Furiozan početak
65. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2014: Matej Meštrović, klavir, Udaraljkaški ansambl Sudar Percussion, Kazalište Marina Držića, 11. kolovoza 2014.; Dubrovački simfonijski orkestar, dir. Gergely Kesselyák, solistica: Kajana Pačko, violončelo, Atrij Kneževa dvora, 12. srpnja 2014.
-
Godinama je inauguracijski koncert Dubrovačkih ljetnih igara ostvarivao neki veliki ansambl (najčešće je to bila Zagrebačka filharmonija), no ovogodišnju festivalsku sezonu je u glazbenom dijelu najavio pijanist Matej Meštrović i njegov ansambl, nova hrvatska crossover atrakcija, udaraljkaški ansambl Sudar Percussion. Bilo je predviđeno da se koncert održi u prostoru Ljetnog kina Slavica, što bi bilo i primjereno za vrstu glazbe koju su predstavili mahom mladi glazbenici, ali je zbog kiše koncert održan u akustički neadekvatnom prostoru Kazališta Marina Držića. Dakle, kako se pokazalo i u ovom slučaju, u Dubrovniku i dalje nije na odgovarajući način riješen problem zatvorenog prostora u kojem bi se održavali koncerti u sklopu Igara ili nekog drugog festivala koji nije masovna karaktera.
Skladatelj Matej Meštrović, koji je oblikovao glazbu i za svečanost otvaranja Dubrovačkih ljetnih igara, i njegovi susvirači udaraljkaši, pravi su virtuozi, koji su energično i dojmljivo donijeli skladbe raznolikog programa od Ode radosti Ludwiga van Beethovena i fragmenata opere Ero s onoga svijeta Jakova Gotovca do domaćih zabavnih evergreena ili tradicionalnih dalmatinskih i dubrovačkih napjeva. Koncert je izazvao oduševljenje publike. Uz ovaj nedvojbeno uspješan koncert osim problema prostora postavlja se pitanje trebaju li takvi koncerti biti dio redovitog programa ili bi ipak trebali biti uvršteni u off-program Dubrovačkih ljetnih igara.
Ugođajni koncert visoke kvalitete
Drugi koncert ovogodišnjih Igara održan je u atriju Kneževa dvora, a nastupio je Dubrovački simfonijski orkestar sa solisticom, violončelisticom Kajanom Pačko, dok je izvedbom ravnao mađarski dirigent Gergely Kesselyák, koji pripada u mlađe dirigente respektabilne karijere. Uvodna skladba večeri Antiche arie e danze per liuto, Suita br. 3 Ottorina Respighija imala je lijepi odzvon stvorivši kod brojne publike ugodu i želju da pomno odslušaju preostale skladbe večeri. Solistica večeri, mlada violončelistica Kajana Pačko, dočekana je velikim pljeskom, a redovitoj festivalskoj publici poznata je iz ranijih nastupa.
Umjetnica iza sebe ima velike uspjehe u zemlji i inotemstvu, a njezina edukacija uključuje rad s velikim violončelistima (između ostalih i Valterom Dešpaljem). Dobitnica je značajnih nagrada, priređuje recitale, vrstan je komorni glazbenik, a nastupa i s poznatim dirigentima i orkestrima. Za svoj nastup u Dubrovniku Kajana Pačko odabrala je interpretativno vrlo osjetljiv Koncert za violončelo i gudače u D-duru, G. 479 Luigija Boccherinija. U tom djelu umjetnik koristi gotovo sve mogućnosti instrumenta, u rasponu do treće oktave. Mlada violončelistica pokazala je veliku lakoću sviranja i iznimnu muzikalnost, iako se ponekad morala izboriti da kao solistica dođe do izražaja s povremeno preglasnim orkestrom. Publika ju je zaslužno pozivala nekoliko puta da joj zahvali za njeno sviranje.
U drugom dijelu večeri dirigent Kesselyák pokazao je pri izvedbi triju suita Georga Friedricha Händela (br. 1 u F-duru, HWV 348, br. 2 u D-duru, HWV 349 i br. 3, HWV 350) maštovitost i eleganciju te svakom plesnom stavku podario odgovarajući karakter. Dubrovački simfonijski orkestar iskazao se iznadprosječnu interpretaciju, a posebno valja pohvaliti puhače, koji su u samoj partituri obilno zastupljeni. Zadnji taktovi Händelovih suita stopili su se s burnim pljeskom publike.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 14. srpnja 2014.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek