Strastveni Tango
19. Dani Milka Kelemena, Slatina , 3. – 6. listopada 2013.
-
Devetnaesti dani Milka Kelemena, uglednog hrvatskog skladatelja i pedagoga svjetskoga glasa i ove su godine pružili sijaset događaja u skladateljevoj rodnoj Slatini i okolnim mjestima Virovitici (Goran Končar, violina i Evgeny Zarafiants, klavir ) i Voćinu (Gudački kvartet Rucner ) te prvi put i u Osijeku. Središnja festivalska zbivanja počela su 3. listopada svečanim otvaranjem kojem je nazočio i sam skladatelj sa svojom suprugom Melom, stigavši iz Stuttgarta gdje dugo živi. Iako u visokoj 90. godini života i s nemalim zdravstvenim poteškoćama, još je bistroga uma i vrlo aktivan u skladanju, pa je u ovoj prigodi praizvedena njegova skladba Die Marketenderin za sopran solo, nastala 2009. na stihove Henricha Heinea, koji opisuju žene, tzv. marketenderice, koje su pratile, voljele i služile u svakom pogledu vojnike u Njemačkoj u vrijeme tridesetogodišnjeg rata u 17. stoljeću. Skladbu pisanu na Kelemenov prepoznatljiv avangardni način bogatom je paletom vokalnih izražajnih mogućnosti izvela odlična mlada pjevačica Nikolina Pinko iz Zagreba.
Iste večeri – dobrim dijelom posvećene Kelemenovim djelima – prvi put u Hrvatskoj čuli smo Sjećanja na Tristana (Erinnerungen an Tristan) za violinu, violončelo i glasovir, dojmljivo djelo koje je od Kelemena kao klasika avangarde naručio grad Bayreuth u povodu 130. godišnjice Wagnerove smrti. Skladbu je u veljači ove godine u Bayreuthu praizveo Trio Parnassus, a ova prva hrvatska izvedba bila je u odličnoj provedbi violinista Gorana Končara i violončelistice Ljerke Končar-Gamulin iz Zagreba te pijanistice Renate Karša iz Osijeka. Velik doživljaj pružila je i ugledna gošća, japanska violinistica Kimiko Nakazawa iz Tokija , koja je prvo sjajnom izvedbom u suradnji s pijanisticom Renatom Karša izvela znamenitu Sonatu u A-duru Césara Francka i to na vrijednom instrumentu Da Vinci Antonija Sradivarija, a potom je nježnom japanskom melodijom predstavila i kultnu tzv. Tsunami violinu koju je izradio njezin suprug dr. Muneyuki Nakazawa. Iako smo tu violinu u prošloj sezoni već čuli i vidjeli u Zagrebu, čini se da je taj instrument koji s tisuću planiranih koncerata putuje svijetom kako bi podsjetio na veliku japansku tragediju, u međuvremenu čestom uporabom još više dobio na kvaliteti zvuka.
Taj dojmljivi koncert s otvorenja ponovljen je uz neke izmjene i u Osijeku što je bio prvi koncert Dana Milka Kelemena u tom gradu upriličen u impresivnom atriju Arheološkog muzeja Slavonije u Tvrđi. Kelemen koji je nazočio tom koncertu nije nažalost mogao čuti i izvrsnog bjeloruskog pijanista Konstantina Krasnitskog koji je iste večeri nastupio u Slatini i između ostalog izveo njegovu skladbu Tango. Strastvenu izvedbu tog remek-djela Krasnitski je ponovio oduševljenoj publici, pa je umjetnik koji živi i radi u Osijeku zamoljen da još jednom dođe u Slatinu i da je pred autorom izvede na kraju završne festivalske večeri na kojoj je nastupio Busina brass kvintet. I tom prigodom skladba je ispraćena ovacijama i morala je biti ponovljena. Tako se prvi put dogodilo da je jedna efektna i majstorski skladana Kelemenova skladba na istom festivalu doživjela čak četiri izvedbe. Impresioniran skladatelj čestitajući umjetniku izjavio je: „Nisam ni znao da je to tako dobra stvar.“
U sklopu 19. Dana Milka Kelemena održan je i Okrugli stol na temu Folklorni elementi u skladbama hrvatskih autora na kojem su govorili Milko Kelemen i Goran Končar uz moderatora mr. Zdravka Drenjančevića, koji priprema doktorat na tu temu. Što se tiče Kelemena, on je odgojen i obrazovan klasično i protiv folklora (Šulek), ali je odlaskom u Pariz upoznao folklor svih naroda, što ga je nadahnulo da bez citiranja u svoja djela unosi prvenstveno tradicionalne ritmove i da stvori duhovno ozračje sa skrivenim folklornim elementima, što se naročito osjetilo u ranijim njegovim radovima (Sonata za klavir iz 1953. pisana po uzoru na Bartóka). Inače Kelemen je tih festivalskih dana više puta ponavljao da je njegovo trajno nadahnuće ljubav prema svim ljudima i čitavom svijetu.
Tradicionalni međunarodni glazbeni festival Dani Milka Kelemena koji je utemeljen 1995. na inicijativu počasnog građanina rodne Slatine Milka Kelemena i ove je godine održan u organizaciji Udruge DMK i zavičajnog muzeja Slatina uz financijsku potporu Ministarstva kulture RH, Virovitičko-podravske županije i gradova Osijeka i Slatine. Voditeljica DMK Jadranka Srdoč zahvalila je svima te predstavila bogati program idućeg Festivala koji će biti u znaku dviju obljetnica – 90. rođendana Milka Kelemena i 20. festivala DMK, a započet će na Kelemenov rođendan 30. ožujka 2014. otvaranjem stalnog postava Zbirke Milka i Mele Kelemen u prostoru Zavičajnog muzeja Slatine.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 13. listopada 2013.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek