Bez prve nagrade
5. EPTA – Međunarodno pijanističko natjecanje Svetislav Stančić, Zagreb, 3. – 9. veljače 2014.
-
Ovogodišnje Natjecanje Svetislav Stančić obilježio je znatno manji broj kandidata, ali i najveći broj hrvatskih sudionika ikad, koji su bili najuspješniji dosad, a prvi puta nije dodijeljena prva nagrada. Ocjenjivački sud radio je u sastavu Dmitrij Baškirov (Rusija/Španjolska, predsjednik), Ida Gamulin (Hrvatska), Naum Grubert (Nizozemska), Pavica Gvozdić (Hrvatska), Eugen Indjić (SAD/Francuska), Johan Schmidt (Belgija) i Dubravka Tomšić Srebotnjak (Slovenija). Ugledni član žirija Eugen Indjić na najljepši je način 2. veljače otvorio Natjecanje izvrsno posjećenim recitalom u dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda s djelima Mozarta, Chopina, Debussyja i Stravinskog. Samo Natjecanje se odvijalo u Maloj dvorani Lisinkog (prve dvije etape), dok je Finale s dva termina u 11 sati i proglašenjem nagrada održano u Velikoj dvorani KDVL uz Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem maestra Uroša Lajovica.
Iako se prijavilo dvadeset sedam kandidata iz jedanaest zemalja, natjecanju je pristupilo njih osamnaest i to najviše iz Hrvatske (deset), zatim troje iz Rusije i po jedan kandidat iz ostalih pet zemalja Rumunjske, Ukrajine, Češke, Kazahstana i Slovenije. U prvom izlučnom krugu natjecatelji su u tridesetak minuta morali odsvirati tri koncertne etide (jednu Chopinovu), Preludij i fugu iz Das Wohltemperierte Klavier Johanna Sebastiana Bacha, te jednu ili više skladbi po vlastitom izboru (napisane do 1918). Strogi žiri propustio je u drugi izlučni krug devet kandidata, iako je mjesta bilo za njih dvanaestero, a među njima i petoricu hrvatskih pijanista Karla Ivančića, Stipu Bilića, Aljošu Jurinića, Lovru Marušića i Petra Klasana.
U drugom izlučnom krugu kandidati su u sklopu recitala u trajanju od 60 minuta imali na programu jednu Sonatu Ludwiga van Beethovena, zadanu minijaturu Mariposa de luz (Leptir svjetlosti) iz 1996. Davorina Kempfa, i još jednu ili više skladbi po slobodnom izboru. Žiri je i u ovom krugu suzio izbor na samo pet finalista umjesto šest, među kojima su se našla čak trojica kandidata iz Hrvatske. To je veliki pomak i priznanje našoj klavirskoj pedagogiji, iako su neki nastavili studije i u uglednim svjetskim školama. Finalisti su nastupili uz Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem maestra Uroša Lajovica, uglednog slovenskog dirigenta s velikom međunarodnom karijerom, koji je dvije godine (1979-1981) bio šef-dirigent i naših Simfoničara. Lajovic je 1991. postao je redovni profesor na Hochschule für Musik und darstellende Kunst u Beču, a od 2009. je redovni profesor dirigiranja i na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Za svoj rad primio je mnogobrojne svjetske nagrade i priznanja, između ostalog Austrijski časni križ za znanost i umjetnost koji mu je prošle godine dodijelio predsjednik Republike Austrije Henz Fischer.
Maestro Lajovic iskusan je znalac i muzikalan dirigent, koji je odlično pratio natjecatelje, dok se orkestar (naročito u puhačkom dijelu) nije osobito trudio da bude do kraja precizan i koncentriran. Trojica finalista Stipe Bilić, Petar Klasan i Danylo Saienko (Ukrajina) imali su na programu isti 1. koncert za klavir i orkestar u b-molu, op. 23 Petra Iljiča Čajkovskog, dok je Aljoša Jurinić svirao 1. koncert za glasovir i orkestar u e-molu, op. 11 Frédérica Chopina, a Daniil Tsvetkov (Rusija) 3. koncert za klavir i orkestar u C-duru, op. 26 Sergeja Prokofjeva. Bile su to različite interpretacije, zanimljive i osebujne svaka na svoj način i publika ih je pozdravila burnim odobravanjem. O nagradama dakako odlučuje žiri, uzimajući u obzir ukupan dojam u sve tri etape. S obzirom da prva nagrada nije dodijeljena, a treću su podijelili dvojica hrvatskih kandidata (tako da nije bilo mjesta za četvrtu nagradu), bilo je razloga i za nezadovoljstva, ali to je uobičajeno na svim natjecanjima. Aljoša Jurinić je čak odbio primiti nagradu!
Dakle, pobjednik 5. EPTA-e je Rus Daniil Tsvetkov (1984), dobitnik 2. nagrade (20.000 kn), Nagrade publike (Zlatnik s motivom Zagreba) i Nagrade Simfonijskog orkestra HRT-a (koncert s orkestrom). Treću nagradu (10.000 kn) ex aequo dijele Aljoša Jurinić (1989) i Petar Klasan (1992), koji su osvojili i Nagradu Dubrovačkog simfonijskog orkestra (koncert s orkestrom) te Nagradu Klavirske kuće Heferer (1.000 eura). Nagradu za najbolju izvedbu zadane skladbe hrvatskog autora (Davorin Kempf: Mariposa de Luz) u iznosu od 500 eura dobila je Rumunjka Adela Liculescu (1993), a diplome za nastup u finalu pripale su Stipi Biliću (1992) i Ukrajincu Danylu Saienku (1991).
Natjecanje Svetislav Stančić održano je pod visokim pokroviteljstvom predsjednika RH Ive Josipovića, u organizaciji KDZ, a nositelj programa je EPTA Croatia (Europska udruga klavirskih pedagoga Hrvatske) čija je predsjednica (ujedno i članica žirija) Ida Gamulin na završnoj svečanosti dodjele nagrada zahvalila svim sudionicima i članovima ocjenjivačkog suda na profesionalnom i gotovo jednoglasnom radu. Pohvalila je brojnu novu generaciju hrvatskih pijanista koja nastavlja tradiciju ugledne škole prof. Svetislava Stančića na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Naglasila je da je cilj ovog natjecanja stvaranje pozitivne natjecateljske atmosfere, visokog standarda i posvećenosti glazbenoj umjetnosti, pa ako se to postigne, onda su svi pobjednici.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 11. veljače 2014.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek