S hrvatskom glazbom u središtu pozornosti
42. Osorske glazbene večeri, 16. srpnja - 19. kolovoza
-
Svečanim otvaranjem 16. srpnja, koje je u izravnom prijenosu HRT-a moglo pratiti gledateljstvo diljem Hrvatske, započele su 42. Osorske glazbene večeri (42. OGV), festival čiji je osnovni profil odredio još 1976. godine njegov utemeljitelj - televizijski redatelj Daniel Marušić (1931-2009). Naime, ljetne glazbene svečanosti u slikovitom drevnom gradiću Osoru, smještenom na prevlaci otoka Cresa i Lošinja, koje su 2011. godine dobile pohvalni status hrvatskog nacionalnog festivala, koncentriraju se prvenstveno na izvođenje glazbe hrvatskih skladatelja - bilo djela iz nacionalne baštine, bilo novo naručenih ostvarenja koja u Osoru doživljavaju praizvedbe. Uz tu orijentaciju na hrvatsku glazbu, koja se na programima pojedinih solista i ansambala suočava s bogatim repertoarom svjetske glazbene produkcije različitih povijesnih razdoblja i stilskih usmjerenja, OGV tradicionalno pojedina festivalska godišta posvećuju odabranim hrvatskim skladateljima, što pretpostavlja brojniju zastupljenost djela autora koji je na taj način stavljen u središte pozornosti. U tom su slijedu istaknutih imena hrvatske glazbe ovoga ljeta većim brojem skladbi zastupljeni otac i sin Ivan i Željko Brkanović, čime se obilježava 30. obljetnica smrti Ivana Brkanovića (1906-1987) te 80. rođendan njegova sina Željka Brkanovića (1937).Uobičajena svečanost prvoga koncerta, kojemu je u proteklim godinama rado bio nazočan i tadašnji predsjednik RH dr. Ivo Josipović - budući da je i sam po obrazovanju skladatelj, a na otvorenju je nastupao i Simfonijski orkestar HRT-a, protekla je ove godine u nešto skromnijim okvirima i pozivu organizatora odazvala se gradonačelnica Malog Lošinja Ana Kučić te državni tajnik Ministarstva kulture RH Krešimir Partl. Njihovi su govori konvencionalno istaknuli značaj festivala, a državni tajnik ga je i protokolarno proglasio otvorenim.
Čast nastupa na svečanom otvaranju 42. OGV-a u Crkvi Uznesenja Blažene Djevice Marije, nekadašnjoj osorskoj katedrali koja je trajno mjesto održavanja koncerata i svojim prostornim i akustičkim datostima odlično odgovara potrebama glazbenih događanja, pripala je Zagrebačkom kvartetu i Papandopulo kvartetu, te solistima - basu Anti Jerkunici i orguljašu Mariu Penzaru. Odluku o nastupu uglednih hrvatskih komornih sastava, četvorici gudača i četvorici saksofonista kojima je povjeren nastup na otvorenju a time i mogućnost najšire gledanosti, donio je prošle godine imenovani novi umjetnički ravnatelj OGV-a Branko Mihanović, zacijelo potaknut idejom da se u skladu s orijentacijom festivala i posvetom skladateljima omogući ponovna izvedba, sada nakon punih 40 godina, kantate za glas, gudački kvartet i orgulje Creski kopači Ivana Brkanovića, skladbe praizvedene na 2. OGV 17. srpnja 1977. godine i tada naručene od strane utemeljitelja festivala Daniela Marušića.
Bilo kako bilo, i u ovom je komornom okviru svečano otvorenje proteklo na vrlo zadovoljavajuć način, što svakako valja zahvaliti odličnom odabiru programa kao i vrlo visokoj razini muziciranja obaju kvarteta. Na početku izveden Gudački kvartet u c-molu br. 8 op. 110 Dmitrija Šostakoviča svojim je naglašeno dramatičnim ugođajem simbolično obuhvatio mnoga događanja koja poput Damoklovog mača i danas prijete čovječanstvu i nije bilo naodmet uroniti u glazbu najvišeg estetskog i emocionalnog naboja kojom se velikan Dmitrij Šostakovič obračunavao sa sebi dosuđenim vremenom. Zagrebački kvartet, koji se u današnjem sastavu s violinistima Marinom Marasom i Hrvojem Philipsom, violistom Davorom Philipsom i violončelistom Martinom Jordanom priprema za obilježavanje 100. obljetnice postojanja ovog najstarijeg hrvatskog komornog sastava koja će biti 2019. godine, muzicirao je nadasve koncentrirano, bravurozno, pouzdano i osjećajno. Vrsnost izvedbe nastavljena je i u izvedbi Brkanovićevih Creskih kopača kojima je auru posebnosti i tragičnog naboja dodao sonorni bas Ante Jerkunice i vješto orguljanje Marija Penzara.
Papandopulo kvartet - četvorica virtuoznih saksofonista Nikola Fabijanić, sopran saksofon, Gordan Tudor, alt saksofon, Goran Jurković, tenor saksofon i Tomislav Žužak, bariton saksofon, svoje su vrhunsko umijeće prvo predstavili u praizvedbi Quarteta 3 Željka Brkanovića, skladbi odlično kontrolirane usklađenosti horizontalnog, melodijskog i vertikalnog, harmonijskog protoka koja otkriva svježinu nadahnuća iskonski nadarenog skladatelja, da bi izvedbom 10 varijacija na poznatu temu Karnevala u Veneciji, izvornog naslova 10 variations gondolantes sur le Carnaval de Venise, francuskog suvremenika Jacquesa Petita (1946) iskazali svu šaroliku i bogatu paletu mogućnosti svojeg doista sjajnog pojedinačnog i skupnog izvođenja. Tako je koncert, započet tamnim bojama Šostakovičeve duboke misaonosti, zaključen u žovijalnoj atmosferi prštave glazbene radosti, što je slušatelje potaklo na ovacije a glazbenike na dodatak skladbom Patchwork Philippa Geissa, još jednom mogućnošću za zaigranost i šarmantnu duhovitost. Sve u svemu, zbilja dobar početak 42. Osorskih glazbenih večeri, koje će još do 19. kolovoza nizom koncerata moći oduševljavati namjernike željne glazbenih užitaka.
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 20. srpnja 2017.
Piše:
Weber
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek