Profinjeni tonski preljevi
Glazbeni program 63. Dubrovačkih ljetnih igara: Francuski vjetrovi (Les Vents Français), Atrij Kneževa dvora, 12. kolovoza 2012.
-
Puhački ansambl Francuski vjetrovi (Les Vents Français), sastavljen od vrsnih puhača i pijanista među kojima je i naš proslavljeni hornist Radovan Vlatković, dubrovačkoj publici predstavio je nastupili pretežno skladbe francuskih autora s početka 20. stoljeća čime je potvrđena činjenica da su francuski skladatelji, ali uopće i francuski glazbenici mnogo doprinijeli proširenju repertoara puhačkih ansambala.
Ansambl Francuski vjetrovi u Dubrovnik je stigao bez pijanista, a činila su ga petorica glazbenika: švicarsko-francuski flautist Emmanuel Pahud, najuspješniji glazbenik svoje generacije, prva flauta Berlinske filharmonije; François Lleuxa kojeg danas smatraju najboljim oboistom na svijetu, a nastupa solistički i kao član ponajboljih orkestara; klarinetist Paul Meyer, koji se proslavio solo nastupima, član je i nekoliko orkestara, a Krzysztof Penderecki posvetio mu je svoj Koncet za klarinet i orkestar, koji u zadnje vrijeme sve više nastupa i kao dirigent; fagotist Gilbert Audin, ugledan solo i orkestralni glazbenik, profesor na pariškom Konzervatoriju, te naš hornist Radovan Vlatković, čest gost na Dubrovačkim ljetnim igrama. Svaki od spomenutih umjetnika uz solističku karijeru je svoje sposobnosti podredio zajedničkom muziciranju koje zaista zadivljuje.
Premda su u našoj sredini francuski umjetnici malo poznati, atrij Kneževa dvora bio je pristojno popunjen i kad je odsvirana prva skladba s programa Tri kratka komada (Trois pièces brèves) Jacques-Francoisa Iberta slušateljstvo je reagiralo izuzetno toplo shvaćajući da će i preostali dio programa pobuditi umjetnički doživljaj visoke razine što se i ostvarilo. Mauricea Ravel je svoju suitu Couperinov grob (Tombeau de Couperin) za klavir posvetio prijateljima poginulim u Prvome svjetskom ratu, a za puhački kvintet obradio ju je Mason Jones. Izvedba skladbe dala je odsjaj autorove duboke emocionalnosti s naglaskom elegičnosti. Djelo Kamin kralja Renéa (Cheminée du Roy René) Dariusa Milhauda, sinteza trubadurske glazbe, jazza i moderne francuske zvukovnosti, u preplitanju pet puhačkih instrumenata dobila je punoću profinjenih tonskih preljeva.
S prve dvije skladbe u drugome dijelu večeri umjetnici su se udaljili od kruga francuskih skladatelja i odsvirali u možemo reći ditirambskom zanosu Ljetnu glazbu (Summer Music) američkog skladatelja Samuela Barbera, a zatim je uslijedila Humoreska (Rondo) austrijskog skladatelja Alexandera von Zemlinskoga izvedena u veselom raspoloženju. Za kraj koncerta je ostavljen francuski skladatelj Paul Taffanel (1844-1908) čiji je Kvintet (Quintette) u g-molu dao lijep prilog literaturi za puhačke ansamble.
Ansambl Francuski vjetrovi publici je podario iznimnu glazbenu večer i ujedno otkrio ljepotu djela u nas malo znanih skladatelja što su slušatelji pozdravili burnim odobravanjem na što su glazbenici uzvratili s tri dodatka.
© Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 14. kolovoza 2012.
Piše:
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek