Intimizam koji plijeni

54. Glazbene večeri u Sv. Donatu, Zadar, 7. srpnja – 14. kolovoza 2014.: Zadarski glazbenici u svijetu, Danijela Žeželj-Gualdi, violina, Melita Ivković, gitara, Crkva sv. Donata, 31. srpnja 2014.

  • Danijela Žeželj-Gualdi, foto: Vedran PengaNakon maestralna nastupa Zadarskog komornog orkestra s Repušićem i Beethovenom na repertoaru, ponovno su na red došli zadarski glazbenici, odnosno glazbenice rođene u Zadru. Ovog puta radilo se o violinistici Danijeli Žeželj-Gualdi sa stalnom adresom prebivališta u Sjedinjenim Državama (University of North Carolina) i članici Zagrebačkog gitarističkog kvarteta, gitaristici Meliti Ivković. Stoga je i bilo očekivano da će Crkva sv. Donata biti prepuna.

    Melita Ivković je priznata gitaristica iz klase Ante Čaglja. Sa Zagrebačkim gitarističkim kvartetom održala je velik broj koncerata širom svijeta, a nakon dužeg rada na Glazbenom učilištu Elly Bašić, zamijenila je Zagreb rodnim gradom i pedagoškim radom u ovdašnjoj Glazbenoj školi Blagoja Berse. Danijela Žeželj-Gualdi nije ime koje se u Hrvatskoj često čuje, stoga nije naodmet reći koju riječ više o toj glazbenici. Uz Zadar je vežu rođenje i djetinjstvo perspektivne mlade osobe, svojevremeno čuda od djeteta. Tijekom Domovinskog rata studirala je violinu na Univerzitetu muzičkih nauka u Novom Sadu, nakon čega je bila violinistica u Beogradskoj filharmoniji. Usavršavanje je nastavila u Sjedinjenim Državama (University Carnegie-Mellon u Pittsburghu i University of Georgia), a ima vrlo razgranatu karijeru solistice, komorne glazbenice i pedagoške djelatnice. Trenutno je predavač violine i viole na University of North Carolina u Wilmingtonu.

    Melita Ivković i Danijela Žeželj-Gualdi, foto: Vedran PengaUpravo činjenica da je Danijela Žeželj-Gualdi i violistica, zvuku njezine violine daje posebnu patinasto-zagasitu boju koja se stopila s melankoličnim i pomalo bolećivim skladbama Joaquina Turine (izbor iz Cinco danzas gitanas), Heitora Villa-Lobosa (Bachianas Brasileras br. 5), Dušana Bogdanovića (Ricercar), Davida Leisnera (Dances in the madhouse) i Ástora Piazzole (izbor iz Histoire du tango). Danijela Žeželj-Gualdi predstavlja onaj tip glazbenika koji će više osvojiti krhkošću, šarmom i osobnošću negoli robusno-virtuoznim gardom. Fokusirana na intrinzično-psihološko doživljavanje glazbe umjesto na izvanjsku (i komercijalnu) uspješnost, ona nije glazbenica koja će odmah plijeniti pažnju, ali će slušatelju koji u glazbi traži intimistički, emocionalniji pristup omogućiti uvid u dublju i iskreniju izvedbenu dimenziju. Otuda i poprilično osebujna čitanja poznatih skladbi poput Piazzoline Povijesti tanga, ali i odabir pravih glazbenih psihologizama poput Leisnerovih Dances in the madhouse ili Ricercara Dušana Bogdanića, koji je, usput rečeno, pisao izvrsne skladbe za različite instrumentalne kombinacije s gitarom.

    Danijela Žeželj-Gualdi, foto: Vedran PengaUstvari, zanimljivo je da umjesto plesa kao zajedničkog nazivnika svih odabranih skladbi u prvi plan iskače upravo ta intimistička dimenzija! Stoga je i ovaj koncert individualan odmak od svih koncerata ovogodišnjih Glazbenih večeri koji su u znaku plesa. A njih je znatan broj. Jedino što je u cijelom koncertu slušateljskim ušima povremeno ipak moralo zasmetati, bile su povremene natruhe u čistoći tona Danijele Žeželj-Gualdi, koje su se nastojale više-manje uspješno sakriti, ali se ipak nisu uspijevale izbjeći.

    Samozatajna, vrlo pouzdana i diskretna Melita Ivković bila je u ovakvom tumačenju svojom prelijepom, nenametljivom, a istovremeno izražajnom bojom zvuka doista idealna sugovornica. Iz njezina načina sviranja evidentno je da je komorna glazbenica velikog iskustva, kojeg u posljednje vrijeme proširuje izletima u bossa novu kroz duo Dina e Mel. Koji proplamsaj drskosti možda i ne bi bio naodmet, no to vjerojatno ne bi bilo spojivo s njezinom umjetničkom osobnošću. Pomalo nostalgična atmosfera koncerta naglašena je i verbalnim intermezzima Danijele Žeželj-Gualdi na engleskom jeziku. Komunikacija s publikom u kojoj je bilo mnogo Danijeli Žeželj-Gualdi poznatih lica, uklopila se u ovaj emocijama obojeni koncert.

    © Helena Novak Penga, KLASIKA.hr, 2. kolovoza 2014.

Piše:

Helena
Novak Penga

kritike

...zabilježili smo