Revija najboljeg
48. glazbena tribina Opatija, 3. – 6. studenoga 2011.
-
Tradicionalna godišnja smotra hrvatskog glazbenog stvaralaštva, koja se nakon desetogodišnjeg boravka u Puli prošle godine vratila u Opatiju gdje je i utemeljena, ovaj je put pružila obilje kvalitetne i zanimljive glazbe u odličnim izvedbama ne samo profesionalnih solista i ansambala nego i mladih, koje sve više privlači upravo ta domaća produkcija. Stoga vrijedi pohvaliti izvrstan potez umjetničkog voditelja Frana Đurovića da ovogodišnju Tribinu uokviri upravo mladima. Na početku je to bio nastup Grupe za Novu glazbu Glazbenog učilišta Elly Bašić pod ravnanjem Josipa Nalisa, a na kraju Kvartet Klang, koji je nastupio kao predstavnik HR Projekta, u kojem studenti sviraju djela hrvatskih skladatelja.
Nakon popodnevnog koncerta mladih, koje su odlično pripremili voditelji Grupe za novu glazbu Maja Petyo Bošnjak, Josip Nalis i Berislav Šipuš, na svečanom otvaranju Tribine nastupio je Simfonijski puhački orkestar Oružanih snaga Republike Hrvatske pod ravnanjem Tomislava Fačinija. Njegova je skladba Magnificat prvi put izvedena u Hrvatskoj, uz još jednu praizvedbu odlične Symphonie brevis Luke Marohnića te djela Mladena Tarbuka, Stanka Horvata, Antuna Tomislava Šabana, Krešimira Seletkovića i Marka Ruždjaka.
Istaknuto mjesto u programu imao je i Fronesis ansambl, mladi komorni sastav gudača, koji zajedno s istoimenim plesnim ansamblom sjedinjuje glazbu, pokret i svjetlo. Njegov utemeljitelj i ravnatelj Mladen Tarbuk nazvao ga je ansamblom za novo, razumno doba. Program je sadržavao najkvalitetnija djela hrvatskih autora za gudački orkestar nastala u posljednjih dvadesetak godina, iz pera Vjekoslava Nježića, Krešimira Seletkovića, Frana Đurovića, Mladena Tarbuka i Berislava Šipuša, čiji je vrlo dojmljiv Ad Te za violončelo i gudački orkestar izveo izvrsni solist Andrej Petrač.
Treći središnji koncert prisjetio se, u skladu s lijepom tradicijom Tribine, hrvatskih skladatelja-obljetničara. Cantus Ansambl pod ravnanjem Berislava Šipuša izveo je birana djela 85-ogodišnjih Anđelka Klobučara (Glazba za ansambl Cantus za puhački kvintet i gudački kvartet s kontrabasom), Bogdana Gagića (Kontrapunkt za obou, klarinet i rog) i Rubena Radice (Per se II za duhački kvintet i magnetofonsku vrpcu) te 65-ogodišnjeg Marka Ruždjaka (La frontera. Poema en varios metros, idiomas, y estilos za sopran i komorni orkestar). Solistica u posljednjoj skladbi bila je sopranistica Davorka Horvat.
Osim večernjih programa, održano je i nekoliko noćnih koncerata. Koncert elektroničke glazbe Sam svoj majstor predstavio je pod vodstvom Frana Đurovića čak četiri od ukupno sedam praizvedbi tih dana, iz opusa Tomislava Olivera (Black Coffee Grains), Ane Horvat (There is...), Josipa Magdića (...RTNOC...RTMECH) i Gordana Tudora (Kindwarrior). Vrlo je impresivna bila u drugoj večeri izvedba skladbe Les Nuits (Noći) Berislava Šipuša za glasovir, recitatora i elektroniku (elektronička obrada Krešimira Seletkovića autorova ciklusa od sedam klavirskih preludija). Vrlo dojmljivu izvedbu preludija naslovljenih Tvoj dolazak, Ona... moja, Snijeg, Jedan svijet... tako daleko, Iza tvojega sna, Čudesni oblaci, U noći... tvoja zvijezda ostvarila je odlična pijanistica Katarina Krpan, uz nadasve sugestivnu i lijepim glasom obojenu interpretaciju biranih poetskih tekstova hrvatskih i stranih pjesnika, što ih je između pojedinih preludija kazivao Rene Medvešek.
Svi su se spomenuti koncerti i ostala događanja održavali u Hotelu Imperial (Zlatnoj dvorani i Aperitiv baru), osim dva noćna koncerta. Naime, u obližnjem je Hotelu Bristol jazz koncert priredio Fingersnap trio u sastavu Henry Radanović, kontrabas, Zvjezdan Ružić, klavir i Branimir Gazdik, bubnjevi. A u također nedalekoj lijepoj Villi Angiolini Ansambl ACEZANTEZ obilježio je četrdeset godina umjetničkog djelovanja. Taj izazovni Ansambl Centra za nove tendencije Zagreb osnovao je Dubravko Detoni sa željom da istražuje nove načine spajanja glazbenoscenskih elemenata u najširem spektru kreativnog izraza. U ansamblu se proteklih desetljeća izmijenilo nekoliko naraštaja umjetnika i dragocjenih gostiju iz svijeta. No jedno je ime ipak zavrijedilo posebno mjesto u sjećanju. Zato je ovu obljetničku predstavu ACEZANTEZ „posvetio svojem suosnivaču, dugogodišnjem i dragocjenom suradniku, multiinstrumentalistu, muzikologu, poliglotu, organizatoru, menadžeru i svjetskom putniku Fredu Došeku (1925-2008)“.
Pod naslovom ACEZANTEZ se vraća ansambl u sastavu Ivana Bilić, udaraljke, Dubravko Detoni, klavir, Saša Nestorović, sopran saksofon, tenor saksofon i sintetizator, Marina Kostelac i njezin dvogodišnji sin Max, glas, pokret i mima, izveo zanimljiv glazbeno-scenski kolaž Posuđivač suza i smjehova pod umjetničkim vodstvom Dubravka Detonija. Uokvirivši skladbe Ivane Bilić, Saše Nestorovića i Branimira Sakača vlastitima, Detoni je u svojem istraživalačkom inventivnom stilu, suprotstavljajući glazbu i neglazbu, lijepo i ružno, lirsko i dramatično... uobličio zanimljivu, dinamičnu i duhovitu predstavu, u kojoj su zdušno sudjelovali svi od reda daroviti i kreativni izvođači, ispraćeni dugim pljeskom.
Treba spomenuti i nezaobilaznu dvosatnu emisiju Putovi hrvatske glazbe urednice Ive Lovrec Štefanović, koja je ovaj put emitirana uživo iz Opatije na 3. programu Hrvatskoga radija u nazočnosti publike i uz obilje aktualnih razgovora i nešto manje glazbe. Predstavljen je i novi koncept Muzičkog salona Studentskog centra s ambicioznim programom aktualne voditeljice Davorke Begović, koja je bila učenica muzikologa Nikše Gliga, svojevremeno upravitelja MS-a, a sada njegova nasljednica u tom poslu. Bilo je riječi i o vječno aktualnim autorskim pravima skladatelja ozbiljne glazbe, o prednosti i manama digitalne prodaje glazbe te o novim notnim i diskografskim izdanjima Cantusa (jedanaest CD-a i šest notnih svezaka u 2011.), koje je predstavila muzikologinja Jana Haluza, a glazbom u živo popratili flautist Dani Bošnjak i pijanistica Katarina Krpan.
Dio programa ovogodišnje Tribine pratio je i Ivo Josipović, ugledni član HDS-a i svojedobno njegov glavni tajnik, a sada predsjednik Republike Hrvatske. Svojim dolaskom dao je priznanje i podršku Tribini, koja se ove godine više nego li ranije nastojala otvoriti prema publici i uspostaviti komunikaciju pretežito kvalitetnom glazbom, svojevrsnom revijom najboljeg, što nam u ovom trenutku nudi hrvatsko glazbeno stvaralaštvo. Znakovita je novost širenje izvodilačkih sastava specijaliziranih za suvremenu glazbu, posebice onih mladih, koji su pokazali uzornu savjesnost i elan u promicanju hrvatske glazbe, u zdravoj konkurenciji ali i nadopunjavanju s do sada jedinim takvim ansamblom u Hrvatskoj – Ansamblom Cantus, koji već deset godina ambiciozno i uspješno djeluje kao najaktivniji predvodnik novoglazbene scene.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 8. studenoga 2011.
Piše:
![](/images/articles/26.jpg)
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek