Završila je glazbena čarolija
12. festival komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji, Dubrovnik, 6. – 8. kolovoza 2012.
-
Ovogodišnji, dvanaesti Festival komorne glazbe Julian Rachlin i prijatelji s tri koncertne večeri oprostio se od Dubrovnika. Tijekom dvanaest izdanja programi visoke umjetničke vrijednosti i umjetnici iz elitnog glazbenog kluba nisu samo privlačila domicilnu publiku i njihove goste nego su mnogi inozemni i hrvatski uglednici prisustvovali koncertima, a mnogi gospodarstvenici osim uživanja u glazbi imali su susrete druge prirode pa Festival nije bio samo kulturni nego i društveni događaj. Izbor umjetnika Julian Rachlin temeljio je na visokim kriterijima, a gostovali nisu samo pojedinci nego i ansambli, primjerice Londonska kraljevska filharmonija s dirigentom Danieleom Gattijem, orkestar Academy of St. Martin in the Fields s dirigentom Leonardom Slatkinim i Beogradska filharmonija sa Zubinom Methom.
Uoči početka ovogodišnjeg Festivala, njegov osnivač Julian Rachlin na konferenciji za tisak bio je očito uzbuđen kad je rekao: „Nema novaca, ovo je zadnji festival...“ Zahvalio se svim dosadašnjim sponzorima, Gradu Dubrovniku, hotelu Valamar-Lacroma i svim suradnicima te građanima Dubrovnika s kojima se sprijateljio. Ako se ne pojavi neka mogućnost za nastavak ove manifestacije i Festival utihne, bit će to velika šteta ne samo za Dubrovnik nego i za Hrvatsku jer je Festival zabilježen na kulturnoj karti Europe, a da ne kažemo koliko je doprinio kulturnom turizmu o kojemu se toliko često čuje od lokalnih vlasti pa do Ministarstva turizma i Ministarstva kulture.
Na ovogodišnjem Festivalu otprije poznatim umjetnicima violinistu Julianu Rachlinu, njegovoj majci pijanistici Sophiji Rachlin, violončelistu Mischi Maiskom, pijanistu Itamaru Golanu, violistu Lawrenceu Poweru, violinistu Borisu Brovtsynu, violončelistu Torleifu Thedéenu, kontrabasistu Staceyju Wattonu, klarinetistu Danielu Ottensameru, pridružili su se novi glazbenici – hornist Radek Baborak, fagotist Bence Boganyi te dvoje pjevača, mezzosopranistica Angelika Kirchschlager i bariton Thomas Hampson. Uz ovu međunarodnu glazbeničku ekipu nastupio je i mladi hrvatski violončelist Pavle Zajcev
Prvu večer publika se okupila u Crkvi sv. Ignacija gdje su umjetnici očito potišteni zbog rastanka s Dubrovnikom prvo odsvirali Brandeburški koncert br. 6 u B-duru BWV1051 s karakterističnim odzvonom gudača tamne boje violista Juliana Rachlina i Lawrencea Powera, violončelista Mische Maiskog, Torleifa Thedéena i Pavla Zajceva te Sophije Rachlin na čembalu. Uslijedio je Gudački kvartet br. 8 u c-molu, op.110 koji je Dmitrij Šostaković napisao 1960, nakon povratka iz Drezdena, tužan zbog razorenog grada i onih koje je Hitler ubio. Pišući partituru unio je teme iz svojih ranijih djela, kroz cijelu skladbu treperi tuga koju su na najbolji način izvukli violinisti Rachlin i Brovtsyn, violist Power i violončelist Maisky. Na kraju je ekipa iz prve točke programa (bez Sophije Rachlin) kroz Schubertov Gudački kvartet u C-duru,D 956 iznijela svo bogatstvo autorove poetike.
Druga večer je donijela novinu u prvobitnu koncepciju Festivala, jer je cijela večer bila posvećena Liedu. Austrijska mezzosopranistica Angelika Kirchschlager poznata kao odlična interpretatorica solo pjesme otpjevala je pet popijevki Roberta Schumanna i sedam popijevki Johannesa Brahmsa pokazavši raskoš svoga glasa dajući svakoj pjesmi toplinu i nježnost. U drugom dijelu večeri istupio je jedan od najvećih američkih baritona diljem svijeta tražen i slavljen umjetnik Thomas Hampson koji se na svojem prvom gostovanju na Festivalu i u Hrvatskoj predstavio svoj raskošni glas u širokoj agogičkoj amplitudi pjesama iz Mahlerovih ciklusa Dječakov čudesan rog i Pjesme putujućeg djetlića te Notturna, op. 44 Richarda Straussa uz pratnju pijanista Itmara Golana i violinista Juliana Rachlina. Glasovirska pratnja Itmara Golana pridonijela je veličini umjetničke večeri. Thomas Hampson prije nego je otišao s podija obratio se dirljivim riječima publici:“Nemojte dozvoliti da ovaj Festival utihne, jer ima još sjajnih umjetnika koji bi željeli doći u lijepi Dubrovnik i muzicirati u ovome prekrasnom prostoru Kneževa dvora...“
Publike je uvijek bilo na pretek, ali na zadnjoj večeri svi kutovi Kneževa dvora bili su zaposjednuti kao da su se svi željeli oprostiti od velikih umjetnika koji su im i priredili izvanredan program u najvišem mogućem umjetničkom zamahu. Itmar Golan, Julian Rachlin i Radek Baborak prezentirali su prelijepi Brahmsov Trio za glasovir, violinu i rog u Es-duru, op. 40, spoj triju različitih instrumenata u spletu autorovog nadahnuća oduševilo je prisutne. Čuveni Dvořákov Glasovirski trio u e-molu, op. 90, zvani Dumky, u izvedbi Itmara Golana, Juliana Rachlin i Mische Maiskog donesen je u bujnom glazbenom razmišljanju koje je prešlo u dionizijsko raspoloženje.
Za kraj je izabran Beethovenov Septet za klarinet, fagot, rog, violinu, violu, violončelo i kontrabas u Es-duru, op. 20, pri čemu su Radek Baborak, Daniel Ottensamer, Bence Boganyi, Julian Rachlin, Lawrence Power, Torleif Thedéen i Stacey Watton s osjećajem za zajedništvo ispunili velika očekivanja publike. Bila je to izvedba za pamćenje. Očito je bilo da su umjetnici tužni napustili Knežev dvor mjesto gdje su godinama zajedno uživali u najboljem obliku komornog muziciranja, gdje ih je publika s ushitom dočekivala i nosila dugo u sjećanju njihovo sviranje, a i gledatelji su pri izlasku razgovarali o sudbini najdraže im glazbene manifestacije.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 10. rujna 2012.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek