Sjajan sekstet i inovativni udaraljkaši
68. Dubrovačke ljetne igre: Koncerti ansambla Synergia 6 te Nicolasa Sinkovića i Filipa Merčepa
-
Glazbenici Tijana i Ksenija Milošević - violinistice, Nemanja Radulović - violinist i violist, Milan Milošević - klarinetist, Žarko Perišić - fagotist i Dejan Sinadinović - pijanist, svoje su tehničko-umjetničke sposobnosti usmjerili na zajedničko muziciranje pa su osnovali ansambl Synergia 6 . Za nastup na ovogodišnjim Dubrovačkim ljetnim igrama odabrali su, osim M. Glinke i W. A. Mozarta, skladbe modernog zvukovlja i izveli ih u raznim kombinacijama pojedinih instrumenata. Sva šestorica glazbenika već imaju uspješnu umjetničku i pedagošku karijeru.Prema najavljenom programu, očekivali smo prvo skladbu izašlu iz pera M. Glinke, međutim Milan Milošević je istupio pred publiku i najavio da će kao prvo sviranje izvesti stavak iz Sonate za violinu i klavir mladog hrvatskog skladatelja Dubravka Palanovića, što su praizveli na Osorskim večerima. Violinist Nemanja Radulović i pijanist Dejan Sinadinović vrlo su toplo odsvirali stavak, a to je bila kratka informacija o mladom hrvatskom skladatelju.
Bogati unutarnji svijet Glinkinog Patetičnog trija, s profinjenim i tužnim melodijskim linijama, donesen je iskrenim izrazom blagozvučnosti violine, fagota i klavira. Kanadski skladatelj židovskog porijekla Sid Robinovitch u svojoj skladbi Klezmer u Granadi ispleo je plesove i pjesme u zanimljivu glazbenu priču o društvenim proslavama Židova Aškenaza. Umjetnici su u sastavu violine, klavira, fagota i klarineta izvrsno dočarali tradiciju istočnoeuropskih Židova.Aram Hačaturjan za vrijeme studenskih dana (1932) napisao je Trio za klarinet, violinu i klavir u g-molu, koji se izveo po nagovoru Sergeja Prokofjeva u Parizu. Postigavši veliki uspjeh, zahvaljujući tom djelu skladateljeva rodna zemlja Armenija postala je glazbeno prepoznatljiva (kao Dvořak za Češku). Ovo efektno djelo obojeno je armenskim glazbenim nasljeđem i zasjalo je u punom sjaju violiniste Radulovića i pijaniste Sinadinovića, a posebno se istaknuo Milan Milošević, zvukovnom paletom klarineta dočaravajući pravi narodni instrument.
Za kraj koncerta izveden je Mozartov Kvintet za klarinet i gudački kvartet u A-duru, K581, zadnje djelo koje je Mozart namijenio Stadlerovom instrumentu. U savršenom dosluhu sudionika, poštujući strogo stilske oznake - pri čem je klarinet u širokoj tonskoj lepezi očarao publiku, skladba je zasjala u pravom svjetlu. Ansambl Synergia 6 u atriju Kneževog dvora priredio je sjajnu komornu večer, uz primjedbu: budući da se radi o šest glazbenika, bilo bi lijepo da su izveli i kakav sekstet.Nešto posebno
Navečer 15. kolovoza festivalska publika nazočila je vrlo zanimljivoj priredbi - i po sadržaju i po izboru prostora. Program je napravljen upravo za 68. Dubrovačke ljetne igre, što je nekad i bio običaj - da su se na Igrama izvodile praizvedbe, što je danas zanemareno jer i dalje se gostuje s programom koji je već negdje prezentiran. Druga zanimljivost večeri bio je izbor prostora - unutrašnjost tvrđave Minčete - simbola Dubrovnika, gdje je u doba Republike bila poznata ljevaonica topova i drugog oružja Ivana Rabljanina (nedavno je prostor uređen od strane Prijatelja dubrovačkih starina).
Program nije donosio samo zvuk instrumenata udaraljki, nego je cijeli projekt spoj elektronike, svjetla i 3D projekcije. Publiku je u ljevaonici dočekao dio nazvan Zbor čekića D. Langa, što su izvodili - okrenuti jedan spram drugoga, Filip Merčep i Nicolas Sinković, lupajući čekićima po raznim otpadnim metalnim i drvenim predmetima, ostvarujući izuzetan dojam srednjovjekovne ljevaonice i kovačnice Ivana Rabljanina.
Zatim se publika uspela na igralište i ugledala dva glazbenika - Nicolasa Sinkovića i Filipa Merčepa, okružene različitim udaraljkama, a kao dobrodošlicu Merčep je na marimbi vrlo muzikalno odsvirao Partitu u c-molu J. S. Bacha. Uslijedile su Ambijetalne varijacije A. Katnyja prilagođene marimbi, vibrafonu i elektronici. Najdomljivija je bila izvedba Kontakt Nicolasa Sinkovića, koji ju je napisao nakon što je upoznao prostor Minčete.
Uvodno, skladbu je najavio vibrafon, nakon čega je nastala igra svjetla i sjena izvođača, što je predstavilo divnu simbiozu glazbe, svjetla, sjena i projekcije. Mladi glazbenici Filip Merčep i Nicolas Sinković, uz sudjelovanje Davorina Ercega (svjetlo) i oblikovatelja projekcija Marka Mijatovića, pokazali su da možemo računati na njih kao na osobe koje će unijeti novine u umjetnički život ne samo Dubrovnika, nego i Hrvatske.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 16. rujna 2017.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek