Opera je u zraku
57. Glazbene večeri u Sv. Donatu, 13. srpnja - 10. kolovoza 2017., Svečano otvorenje, 13. 7. 2017., Forum
-
Svečano otvorenje 57. Glazbenih večeri u Sv. Donatu i ove se godine tradicionalno odigravalo pod vedrim nebom zadarskog Foruma. Korespondirajući tome, atraktivan revijalni koncert opernih arija sa slobodnim ulazom redovito mora privući velik broj slušatelja. Tome pridonose Simfonijski orkestar HRT-a pod dirigentskom palicom zadarskog miljenika Ivana Repušića (od jeseni šefa-dirigenta Münchner Rundfunkorchester) te još četiri mlada hrvatska pjevačka imena s blistavim inozemnim karijerama i uspjesima: sopranistica Evelin Novak (Berliner Staatsoper), mezzosopranistica Jelena Kordić (Sächsische Staatsoper Dresden), bas Ante Jerkunica (Deutsche Oper Berlin) te naš slavni povratnik u Hrvatsku - Tomislav Mužek (prvak HNK Zagreb). Odabir repertoara i izvođača doista je pomno osmišljen: čak i oni koji inače nisu ljubitelji srodnih koncerata (a koji su posvuda postali nezaobilazna kulturna urbana ponuda, među ostalim i u svrhu edukacije širih slušateljskih krugova) neće ostati imuni na večerašnju raskošnu izvođačku sintezu.Simfonijski orkestar HRT-a pouzdana je i dostojanstvena izvođačka baza kojoj su pripale dvije uvertire (Nabucco i Carmen), dok naglasak večeri počiva na opernoj ariji. Odabir maestra Repušića doista je reprezentativan presjek velikih opernih glazbenih brojeva iz pretežno talijanske (Nabucco, Seviljski brijač, Ljubavni napitak, Tosca, Rigoletto) i francuske (Faust, Carmen, Samson i Dalila) opere, dok je svijet slavenske opere zastupljen Sadkom i Rusalkom. S obzirom na znatan broj turista koji redovito posjećuju ova svečana otvorenja, to je i razumljivo: plesanje i pjevušenje uz svima poznate zvuke sastavan je dio ovakvih koncerata. Eventualno možemo zažaliti što se u program – barem u edukativne svrhe, nije prokrijumčarila makar jedna glazbena numera nekog hrvatskog skladatelja. No oni koje zanima upoznavanje hrvatske glazbe, idućeg će četvrtka (20. srpnja) imati priliku za susret s projektom Audivi vocem, kojim se u Sv. Donatu predstavlja opus Vinka Jelića.
U službenom dijelu programa, sastavljenom iz 10 brojeva od kojih su dvije uvertire, svakom solistu pripale su po jedna do dvije arije te nezaobilazan primjer kvarteta iz, dakako, Rigoletta. On je poslužio kao neka vrsta okidača za još pet dodataka, u kojima se taktično vodilo računa o solističkom nastupu svakog pjevača te o još jednom zajedničkom kvartetu. Večerašnji koncert ne zahtijeva mnogo riječi. O Tomislavu Mužeku i Ivanu Repušiću do sada je sve rečeno; njihove izvedbe pripadaju onima koje jednostavno dižu na noge svaku koncertnu publiku. Evelin Novak, Jelena Kordić i Ante Jerkunica također su izvođači koje je i suvišno i nepotrebno predstavljati. Divnih i isklesanih glasova, neiscrpne muzikalnosti i izvrsne tehnike, puni duha i osobnosti, šarma i stila – imaju potencijale kojima za klasičnu glazbu mogu osvojiti i njenog najzadrtijeg protivnika. Lijepo je znati da je Hrvatska iznjedrila glazbenike ovakvog dometa. U našem tehniciranom svijetu, u kojemu je umjetnost svedena na samo jedan od brojnih komercijalnih izvora zabave, uvijek raduje čuti istinske umjetnike. Aura zapadnoeuropskog glazbenog iskustva i kozmpolitske širine, obavijena oko ovih iznimno nadarenih umjetnika, posreduje da se djelić tog zvjezdanog svijeta spustio na zadarski Forum poput ruža iz buketa koje je Evelin Novak dobacivala publici. Dana 17. srpnja ova četvorka ponovno je nastupila zajedno u posljednjem stavku Devete Beethovenove. I ovoga puta pod dirigentskom palicom Ivana Repušića, ali sa Zadarskim komornim orkestrom u proširenom sastavu, sa Goranovcima i Zborom HRT-a, i bilo je to željno iščekivano glazbeno iskustvo za zadarske ljubitelje klasične glazbe.
© Helena Novak Penga, KLASIKA.hr, 6. kolovoza 2017.
Piše:
Novak Penga
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek