Nemoguće ljubavi
11. festival komorne glazbe Julian Rachlin & prijatelji, Dubrovnik, 27. kolovoza – 8. rujna 2011.: Koncert u bijelom, Atrij Kneževa dvora, 3. rujna 2011.
-
Neostvarene, nemoguće ljubavi, male smrti i pokoji snoviti trenuci odsanjani su u skladbama Richarda Dubugnona, Johannesa Brahmsa i Arnolda Schönberga. Iako je Koncert u bijelom na Rachlin festivalu svojim red carpet nazivom privukao znatan broj slušatelja i onih koji su se htjeli obući u bijelo i biti viđeni, radilo se o vrlo ozbiljnom programu intimne i tragične prirode. Tu večer obznanio se u glazbi onaj dio života koji izmiče stvarnosti i preobražava se u druge isto toliko sanjane trenutke. Slavile su se i odbolovale nesretne ljubavi, jer požudni eros i bešćutni tanatos neraskidivo su vezani kao pokretači života i inspiracija.
Tri djela za violinu i klavir Richarda Dubugnona najmoćnija su skladba tog kompozitora na Festivalu. Iako ju je trebala izvoditi violinistica Janine Jansen, kojoj je i posvećen prvi komad Hypnos, od Borisa Brovtsyna nije se moglo naći boljeg interpretatora. S velikom količinom podteksta, s istančanim disanjem i uvjerljivim tumačenjem sva tri djela, uspio nas je uplesti u mrežu svoje beskompromisne ranjivosti. Pijanist Itamar Golan predao se u zajedničkom muziciranju s violinom finim Dubugnonovim nitima.
Bramhsov Klavirski kvartet u c-molu, op. 60, nadahnut Goetheovim Patnjama mladog Werthera (a zapravo je posveta Clari Schumann, Johannesovoj neprežaljenoj ljubavi), djelo je snažne i mračne atmosfere u kojem stalno naizmjenično plove strast, melankolija i egzaltacija. Izvedba pijanista Itamara Golana, violinista Fumiakija Miura, violista Juliana Rachlina i slavnog čelista Mische Maiskyog uobličila je svaki trenutak glazbe u njenom pravom sadržaju.
Preobražena noć Arnolda Schönberga dramaturški se prirodno nadovezala na dva predhodna djela, a Boris Brovtsyn i Sean Avram Carpenter (violine), Julian Rachlin i David Aron Carpenter (viole), Torleif Thedéen i Boris Andrianov (violončela) činili su gudački sekstet. Glazba je nadahnuta pričom u kojoj ljubavnici na mjesečini razgovaraju, nemoćni od svojih životnih odluka, pokušavajući, kao i mjesec sa svojim mijenama, naći spas u preobražaju i dokidanju vlastitosti. Lako se zagubiti u interpretaciji ovog djela jer zahtijeva maksimalnu duhovnu angažiranost, međutim obimnost sadržaja i forme ovim glazbenicima nije predstavljala zapreku da pristupe žaru sviranja i tumačenju glazbe u njezinoj punini.
© Marija Grazio, KLASIKA.hr, 5. rujna 2011.
Piše:
Marija
Grazio
Grazio
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek