Finske daljine
29. Muzički biennale Zagreb, 22. – 29. travnja 2017.: Zbor Hrvatske radiotelevizije, dir. Nils Schweckendiek, solisti: Monika Cerovčec, sopran, Martina Borse, alt, Želimir Panić, tenor, Vjekoslav Hudeček, bas, Kaja Farszky, udaraljke, Krešimir Bedek, gitara, Anabela Barić, sopran, Martina Borse, alt. Andro Bojanić, tenor, Miroslav Živković, bariton, Muzej Mimara, 25. travnja 2017.
-
Program ciklusa Sfumato održan u Muzeju Mimara u sklopu 29. MBZ-a pod naslovom Finske daljine pripremio je ugledni finski dirigent Nils Schweckendiek koji se posvetio izvođenju suvremene glazbe te između ostalog djeluje i kao umjetnički direktor Helsinškog komornog zbora. Ujedno je i profesor zborskog dirigiranja na umjetničkom Sveučilištu Sibelius u Helsinkiju, te je za vrijeme boravka u Zagrebu održao i seminar na Muzičkoj akademiji. Tim programom želio je prvenstveno predstaviti dio najzanimljivije suvremene finske zborske glazbe različitih stilova. Tako je prvi dio programa počeo reprezentativnom skladbom ugledne finske skladateljice Kaije Saariaho koja živi u Parizu, stoga i francuski naslov Nuits, Adieux (Noći, pozdravi). Izvorno je djelo napisano za vokalni kvartet i elektroniku. No mi smo čuli drugu inačicu u kojoj mješoviti zbor zamjenjuje i oponaša elektroniku iz izvorne verzije. Četiri solista Monika Cerovčec, sopran, Martina Borse, alt, Želimir Panić tenor i Vjekoslav Hudeček, bas te mješoviti zbor pjevali su tekstove Jacquesa Roubauda i Honorea de Balzaca, ali i disali, šaptali i drugim efektima amplificirali glasove, što je stvorilo zanimljivu, dinamičnu i uhu ugodnu cjelinu.
Nastavak programa bio je manje zanimljiv i nešto agresivniji. Perttu Haapanen je u svojoj skladbi Report (Nalaz) koristio zdravstvene izvještaje, ali preuređene i pročišćene u skladu s medicinskim tretmanima. Uz mješoviti zbor nastupili su udaraljkašica Kaja Farszky i gitarist Krešimir Bedek, ali bez većeg angažmana osim instrumentalne boje i ritma kao obogaćenje vokalog sloga. Antti Auvinen je pak u svojoj skladbi Obviously Foreign Infantry (Očito strana pješadija) opisao zbrku izazvanu političkom propagandom, što je izraženo različitim dinamičkim, ritmičkim i glasovnim promjenama. Djelo je kao narudžba MBZ-a, Europske mreže profesionalnih zborova Tenso i Helsinškog komornog zbora ovom prigodom doživjelo praizvedbu u nazočnosti autora.
Uz to finsko društvo uvrštena je još jedna praizvedba, ali našeg skladatelja Frane Đurovića. Njegova kraća skladba naslovljena je Beyond the Deadline (Nakon roka). Simboličan je to naslov koji duhovito opravdava skladateljevo kašnjenje narudžbe toga djela od strane MBZ-a. A kao komentar svoje skladbe Đurović navodi citat Hermanna Hessea: „Svaka inteligentnija vrsta humora započinje time da čovjek samoga sebe ne shvaća ozbiljno.“ Pa takva je i skladba s onomatopejama u vidu pljeskanja, pucketanja, mljackanja, fućkanja, struganja po partituri i slično, ali i konačno jednog ugodnog vokalnog akorda s aluzijom na ljubav.
Na kraju je predstavljena najopsežnija i najambicioznija skladba večeri A Wilderness of Sea (Pustara Mora) za mješoviti zbor američko-finskog skladatelja Alexa Freemana prema morskim motivima iz tri najpoznatija djela Williama Shakespearea (Oluja, Sonet 64 i Komedija zabluda). Uz mješoviti zbor HRT-a izdvojili su se u ovoj uspješnoj skladbi vokalni solisti Anabela Barić, sopran, Martina Borse, alt. Andro Bojanić, tenor i Miroslav Živković, bariton. Treba na kraju priznati da je naš Zbor taj nimalo lak i zahtjevan program u cjelini izveo na visokoj profesionalnoj razini pod ravnanjem iskusnog znalca maestra Nilsa Schweckendieka.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 11. svibnja 2017.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek