Napeto do kraja
6. međunarodno natjecanje mladih dirigenata Lovro von Matačić, Zagreb, 5. – 11. listopada 2015.
-
Trojica dirigenata našla su se u finalu Natjecanja mladih dirigenata Lovro von Matačić. Razloge za svoj izbor morali su na kraju dokazati u Velikoj dvorani KD Lisinski sa Zagrebačkom filharmonijom. Na početku završne večeri našao se Dithyrambos Stanka Horvata, skladba koja je, kakav je dobar običaj, bila u jednoj od etapa zadana iz hrvatskoga repertoara. Zagrebačku filharmoniju predvodio je Dean Whiteside iz Sjedinjenih Država, jedan od trojice koji su stekli pravo da se predstave s velikim orkestrom. Whiteside je na kraju podijelio drugu nagradu s japanskim dirigentom Soom Awatsujijem.
Prema onome što se čulo u finalu nedozrelih dirigenta koji jako oskudno pokazuju ikakve umjetničke nakane, držeći se za sigurnost dobre pojave i dobrih kretnji, tek su naznake njihovih mogućnosti. U tome je u simfonijskoj pjesmi Don Juan Richarda Straussa prednjačio dobro školovani So Awatsuji. Mlad je, ali čini se i s jako malo šanse da u detaljiziranju uskoro obuhvati veliku formu. Malo nade da se izvedbe neće pretvoriti u mehaniku dobro naučene dirigentske tehnike iz više dobrih škola dao je rumunjski dirigent Gabriel Bebeşelea u Wagnerovoj Predigri i Izlodinoj ljubavnoj smrti.
U borbi za nagrade poslije napornih dana s golemim natjecateljskim programom bilo je napeto do zadnjega trenutka. Očekivala se odluka međunarodnog žirija kojemu je predsjedao Nikša Bareza. Uostalom, čekanje i rasprave o nagradama dio su folklora na svim natjecanjima koja su u nemjerljivim umjetničkim strukama uvijek sklizak teren. Društvo dirigenata respektabilne karijere koju u žiriju okuplja Natjecanje Matačić uz nešto čekanja ipak je odlučilo da prva nagrada pripada rumunjskom dirigentu Gabrijelu Bebešelei. Članovi žirija zasigurno imaju bolji uvid u etape iznimno zahtjevnog natjecanja, a ovaj se put s njima složila i publika. Dodjelom nagrada u sklopu svojih ciklusa rumunjskog dirigenta s budućim nastupom podržali su i Zagrebački solisti i, razumljivo, Opera iz Plovdiva gdje sada stoluje Bebeşelea. A dirigent s već dovoljno mladog iskustva će zacijelo s dobrim osjećajem za cjelinu, detalje i kvalitetu zvuka moći razvijati interpretacije. On je skupio već veći broj nagrada jer jedna i na važnom natjecanju danas više ne jamči karijeru. Kao i dosad, hrvatski kandidati se nisu plasirali dalje od pravog nastupa (polufinala). Niša novo, a za popravak valja pričekati još četiri godine.
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 26. listopada 2015.
Piše:
Stanetti
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek