Drugi dio 11. Zagrebačkoga međunarodnog festivala komorne glazbe Zagreb kom nastavljen je u srijedu, 12. listopada 2016. koncertom u Gliptoteci Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Medvedgradskoj ulici. Ranije najavljeni program doživio je promjene zbog bolesti izvođača. Izostale su tako sve skladbe u kojima je trebao nastupiti sjajni izraelski klarinetist Chen Halevi pa je program pod naslovom Contemporary Music Lounge donio druge skladbe ranije najavljenih i nenajavljenih skladatelja. Koncert odabranih solističkih i komornih skladbi 20. stoljeća bio je zamišljen tako da svaki izvođač ukratko predstavi djelo i okolnosti njegova nastanka.
Melodiju, treći polagani stavak iz Sonate za violinu solo Béle Bartóka, violinistica Susanna Yoko Henkel izvela je s lakoćom, vješto, muzikalno i dinamički raznoliko. Yehudi Menuhin, violinist kome je skladba posvećena kad je dovršena 1944. godine, dao je nekoliko prijedloga glede primjerenijih tehničkih zahvata koje je Bartók prihvatio. Umjesto Kvarteta za klavir i gudače u Es-duru, op. 47 Maxa Regera u program je uvrštena njegova Suita za violu solo br. 1 u g-molu. Skladana po uzoru na barokne suite za violončelo Johanna Sebastiana Bacha, veliko je obogaćenje literaturi za violu. Violist Roland Glassl predstavio se kao solist dobre tehnike, odsviravši suitu intonativno precizno, dinamički osjenčano i muzikalno.
U nastavku koncerta nastupili su violinist Anđelko Krpan i Renata Hil za klavirom, upotpunivši novim skladbama promijenjeni program. U Tri capriccia za violinu i klavir Stanko Horvat se poigrava s više aspekata violinstičke tehnike, a u Rapsodiji za violinu i klavir Anđelka Klobučara težište je na melodijskoj liniji violine kojoj je – u obje skladbe dvojice hrvatskih skladatelja-akademika – klavirska dionica ravnopravan sugovornik. Slijedila je klavirska skladba Dubravka Detonija Dozivanje zvijezda, kojoj je skladatelj dao i poetsko objašnjenje, a tehnički sigurno ju je odsvirao Danijel Detoni. Akademik Pavle Dešpalj skladao je u studentskim danima pomalo revijalni, tonalitetno određen Romantični intermezzo za violinu i klavir koji su efektno izveli violinistica Susanna Yoko Henkel i pijanist Danijel Detoni.
U Hrvatskoj slabo poznata glazba japanskih skladatelja predstavljena je slobodno harmonijski osmišljenom meditacijom A Bird Came Down the Walk koju je za violu i klavir skladao Toru Takemitsu. Violist Roland Glassl i pijanist Danijel Detoni dali su uvjerljivo tumačenje uglazbljene pjesme koju je prije izvedbe pročitala muzikologinja Dina Puhovski. Iako izmijenjen, program glazbe 20. stoljeća pokazao je različitost skladateljskih koncepcija bližih tradiciji ili odmacima od nje u dobro pripremljenoj izvedbi solista i komornih sastava.
Koncert predviđen za petak, 14. listopada 2016. također je doživio promjene zbog bolesti čak dvojice izvođača. Nastup su otkazali klarinetist Chen Halevi i violončelist Jing Zhao pa je izostala izvedba Kvarteta za kraj vremena Oliviera Messiaena. Publici u Atriju palače HAZU ponuđen je drugačiji program koji je – naslovljen Bach and Beyond – imao, dakako, dublju vezu povezavši dvojicu istinskih vjernika Johanna Sebastiana Bacha i Oliviera Messiaena. Tako su u programu koncerta ostale Bachove Goldbergove varijacije, BWV 988 u obradi za violinu, violu i violončelo Dmitrija Sitkovetskog. Uz violinisticu Susannu Yoko Henkel i violista Rolanda Glassla nastupio je mladi njemački violončelist Isang Enders (rođen 1988.) koji već iza sebe ima zavidnu koncertnu karijeru. Na početku koncerta Enders je odsvirao Suitu za violončelo u G-duru, BWV 1007 Johanna Sebastiana Bacha, pokazavši svoje veliko sviračko umijeće i osobnost u pristupu izvorniku.
U nastavku je Roland Glassl u novome prostoru odsvirao Suitu za violu solo u g-molu Maxa Regera, a u drugome dijelu koncerta zabljesnule su – u inačici za gudače – Bachove Goldbergove varijacije izvorno pisane za čembalo. Arija i trideset i tri varijacije melodijskog, ritamskog i harmonijskog tipa nizale su se tijekom sedamdesetak minuta postavljajući tri gudačka glazbala u različite uloge – nositelja izmijenjene teme, suprotstavljene melodijske linije ili harmonijske potpore. Akustički uvjeti u Atriju palače HAZU (s visokim stropom) nisu previše susretljivi za glazbene izvedbe pa su uz veliku koncentraciju, kontrolu sviranja i međusobno osluškivanje glazbenici Susanna Yoko Henkel, Roland Glassl i Isang Enders uspjelo predstavili iznimno zanimljivo Bachovo djelo.
Posljednja koncertna večer 11. Zagrebačkog međunarodnog festivala komorne glazbe Zagreb kom Mozartova soareja održana je u subotu, 15. listopada 2016. u Preporodnoj dvorani palače Narodnog doma. Otkazivanje nastupa uslijed bolesti izvođača uvjetovalo je promjenu programa koncerta pa su izostale skladbe Wolfganga Amadeusa Mozarta u kojima je među prvim skladateljima postavio klarinet kao solističko ili ravnopravno komorno glazbalo: Trio za klarinet, violu i klavir u Es-duru (Kegelstattt-trio), KV 498 i Koncert za klarinet i orkestar u A-duru, KV 622. Najavljeni trostavačni Duo za violinu i violu br. 1 u G-duru, KV 423 odsvirali su violinistica Susanna Yoko Henkel i violist Roland Glassl. U skladbi iz 1783. godine Mozart je ravnopravno tretirao violinu i violu glede tehničkih zahtjeva, što su glazbenici uspješno prenijeli u poletnom, uigranom i dinamički raznovrsnom sviranju.
U drugome dijelu koncerta oboje glazbenika nastupilo je uz Zagrebačke soliste u Koncertnoj simfoniji, za violinu, violu i orkestar u Es-duru, KV 364. I u toj je skladbi Mozart dao veće mogućnosti muziciranja violi postavivši je u više navrata kao su-nositeljicu tematske građe uz virtuozne zahtjeve za oba solistička glazbala. U prvome dijelu koncerta violinistica Susanna Yoko Henkel svirala je solističku dionicu u Koncertu za violinu i orkestar br. 4 u D-duru, KV 218 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Lakoća sviranja, savršena intonacija, sjajna tehnika i muzikalnost odlike su koje Susanna Yoko Henkel pokazuje u solističkim dijelovima skladbi prilagođujući se orkestru ili članovima komornoga sastava. Zagrebački solisti potvrdili su se i ovom prigodom kao komorni orkestar u kome svaki od članova svoje sviračke vještine dobro ugrađuje u cjelinu u kojoj su bili dinamički dobro izbalansirani odnosi tutti-nastupa i pratnje solista. Vjerna publika koja prati koncerte festivala Zagreb kom imala je dovoljno prigoda za uživanje u raznovrsnim i dobro pripremljenim nastupima glazbenika koji svoje sviračke vještine uspješno usklađuju sa stilskom koncepcijom odabranih skladbi i ostalim članovima komornoga sastava.
© Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 28. listopada 2016.