Među vrhuncima igara
68. Dubrovačke ljetne igre: Koncerti dua Leskovar – Çeku i kvarteta Zorana Dukića, Petrita Çekua, Tvrtka Sarića i Maroja Brčića
-
Duet violončela i gitare nije tako čest, ali kad ga svira dvoje vrhunskih umjetnika - kao što je to bilo u atriju Kneževog dvora 29. srpnja 2017, to predstavlja izuzetan umjetnički doživljaj. Riječ je o našim proslavljenim umjetnicima velike međunarodne reputacije - violončelistici Moniki Leskovar i gitaristu Petritu Çekuu. Program koji su osmislili bio je atraktivan s djelima Arcangela Corellija, Srđana Dedića, Franza Schuberta, Enriquea Granadosa, Manuela de Falle. Oboje glazbenika toliko su poznati javnosti da nije potrebno pisati o njihovim referencama.Umjetnici su započeli koncert Corellijevom skladbom La Follia (u prilagodbi za gitaru i violončelo Valtera Dešpalja) i odmah se osjetila velika lakoća sviranja, usklađenost, fine dinamičke amplitude, tako da je glazba strujala od paučinastog, jedva čujnog do velikog uzleta. Uslijedila je skladba Franza Schuberta Sonata u a-molu D 821, poznata pod imenom Arpaggione jer ju je autor napisao za ono vrijeme veoma popularni instrument istog imena, ali kako se on više ne upotrebljava, skladbu danas najčešće izvode violisti i violončelisti. Ovom prigodom Leskovar i Çeku su joj dali usklik poput prekrasnog lieda.
Na program je uvrštena i skladba Canzona za violončelo i gitaru hrvatskog skladatelja mlađe generacije Srđana Dedića, koji je uz nekoliko nagrada jedini glazbenik nagrađen UNESCO-vom nagradom Rostrum. Skladba je sastavljena od varijacija teme, tajanstveno-hirovita i bliža šušnju nego tonu. Umjetnici su efektno podcrtavali variranu temu.
Drugi dio večeri bio je posvećen glazbi španjolskog prizvuka - Intermezzo iz opere Goyescas Enriquea Granadosa (obrada Valter Dešpalja) i Sedam narodnih španjolskih pjesama Manuela de Falle. U različitim ritmičkim križaljkama i zanosnim melodijama Petrit Çeku i Monika Leskovar do maksimuma su raspjevali svoje instrumente, izazvavši veliko oduševljenje nazočnih. Bio je to jedan od vrhunaca ovogodišnjih Dubrovačkih ljetnih igara.
Gitaristička večer za pamćenje
Gitaristička glazba uvijek ima svoje poklonike, a ljubitelji tog instrumenta došli su na svoje 30. srpnja 2017., kad su imali prigodu u atriju Kneževa dvora slušati kvartet trenutno najboljih gitarista: Zorana Dukića, Petrita Çekua, Tvrtka Sarića i Maroja Brčića. Umjetnici su tijekom večeri nastupali u raznim kombinacijama: duo i trio, dok je početak i kraj svakog od dva dijela večeri bio uokviren zajedničkim sviranjem sva četiri glazbenika. Odabrana djela većinom su bila iberijskog prizvuka, a odmah se može ustvrditi da je njihovo sviranje bila svečanost gitarističke umjetnosti. Glazbala u njihovim rukama snažno su prenijela magiju svirke na publiku već prvom skladbom Fandango,G448 Luigija Boccherinija (arr. za kvartet Jeremi Sparks). Prvi dio programa nadalje su činila djela španjolskog karaktera: Pavana za preminulu infantkinju Maurica Ravela za gitarski trio (arr. Darko Petrinjak), dvije skladbe Isaaca Albéniza - Sjećanja i Žamor u ulici, dok je Federico Moreno Torroba bio zastupljen s tri skladbe za gitaristički kvartet iz njegovog ciklusa Estampas.
Između djela dva potonja skladatelja našla se i skladba hrvatskog autora Berislava Šipuša Uspavanka za San Roa (pticu ljubavi) za duo gitare, posvećena dvojici večerašnjih interpreta - Zoranu Dukiću i Maroju Brčiću. Djelo se obraća vječnim pitanjima čovjekovog složenog i rastrganog unutarnjeg svijeta, našim nadama i sumnjama, a gitaristima je upravo ponuđeno da iscrpe različite mogućnosti sviranja na gitari, pa i lupanja po rezonantnoj kutiji, što su Dukić i Brčić gipko i precizno izveli.
Na početku drugog dijela upoznali smo se s još jednim djelom iz hrvatske glazbene produkcije - Meditacije Gambolero za kvartet gitara skladateljice Viktorije Čop, u kojem je prezentirala dva kontrastna ugođaja - meditativni prvi stavak i drugi razigranog plesnog karaktera, bez uporabe izrazito modernog sloga, a gitarski kvartet je vjerno iznio autoričine ideje.
Kako smo se približavali kraju koncerta, ponovo je odjeknuo španjolski melos kroz djela Jongo za duo gitara Paola Bellinatija, Ples susjeda iz baleta Trorogi šešir i Španjolski ples br.1 iz opere Kratki život Manuela de Falle (arr. D. Petrinjak). Za kraj su glazbenici u velikom stilu zasvirali Koncert za kvintet Astora Piazzole (arr. Thomas Fellow), podigavši publiku na noge. Koncert gitarskog kvarteta Dukić – Çeku – Sarić – Brčić bio je koncert za pamćenje ovogodišnjih Dubrovačkih ljetnih igara.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 11. rujna 2017.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek