Nadahnuto tangom

10. sezona Ciklusa komorne glazbe Četiri godišnja doba Gudačkog kvarteta Rucner: Proljeće, gosti: Peter Soave, bandoneon i harmonika, Madeleine Maddy Soave, harmonika, Hrvatski glazbeni zavod, 24. travnja 2012.



  • Deseta, jubilarna sezona ciklusa Četiri godišnja doba vrijedan je događaj za zagrebačku, ali i domaću glazbenu sredinu uopće. Dokaz tome bila je dupkom ispunjena dvorana Hrvatskog glazbenog zavoda u utorak 24. travnja, koja nažalost u današnje vrijeme rijetko kada okuplja toliki broj uglednika iz svijeta umjetnosti, ali i drugih društvenih sfera sve do najvjernijih pretplatnika ciklusa Gudačkog kvarteta Rucner. Lavovski logistički posao njegovih članova, ponajprije Snježane Rucner može biti primjer, ali i obrazac ako ne već starijim, pomalo posustalim, ali svakako mlađim kolegama glazbenicima, kako je publiku potrebno privući, odgajati, njegovati i uvijek je iznova zainteresirati za ono što radite. Presudan je element u cijeloj priči da doista vjerujete u ono što radite, a preko četrdeset praizvedbi hrvatskih autora, preko dvjesto gostiju u proteklih deset sezona opravdava smjer i koncepciju Kvarteta Rucner koju su odabrali od samog početka ciklusa i s potpunim uvjerenjem je provode sve do danas, što se pokazuje iznimno opravdanim i uspješnim.

    U predstavljanju nove glazbe domaćih autora Kvartet Rucner nije posustajao pred stilskim ili kakvim drugim podjelama što mu je donijelo široku popularnost u domaćim skladateljskim krugovima. Na posljednjem koncertu Proljeće prisustvovali smo nizu praizvedbi domaćih i inozemnih autora koji su svoj skladateljski izraz usmjerili prema tangu, zvuku francuske šansone i općenito jednom već povijesnom salonskom plesnom duhu kakav je ne tako davno bio dijelom popularne zapadnoeuropske i američke kulture. U prvom dijelu koncerta čuli smo djela: Grossa, Dobrina, Gardela i Hercega, dok su drugi dio koncerta činili neki od najslavnijih komada Ástora Piazzolle.

    Dakako da je takvoj koncepciji programa kumovala činjenica da je gotovo tijekom cijele večeri pozornicu Glazbenog zavoda s Kvartetom Rucner dijelio jedan od njegovih najvažnijih suradnika, a prije svega bliski prijatelj, američki bandoneonist i harmonikaš Peter Soave, s kojim sve do danas ostvaruje niz diskografskih izdanja. Gošća Kvarteta bila je i njegova supruga, vrsna harmonikašica, Madeleine Maddy Soave. Od triju praizvedbi koje smo sve čuli u prvom dijelu večeri mogli smo uočiti jasno nadahnuće tangom. Dok su Krešimiru Hercegu poticaj bili sami članovi Kvarteta Rucner, te bračni par Soave, pa prema tome i nazivi stavaka njegove Suite divine jasno prizivaju solista, američkom je skladatelju Duiliu Dobrinu najjači poticaj bio sam izvor argentinskog tango nueva Ástor Piazzolla, pa otuda i naslov Scherzo Piazzolliano.

    Zanimljivo je ostvarenje ponudio domaći skladatelj Roman Gross u praizvedbi obrade za gudači kvartet i bandoneon skladbe Milonga i tango istriano, povezavši suzvučje istarske ljestvice s tradicionalnim plesnim formama Argentine. Strast i životnost glazbe koju smo slušali Kvartet Rucner dobrim dijelom ostvaruje i u svom djelovanju, pa stoga ne čudi izbor tanga za ozračje cjelokupne za njih tako važne večeri, koje je bilo podvučeno vrlo dobrim muziciranjem svih članova Kvarteta Rucner na čelu s premijerno predstavljenom novom prvom violinisticom Ivanom Penić Defar. Dah uzbudljivosti i vitalnosti francuske chansone čuli smo u virtuozno koncipiranoj i sjajno izvedenoj francuskoj improvizaciji bračnog para Soave na koncertnim harmonikama, zaista majstorima svog instrumenta. Sve u svemu, jubilarna deseta sezona ciklusa Četiri godišnja doba započela je u ozračju koje dolikuje i njegovu nazivu Proljeće – bujno, bogato, radosno i s optimizmom koji Kvartetu Rucner jamči još podosta uspješnih sezona.

    © Zvonimir Bajević, KLASIKA.hr, 26. travnja 2012.

Piše:

Zvonimir
Bajević

kritike