavir, pijanistica iz Švicarske Rahel Senn, te na samome kraju The Illyrian Consort s umjetničkim ravnateljem violinistom Bojanom Čičićem i čembalistom Franjom Bilićem. Zaključno je dakle moguće izvijestiti kako su svi programi odgovarali visokoj razini umjetničkih vrijednosti u odnosu na odabir djela i njihovih autora, a bili su uspješni i u odnosu na trajno visoku razinu izvedbenih rezultata, što onda opravdava uložena sredstva i potvrđuje dobru organizaciju, dakle upravo onako kako je to želio njihov utemeljitelj Daniel Marušić, kojemu su povodom sada već 10. obljetnice smrti 44. OGV bile posvećene.
Izdvojeno iz programa:
Muški zbor HRT-a: Franz von Suppé, Missa Dalmatica
Lidija Horvat Dunjko, sopran, Irma Dragičević, sopran, Tanja Ruždjak, sopran, Martina Menegoni, mezzosopran, Siniša Galović, tenor, Matija Meić, bas-bariton, Toni Nežić, bas, Cantus Ansambl, Klapa Čikat, Berislav Šipuš, dirigent: Olja Jelaska, U traganju za plavom pticom, komorna opera u 8 slika
Andrey Gugnin, glasovir: Boris Papandopulo, Sergej Prokofjev, Petar Iljič Čajkovski, Frédéric Chopin
Zagrebački kvartet: Marko Ruždjak, Ludwig van Beethoven, Maurice Ravel
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 1. listopada 2019.
Piše:
Weber
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek