Festival koji raste
41. Samoborska glazbena jesen, 18. rujna – 2. listopada 2016.
-
Uz Varaždinske barokne večeri, Samoborska glazbena jesen, tek pet godina mlađi hrvatski kontinentalni festival, zauzima također važno mjesto na europskoj festivalskoj karti. Festival je stekao velik ugled po specifičnom profilu sudionika, od najpoznatijih europskih glazbenika do najmlađih interpreta i skladatelja, kojima se posvećuje posebna pažnja. S vremenom se učvrstila tradicija održavanja dvaju atraktivnih natjecanja Međunarodnog natjecanja mladih glazbenika Ferdo Livadić i Međunarodnog skladateljskog natjecanja New Note, kao i Ivana Bilić Marimba Week, kojim su i počela ovogodišnja festivalska događanja.
Svečano otvaranje Festivala obilježio je 24. rujna u Župnoj crkvi sv. Anastazije nastup pijanista Aljoše Jurinića, pobjednika međunarodnog natjecanja mladih glazbenika Ferdo Livadić u Samoboru 2013. S obzirom na njegov strelovit uspon i postignute uspjehe u posljednje vrijeme, veliko zanimanje za taj koncert bilo je očekivano. Uz izravni televizijski prijenos mladi je umjetnik izveo birani program skladbi Clauda Debussyja (Rêverie), Roberta Schumanna (Prva sonata za klavir u fis-molu, op. 11) i na kraju Frédérica Chopina (Četvrta balada u f-molu, op. 52, te u dodatku Mazurka, op. 17 br. 4 i Etida, op. 25 br. 2). Predstavljeni program i ovom je prigodom otkrio ljepotu i izražajno bogatstvo odabrane glazbe u savršenoj interpretaciji mladog umjetnika u usponu.
Svim pobjednicima Natjecanja Ferdo Livadić omogućuju se ponovni nastupi na SGJ. Tako je bilo i ove godine. Izdvojimo nastup čembalista Franje Bilića, prošlogodišnjeg laureata, za kojeg je prema dobrom običaju skladatelj Dalibor Bukvić napisao novo djelo za čembalo i komorni sastav Barock is not Dead, a umjetnik ga je praizveo uz Cantus ansambl pod ravnanjem Berislava Šipuša. A ovogodišnji pobjednici su nizozemski kvartet saksofona Ardemus za najbolji ukupni nastup i umjetničku osobnost te pijanist Lovre Marušić za najbolje izvedenu skladbu hrvatskog autora (Božidar Kunc).
Mladim perspektivnim glazbenicima i skladateljima bila su posvećena i dva posljednja festivalska koncerta. Simfonijski orkestar HRT-a na čelu s maestrom Mladenom Tarbukom uz nastupe pijanistice Lane Genc i baritona Leona Košavića praizveo je osebujnu skladbu B-Side: Tchai 4/1 za orkestar, pametne telefone i megafone Sare Glojnarić, u kojoj je skladateljica posegnula za prvim stavkom Četvrte simfonije Petra Iljiča Čajkovskog te ga tehnikom remiksa nanovo interpretirala u sažetijem obliku, uronivši ga u našu digitalnu svakodnevicu.
Na koncertu sedmeročlanog vokalnog ansambla za suvremenu glazbu Neue Vocalsolisten u sklopu zahtjevnog a cappella programa suvremenih autora posebno je bila zanimljiva izvedba prvonagrađene skladbe na ovogodišnjem Petom međunarodnom skladateljskom natjecanju New Note. Pobjednica, Njemica Karola Obermüller se u svojoj skladbi mass:distance:time nadahnula poezijom Giuseppea Ungarettija, što je rezuliralo osebujnom vokalnom partiturom.
Među istaknutim gostima ovogodišnje 41. SGJ svakako valja spomenuti i izvrsni koncert klavirskog trija u sastavu Gernot Süßmuth, violina, Jelena Očić, violončelo i Frank-Immo Zichner, klavir. Ti izvanredni glazbenici i pedagozi međunarodne karijere predstavili su birani program trojice majstora 19. stoljeća Beethovena, Brahmsa i Mendelssohna. Zanimljiv i znakovit pothvat učinio je tom prilikom violinist Gernot Süßmuth, inače član prosudbene komisije 13. međunarodnog natjecanja mladih glazbenika Ferdo Livadić. Poželio je naime publici predstaviti vrijednu violinu prekrasnog tona iz zbirke dr. Franje Kresnika postavljene tijekom Festivala u Galeriji Prica (dopremljene iz Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja u Rijeci).
Oduševljen kakvoćom tog instrumenta prvo je sam odsvirao kraći Bachov stavak za violinu solo, a potom se savršeno uklopio u odlično društvo izvanserijskih umjetnika izrazite muzikalnosti, osobnosti, senzibiliteta i temperamenta. Počevši s mladenačkim Prvim klavirskim trijom u Es-duru op. 1 Ludwiga van Beethovena, zatim preko ekspresivnog, mjestimice i žestokog Trećeg klavirskog trija u c-molu op.101 Johannesa Brahmsa, do zacijelo najpopularnijeg, prekrasnog Prvog klavirskog trija u d-molu op. 49 Felixa Mendelssohn-Bartholdyja neodoljive pjevnosti i romantičnog zanosa. Bila je to iznimna večer za pamćenje zahvaljujući uzornom, složnom i radosnom muziciranju sjajnih umjetnika.
Na kraju treba odati priznanje organizatorima na čelu s umjetničkim ravnateljem Srećkom Bradićem i izvršnom direktoricom Renatom Glojnarić što su i ove godine omogućili nezaboravne trenutke u prelijepim prostorima Franjevačke crkve, Crkve sv. Anastazije, Galerije Prica i dvorane Pučkog otvorenog učilišta, na Festivalu koji raste i koji pedagoški utječe prije svega na razvoj vlastite glazbene sredine. Spomenimo samo ugledne Samoborce sudionike ovogodišnjeg Festivala – marimbista Filipa Merčepa, skladateljicu Saru Glojnarić ili jedinstveni puhački ansambl Camerata Cantily na čelu s klarinetistom Mihaelom Paarom te napokon one koji tek dolaze – đake Glazbene škole Ferdo Livadić koji su uz ansambl Zagrebačkih solista 2. listopada u Franjevačkoj crkvi na najljepši način zaključili 41. Samoborsku glazbenu jesen.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 5. listopada 2016.
Piše:

Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek