Bach i naši suvremenici
Klupska kazališno-glazbena scena Amadeo: Confronting silence, Edin Karamazov, lutnja i gitara, Dani Bošnjak, flauta, Hrvatski prirodoslovni muzej, 21. kolovoza 2011.
-
Dugogodišnja suradnja dvojice vrsnih glazbenika gitarista i lutnjista Edina Karamazova i flautista Danija Bošnjaka u kreiranju osebujnih programa iznjedrila je još jedan zajednički projekt – ovaj put u izazovu sučeljavanja glazbe velikog baroknog skladatelja Johanna Sebastiana Bacha s glazbom naših suvremenika iz najudaljenijih krajeva svijeta, uz važnu komponentu osluškivanja tišine, kao sastavnog dijela protoka glazbe u vremenu i prostoru. U biranom programu naslovljenom Confronting silence Dani Bošnjak je muzicirao na četiri tipa flauta, od najdublje alt flaute do najvišeg piccola, a Edin Karamazov pratio ga je na lutnji u Bachovim, odnosno na ozvučenoj gitari u modernim skladbama. Naizmjence smo slušali Bachove bisere za flautu i lutnju i djela nekolicine suvremenijih skladatelja pisanih za flautu i gitaru.
Za početak odabrana je skladba End Point suvremenog australskog skladatelja Shauna Rigneya, dok je japanski skladatelj Toru Takemitsu predstavljen s tri morske impresije (Noć, Moby Dick, Cape Code) u djelu Toward the Sea. Iz opusa suvremenog finskog skladatelja Einojuhanija Rautavaare čuli smo pak jednu kraću Sonatu. Spoj eteričnih flauti i ozvučene gitare u tim dojmljivim skladbama rezultirao je izvanrednim zvučnim efektima i bogatstvom boja koje su izvrsno korespondirale s Bachovom svevremenskom glazbom. Dvije njegove Sonate u izvornoj inačici za flautu i lutnju u oskudnoj programskoj cedulji navedene su bez oznake broja i tonaliteta, a niti Edin Karamazov koji je kratko i duhovito vodio kroz program nije ih preciznije odredio, osim što je diskretno podsjetio publiku da je sonata ipak višestavačno djelo, pa se podrazumijeva da se između stavaka ne plješće.
Koncert je završio poznatim Bachovim koralom Nun kommt der Heiden Heiland u obradi za alt flautu i lutnju što su umjetnici ponovili i u dodatku, pokazavši nadahnutom intrpretacijom, ali i gestom zahvale autoru u nebeskim visinama koliko ga cijene i vole. I ovom prigodom u osebujnom i zahtjevnom programu dokazali su se kao pravi virtuozi na svojim instrumentima. Nadasve muzikalni i savršeno uigrani u zajedničkom kreativnom stvaralačkom činu. Dani Bošnjak je čak prednjačio u pogledu preciznosti, dok se Edinu Karamazovu u vratolomno brzim Bachovim stavcima prve sonate u osjetljivom virtuoznom slogu lutnje ipak dogodio poneki nespretni zahvat. No, važno je da su umjetnici svojim izvrsnim poznavanjem odabrane glazbe te stilskom uvjerljivošću, lakoćom i šarmom te ozbiljnošću poniranja u najdublje slojeve meditativne glazbe, nadasve sugestivno i opojno djelovali na publiku, uživajući i sami u ljepoti koju su nam otkrili i podijelili je s nama te iznimno lijepe i zanimljive glazbene večeri.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 23. kolovoza 2011.
Piše:
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek