Neraskidive veze umjetnika i Grada
64. Dubrovačke ljetne igre, 10. srpnja – 25. kolovoza 2013.: Ulicama moga Grada – autorski koncert Đela Jusića, Dubrovački simfonijski orkestar, Zbor Libertas, dir. Đelo Jusić, solisti: Maroje Brčić, gitara, Dubravka Šeparović Mušović, mezzosopran, Ispred Katedrale, 5. kolovoza 2013.
-
Autorska večer skladatelja, aranžera i dirigenta Đela Jusića pod naslovom Ulicama moga grada bila je prava pozivnica za Dubrovčane i njihove goste, pa se veliki prostor gledališta Pred dvorom popunio do zadnjeg mjesta, a iza ograde prema ribarnici ostalo je još puno zainteresiranih koji su stojeći odslušali relativno dugi program. Ispred katedrale je bio smješten Dubrovački simfonijski orkestar (uz pojačane dionice puhača, te harfu, klavir, kastanjete itd.), mješoviti Zbor Libertas i solisti u pojedinim skladbama – gitarist Maroje Brčić i mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović. Izvedbom je ravnao sam Đelo Jusić, čiji je istup pozdravljen velikim pljeskom dobrodošlice.
Program koncerta donio je već poznate melodije lake i ozbiljne glazbe, od kojih neke žive desetljećima u srcima odraslih i djece, a večer je imala i nekoliko praizvedbi. Đelo Jusić svoj je život vezao uz rodni Dubrovnik i svoja nadahnuća nalazi u bogatoj dubrovačkoj povijesti, u ljepoti Grada i njegovog života, u mediteranskoj glazbenoj tradiciji i u podneblju Levanta, ali osluškuje i suvremene glazbene izričaje, a sve to vješto preoblikuje u specifični glazbeni habitus.
Program je započeo praizvedbama odlomaka iz nedovršene opere Andaluzija (libreto Džemaludin Latić), koja se temelji na andaluzijskoj priči iz 12. stoljeća, u vremenu sukoba kršćana i muslimana. U središtu radnje nalazi se ljubavni par, koji nastoji održati svoju ljubav bez obzira na različite vjere i narodnosti. Te su se suprotnosti osjetile u uvertiri opere, u kojoj se ističu dvije različite teme. Uslijedile su dvije arije iz opere: Prolog i Ah, Antonio, koje uz decentnu orkestralnu pratnju i lijepi nastup Mješovitog zbora Libertas (voditelj Viktor Lenert) izvela Dubravka Šeparović Mušović. Jednostavno i bez imalo forsiranja, ali s prekrasnim frazama podcrtala je lirski karakter melodija.
Koncert za gitaru i orkestar je od Jusića 1997. naručio Međunarodni Chor-Festival Steyr, a povodom 1001. rođendana Austrije. Praizveo ga je u Austriji 2001. gitarist Maroje Brčić, pa je njegov nastup u ovoj prigodi bio logičan izbor. Tehnička spremnost i muzikalnost, od ranije poznate kvalitete toga umjetnika, bile su evidentne kroz sva tri stavka skladbe.
Na Koncert za gitaru i orkestar nadovezala se još jedna praizvedba Orkestralna suita u tri stavka (Obrisi nad Gradom, Igra galebova i Dubrovački tanac) od kojih svaki odiše ljepotom Dubrovnika uspješno pretočenom u dopadljive melodije.
Često izvođenom šestostavačnom Jusićevom skladbom Dubrovački kantuni otpočeo je drugi dio večeri. Kroz stavke kao da smo listali slike grada i njegove mijene sve do kobnog dana kad je rat pokucao na vrata Grada, što je oslikano u snažnoj ritamskoj i zvučnoj križaljki. Kad se već približavala ponoć odslušali smo dva odlomka iz oratorija Istina o Gradu (tekst Luko Paljetak), Oče naš i Slobodo, prijateljice moja, koje je vrlo dojmljivo otpjevala Dubravka Šeparović Mušović. Dubrovački simfonijski orkestar u samostalnim je nastupima i u pratnji solista bio koncentriran i uigran, a Đelo Jusić je čistog uma i iskrenog duha davao smjernice na koje su izvođači odgovarali, što je rezultiralo vrlo kvalitetnom izvedbom. Publika je skupa s glazbenicima za laku noć otpjevala Musica di notte. Bila je to primjerena svečanost za jubilej našeg poznatog umjetnika.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 7. kolovoza 2013.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek