Vivat Academia!
Svečani tjedan Muzičke akademije u Zagrebu, 12. – 16. siječnja 2016.
-
Svečanim otvaranjem Koncertne dvorane Blagoja Berse i nizom koncerata od 12. do 16. siječnja zaokružen je trinaestgodišnji proces projektiranja i izgradnje Muzičke akademije u Zagrebu. Koncertna dvorana za tristo posjetitelja zamišljena je i projektirana tako da zahvaljujući svojim mogućnostima postane ne samo središte pedagoškog procesa Akademije, nego i novo, prepoznatljivo središte zagrebačkog i hrvatskog kulturnog života. Nova Muzička akademija na Trgu maršala Tita, iako ne posve dovršena, otvorena je 12. siječnja prošle godine i taj datum je određen kao Dan muzičke akademije. Tim povodom, ali i povodom otvorenja dvorane, organiziran je ove godine Svečani tjedan, koji je počeo svečanom sjednicom u dupkom punoj novoj dvorani koja je dobila ime po zaslužnom profesoru Muzičke akademije i uglednom skladatelju Blagoju Bersi.
Nova koncertna dvorana vrlo je lijepa, akustična i najsuvremenije opremljena. Promjenjiva geometrija pozornice i gledališta, orkestralna rupa, uređaji promjenjive akustike, razni scenski elementi, podizne platforme, povlake, plesni pod, scenska rasvjeta, kino platno i projektor te vrhunski opremljene video i audio režije omogućuju odvijanje i snimanje glazbenih, scenskih te stručnih događanja i skupova. Na raspolaganju su dva koncertna klavira marke Steinway i Boesendorfer, a u planu je i gradnja velikih koncertnih orgulja i još jednih manjih za potrebe nastave.
Na početku svečane sjednice Simfonijski orkestar Muzičke akademije pod ravnanjem Mladena Tarbuka izveo je himnu Lijepa naša u orkestraciji Franje Dugana, a potom su uslijedili pozdravni govori dekana Dalibora Cikojevića, rektora Damira Borasa, ministra kulture Berislava Šipuša, ministra obrazovanja Vedrana Mornara i gradonačelnika Milana Bandića. Posebna priznanja u povodu prvog Dana Muzičke akademije u dugoj tradiciji te ustanove koja je gotovo čitavo stoljeće životarila u podstanarstvu HGZ-a dobili su zaslužni profesori Stanislav Tuksar, Karlo Kraus, Snježana Bujanović-Stanislav, Višnja Mažuran, Valter Dešpalj, Georg Draušnik i Pavel Rojko. Veliki pljesak upućen je i prijašnjim dekanima zaslužnima za izgradnju Muzičke akademije – Frani Paraću za čijeg je mandata pokrenut cijeli proces izgradnje nove zgrade Akademije, zatim Mladenu Janjaninu u čije vrijeme je počela sama izgradnja, te arhitektu Milanu Šosteriću, glavnom projektantu.
Svečana sjednica završila je Akademskom svečanom uvertirom Johannesa Brahmsa u odličnoj izvedbi Simfonijskog orkestra Muzičke akademije pod ravnanjem Mladena Tarbuka, koja završava poznatom temom studentske napitnice Gaudeamus igitur juvenes dum sumus (Veslimo se dok smo mladi). U nastaku je premijerno prikazan dokumentarni film Novo ruho Akademije. Film koji govori o povijesti Muzičke akademije i izgradnji nove zgrade napravili su studenti Akademije dramske umjetnosti pod mentorstvom Arsena Antona Ostojića. Na kraju je praizvedeno novo prigodno djelo Akademska suita za orkestar sastavljena od autorskih stavaka sedmorice skladatelja, profesora Muzičke akademije. Autori su Mladen Tarbuk (Fanfare), Zlatko Tanodi (Allemande), Dalibor Bukvić (Courante-Danse des esprits), Frano Đurović (Sarabande), Vjekoslav Nježić (Techno Air), Ante Knešaurek (Gigue) i Berislav Šipuš (Post scriptum).
Iste večeri, ali u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog održan je prvi od dva tradicionalna koncerta Zagrebačke filharmonije za Muzičku akademiju (drugi je održan tri dana kasnije, u petak 15. siječnja). Za dirigentskim pultom ogledali su se osim Tomislava Fačinija studenti dirigiranja Davor Kelić, Barbara Kajin i Ante Sladoljev, a solisti su bili saksofonist Aljaž Razdevšek, sopranistica Iva Krušić, violinistica Eva Šulić, violončelist Vid Velja te pijanisti Ana Dadić i Roland Grlica. Ostali koncerti odžani su ponovno u novoj Dvorani Blagoje Bersa. U srijedu 13. siječnja nastupili su Zagrebački solisti pod vodstvom gostujućeg koncertnog majstora Gorana Končara koji se predstavio i kao solist u društvu sa svojim kolegom prof. Leonidom Sorokowim (Koncert za dvije violine u d-molu Johanna Sebastiana Bacha). Na programu su bila i djela Branimira Sakača, Frane Paraća te Dmitrija Šostakoviča.
U četvrtak 14. siječnja ponovo je izvedena mala opera Amelija ide na ples Giana Carla Menottija, premijerno izvedena 15. prosinca 2015. u Kazalištu Mala scena, dragocjenim partnerom u dosadašnjim sličnim uspješnim projektima. I ovaj put je naslovnu ulogu tumačila Aleksandra Bilanović u režiji mlade Frane Marije Vranković i uz glasovirsku pratnju i dirigentsko vodstvo studenta Ante Sladoljeva.
Završni koncert u subotu 16. siječnja bio je nadasve reprezentativan, vrlo pomnno pripremljen, a predstavio je najbolje studente-soliste i komorne sastave, uz izravni prijenos na 3. programu HTV-a. Ansambli limenih duhača, udaraljki, saksofona i barokne glazbe, Komorni zbor uz violončelo, Gudački kvartet Felix, Gitarski trio Elogio, pijanisti Ivan Krpan i Aljoša Jurinić, te bariton Leon Košavić u duetu sa svojim profesorom basom Giorgiom Surianom – svi su bili sjajni i zasluženo ispraćeni burnim pljeskom. Taj je koncert s pravom bio naslovljen Vivat Academia! Discipuli et profesores. Sretno!
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 19. siječnja 2016.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek