Dragocjena prilika
3. Hrvatsko natjecanje mladih glazbenih umjetnika Papandopulo, Zagreb, 29. rujna – 3. listopada 2014.: Koncert nagrađenih, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, dir. Tonči Bilić, KD Vatroslav Lisinski, 30. listopada 2014.
-
Institut hrvatske glazbe na čelu s violinistom, profesorom Goranom Končarom pokrenuo je 2012. u suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom i Koncertnom dvoranom Vatroslava Lisinskog Hrvatsko natjecanje mladih glazbenih umjetnika Papandopulo. To je godišnja manifestacija otvorena glazbenicima iz Hrvatske i onima koji su se školovali ili diplomirali u Hrvatskoj, a čija dob ne prelazi 35 godina. Obuhvaćanjem svih disciplina koje se izmjenjuju u ciklusima ono je zamišljeno kao platforma za okupljanje i pripremu mladih umjetnika za velika međunarodna natjecanja koja se održavaju u Zagrebu . Na prvom natjecanju kategorije su bile violina, viola, flauta, klarinet i saksofon, na drugom solo-pjevanje, klavir, truba, trombon, rog i tuba, a ovogodišnje treće natjecanje obuhvatilo je četiri discipline: violončelo, kontrabas, gitara i udaraljke. Svaku je kategoriju pratio poseban međunarodni ocjenjivački sud, a ove godine su predsjedali Valter Dešpalj za violončelo, Josip Novosel za kontrabas, Zoran Dukić za gitaru i Igor Lešnik za udaraljke. Kandidati su se natjecali u Maloj dvorani Lisinski pred žirijem i publikom za tri predviđene nagrade koje osim novčanog iznosa uključuju studijsko snimanje za Hrvatski radio i nastup uz Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije pod ravnanjem maestra Tonćija Bilića.
Ocjenjivački sudovi zaključili su da su svi kandidati pokazali izuzetno visok stupanj pripremljenosti, muzikalnosti i samopouzdanja i svi mogu biti hrvatski predstavnici u svijetu, budući da je program postavljen tako da na njega mogu odgovoriti doista samo oni najbolji. U žirijima sjede uglavnom oni umjetnici koji sjede i u žirijima međunarodnih natjecanja. Sam sustav natjecanja korespondira s velikim svjetskim natjecanjima i kao takvo ono bi moralo omogućiti našim mladim glazbenicima da se vrate na europske i svjetske podije, gdje smo u posljednje vrijeme premalo prisutni. Velik odaziv na prva dva natjecanja i povećana brojnost i izuzetno dobar plasman na međunarodnim natjecanjima Vaclav Huml za violinu i Svetislav Stančić za klavir (a slijede još Antonio Janigro za violončelo i Lovro von Matačić za dirigente) samo je potvrdio potrebu za ovakvim natjecanjem koje je nedostajalo u Hrvatskoj nakon gašenja nekadašnjeg sličnog Jugoslavenskog natjecanja mladih umjetnika.
Najbolje plasirani ovogodišnji mladi umjetnici dobili su dragocjenu priliku da se 30. listopada predstave na svečanom koncertu u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog uz izravni prijenos na 3. programu Hrvatske televizije. I publika je mogla djelomice pratiti taj prijenos na ekranu iznad podija (u koji su utkani i ranije snimljeni razgovori i izjave natjecatelja, članova žirija i organizatora), ali Televizija nažalost nije obraćala pažnju na publiku, tako da je bilo zastoja i nepotrebnih pauza, a najgori su bili reflektori, koji su projiciranjem nemaštovitih šara iza leđa posjetitelja, iritirali i dekoncentrirali auditorij. Moglo se to i drukčije riješiti.
Kako u disciplini kontrabas nije dodijeljena prva nagrada, predstavila su se dvojica ravnopravnih dobitnika druge nagrade: 29-ogodišnji Dragan Lončina iz Osijeka izveo je dva stavka iz 2. Koncerta u h-molu Giovannija Bottesenija, a tek šesnaestogodišnji Igor Šajatović Allegro iz Koncerta za kontrabas i orkestar u fis-molu Sergeja Koussevitzkog. Obojica su daroviti i muzikalni, a ipak različiti: Lončina ima više iskustva, diplomirao je na Akademiji za glazbu u Ljubljani kod prof. Zorana Markovića i stalni je član Bečkog simfonijskog orkestra. Šatajović je tek započeo studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Marija Ivelje i trebat će ubuduće više pažnje obratiti na intonaciju.
Preostalo troje studenti su Muzičke akademije u Zagrebu i dobitnici su prve nagrade. Devetnaestogodišnji gitarist Lovro Peretić iz razreda Darka Petrinjaka oduševio je interpretacijom Koncerta za gitaru i orkestar u D-duru Maria Castelnuovo-Tedesca, posebice u prvom stavku, dok je udaraljkaš Filip Merčep briljirao u skladbi Water Sculpture, za marimbu i gudače svojeg profesora i skladatelja Igora Lešnika. Zanimljivo je da je natjecateljski program za udaraljkaše bio sastavljen isključivo od djela hrvatskih skladatelja.
Najbolje sudionike Hrvatskog natjecanja mladih glazbenih umjetnika Papandopulo na Svečanom završnom koncertu je pratio SO HRT-a pod ravnanjem Tonćija Bilića. Povremeno je doduše bio dekoncentriran, prvenstveno u prvome dijelu s manje poznatim nerepertoarnim djelima. Na kraju je međutim dojam popravljen izvedbom znamenita Koncerta za violončelo i orkestar u h-molu Antonina Dvořáka. Predstavila se dvadesetogodišnja Latica Anić iz razreda prof. Valtera Dešpalja, nagrađivana umjetnica sa znatnim solističkim iskustvom u raznim orkestrima u Hrvatskoj i inozemstvu. Vrlo je emotivno, toplim i intenzivnim tonom te izrazitim temperamentom izvela svoju zahtjevnu dionicu, iako je mjestimice u žaru interpretacije bilo i intonativnih odstupanja. Ipak ispraćena je najvećim aplauzom i ovacijama zadovoljne publike.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 2. studenoga 2014.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek