Osobiti senzibilitet
23. memorijal Franjo Krežma, Osijek, 7. – 11. studenoga 2014.
-
Početak studenog u Osijeku već je tradicionalno u znaku mladih glazbenika, pa tako bilo i ove godine u Koncertnoj dvorani Glazbene škole Franje Kuhača i u Atriju Gradske straže Muzeja Slavonije, kada su se na 23. memorijalu Franjo Krežma, okupili odabrani mladi gudači iz zemlje i inozemstva. Jedna od najznačajnijih kulturno-glazbenih manifestacija istočne Hrvatske koja se održava u organizaciji Glazbene mladeži u Osijeku u spomen na toga prerano preminulog violinskog virtuoza, bijenalno se izmjenjuje s Memorijalom Darko Lukić, međunarodnim susretom mladih pijanista.
O važnosti Franje Krežme u razvoju violinističke umjetnosti na našim prostorima tijekom više od četiri desetljeća svjedoči i Memorijal koji je njemu u čast utemeljila nekadašnja ravnateljica Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku, profesorica Gordana Gojković. Tijekom triju koncertnih večeri i ove je godine imao isti cilj, predstaviti nadarene mlade gudače i približiti klasičnu glazbu široj javnosti, prvenstveno mlađim naraštajima. U dupkom ispunjenoj Koncertnoj dvorani Glazbene škole Franje Kuhača prva je večer protekla u znaku najmlađih sudionika, učenika Glazbenih škola Pavla Markovca, Blagoja Berse i Vatroslava Lisinskog iz Zagreba, Franje Kuhača iz Osijeka i Konzervatorija za glazbu i balet iz Ljubljane, nagrađenih na državnim i međunarodnim natjecanjima. Izvedbu Beriotove Scène de ballet, op. 100, u kojoj je svoje sviračke kvalitete iskazala najmlađa sudionica, violinistica Matea Barišin, slijedila je temperamentna izvedba violončelistice Sare Čano koja je s uvjerenjem iznijela efektnu Koncertnu polonezu, op. 14 Davida Poppera. Perspektivna je glazbenica ubrzo potom nastupila u duu s nepretencioznim violinistom Nikolom Pajanovićem, izazvavši oduševljenje publike zrelim i skladnim nastupom, a violinist Matej Mihaljević predstavio se profinjenom izvedbom Menuetta za violinu i klavir, op. 18 Dore Pejačević. Početak drugog dijela večeri bio je u znaku pedantne izvedbe omiljenih Sarasateovih Ciganskih napjeva, op. 20 kojom se predstavila srednjoškolka Noami Konforta. Uslijedio je Koncert za kontrabas i orkestar u fis-molu, op. 3 Sergeja Kussewitzkog, u nadahnutoj izvedbi kontrabasista Igora Šajatovića, dobitnika 2. nagrade na nedavno održanom Natjecanju Papandopulo i studenta 1. godine kontrabasa na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a večer je zaključio nastup violončelistice Ive Ilakovac, uz duboko proživljen ciklus Maštanja, op. 73 Roberta Schumanna.
Drugi dan 23. memorijala Franjo Krežma obilježio je koncert studenata violine na Muzičkim akademijama u Beču, Budimpešti i Zagrebu, koji su, ne podilazeći publici, uz popularna repertoarna ostvarenja odsvirali i neka rjeđe izvođena djela. Mlada violinistica Eva Šulić, studentica profesora Leonida Sorokowa u Beču, iskazala se temperamentnim, intonativno preciznim i do najsitnijih detalja razrađenim izvedbama virtuozne Sonate za violinu u g-molu, Đavolji triler Giuseppea Tartinija i Kineski tamburin Fritza Kreislera. Njezinu suverenu izvedbu slijedio je nastup Osječanina Zvonimira Krpana, studenta Muzičke akademije u Zagrebu, u razredu Davora Philipsa, koji je uz Paganinijev 16. capriccio i završni stavak Sibeliusova Koncerta za violinu i orkestar u d-molu, op. 47, profinjeno i nepretenciozno izveo skladbu Souvenir à Steinbrück Franje Krežme. Gošća iz Mađarske, violinistica Eszter Kökény ostavila je upečatljiv dojam uvjerljivim pristupom skladbama Nigun iz suite Baal Shem Ernesta Blocha i Prvoj rapsodiji za violinu i klavir Bele Bartóka. Večer studenata svojom je zrelom izvedbom kompleksne Sonate za violinu i klavir Leoša Janačeka i dopadljive Male bečke koračnice Fritza Kreislera, zatvorio precizni violinist Martin Krpan, student 3. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u razredu Leonida Sorokowa. Tijekom prve dvije večeri mladi su glazbenici svesrdnu podršku imali u umjetničkim suradnicama Renati Hil, Branki Pollak, Danijeli Petrić, Marianni Tóth i Domagoju Guščiću.
Tradicionalno zatvaranje Memorijala Franjo Krežma solističkim recitalom mladog glazbenika koji iza sebe već ima zamjetna postignuća i uspjehe, ovoga je puta proteklo u znaku nastupa mlade violinistice potekle iz razreda prof. Leonida Sorokowa na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, dvadesetpetogodišnje Đane Kahriman. Stalna članica ansambla Zagrebački solisti dobitnica je brojnih nagrada u Hrvatskoj i inozemstvu, a iza sebe već ima čitav niz uspješnih solističkih koncerata i nastupa uz ugledne orkestre. Glazbenica osobita senzibiliteta kročila je, uz pouzdanu klavirsku pratnju Renate Hil, putem profinjenih izvedbi 2. sonate za violinu i klavir u A-duru, op. 100 i briljantnog Scherza Johannesa Brahmsa, kreirajući posebno ozračje u Sonati za violinu i klavir u g-molu Claudea Debussyja, uz vrhunac na samome kraju koncerta, Španjolsku suitu Manuela de Falle. Pokazavši visoku razinu tehničke spreme, iznimnu vještinu profinjena tonskog oblikovanja te višeslojnost u promišljanju glazbenog sadržaja, Đana Kahriman zaključila još jedno uspješno i iznimno dobro posjećeno izdanje Memorijala Franjo Krežma u Osijeku.
© Bojana Plećaš Kalebota, KLASIKA.hr, 10. prosinca 2014.
Piše:
Plećaš Kalebota
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek