Istančana muzikalnost
Festival Jesenji glazbeni moskar, Dubrovnik, 29. rujna – 6. listopada 2015.
-
Nakon što je dubrovačka publika odslušala odlične koncerte 3. međunarodnog glazbenog festivala Dubrovnik u pozno ljeto, Dubrovački simfonijski orkestar organizirao je novi festival pod nazivom Jesenji glazbeni moskar na kojem je publici ponudio, baš kao što mu ime i govori (moskar u dubrovačkom kraju znači lepeza), pravu lepezu od pet raznolikih glazbenih događanja, u čijoj su izvedbi sudjelovali vrsni glazbenici. Festival je otvoren koncertom Gypsy Jazz na kojem je uz Dubrovački simfonijski orkestar pod ravnanjem glazbenog direktora festivala Tomislava Fačinija nastupio zagrebački gypsy jazz band 'Gadjo Manouche'. Zvuke jazza donio je i nastup violinista Gorana Končara i Darko Jurković Jazz Quarteta koji su koncertom naslovljenim Meeting Points promovirali svoj istoimeni nosač zvuka koji donosi susret klasike i jazza.
U klasičnom dijelu programa svojim se recitalom predstavila armenska pijanistica s dubrovačkom adresom Naira Asatrian. Umjetnica je predsjednica Društva prijatelja Armenije i povremeno organizira nastupe armenskih glazbenika u Dubrovniku, a posebno je aktivna u vrijeme feste sv. Vlaha (Armenac), zaštitnika Dubrovnika. Program recitala Naire Asatrian sačinjavale su Sonata br. 17 u d-molu,op. 31, zvana Oluja Ludwiga van Beethovena, Sonata br. 2 u g-molu, op. 22 Roberta Schumanna te Intermezzo br. 2, op. 119 i Rapsodija br. 1, op. 79 Johannesa Brahmsa. Sviranje Naire Asatrian temelji se prije svega na odličnoj tehničkoj pripremljenosti koja joj omogućava da iskaže svoju muzikalnost i interpretativne zamisli. Umjetnica je pokazala svoju osebujnu tonsku i dinamičku paletu, svakom odabranom djelu je podcrtala stilske karakteristike. Sviranje Naire Asatrian je bilo duhovno obogaćenje publike u atriju Kneževa dvora.
Na dva je koncerta Dubrovački simfonijski orkestar ugostio izvanredne umjetnike – slovenskog dirigenta Uroša Lajovica i austrijsku pijanisticu Jasminku Stančul, koji su ostvarili koncerte za pamćenje. Dirigent Uroš Lajovic pripada samom vrhu europskih dirigenata, a dubrovačka publika sjeća ga se s njegovih ranijih nastupa u Dubrovniku i na Dubrovačkim ljetnim igrama pa je razumljivo da je te koncerte pohodila u velikom broju. Za programe koncerata na kojem je ravnao Dubrovačkim simfonijskim orkestrom maestro Lajovic odabrao je Idilu Blagoja Berse i Beethovenovu Simfoniju br. 8 u F-duru, op. 93 na prvome koncertu, a na drugom koncertu Mozartovu Serenadu br. 13 u G-duru, K 525 'Eine kleine Nachtmusik' (Mala noćna muzika) i Simfoniju br. 38 u D-duru, op. 38, K 504 koja je izvedena djelomično zbog kiše. Uroš Lajovic svojim je znanjem, iskustvom i komunikacijom s članovima orkestra uspio animirati glazbenike, pokrenuti njihov potencijal i postići visoki umjetnički doseg, a u pratnji solistice Jasminke Stančul davao prave impulse stvarajući čvrstu zvučnu koheziju.
Pijanistici Jasmnki Stančul još dok je bila studentica (u klasi Arbe Valdme) predviđali su brz umjetnički uspon, a ona je ta predviđanja itekako ispunila jer danas nastupa diljem Europe i surađuje s velikim orkestrima i dirigentima. Za dva dubrovačka nastupa odabrala je Beethovenov Koncert za klavir i orkestar br. 3 u c-molu op. 37 i Mozartov Koncert za klavir i orkestar u A-duru, KV 488. Glazbeni hod Jasmnke Stančul siguran je, staložen, nadasve virtuozan i istančano muzikalan. Na oduševljenom pljesku umjetnica se zahvalila izvedbama Studije br. 1 Borisa Papandopula i Bumbarova leta Nikolaja Rimski-Korsakova.
Valja pohvaliti programe Dubrovačkog simfonijskog orkestra kojima obogaćuje kulturnu ponudu Dubrovnika i u ovim jesenjim danima.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 14. listopada 2015.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek