Pobjeda Glazbe
4. EPTA – Međunarodno pijanističko natjecanje Svetislav Stančić, KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, 7. – 13. veljače 2011.
-
Pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića u Zagrebu je održano 4. EPTA – Međunarodno pijanističko natjecanje Svetislav Stančić posvećeno uspomeni na velikog hrvatskog pijanista, skladatelja i pedagoga Svetislava Stančića, koji je svojim "glazbenim darom i pedagoškim strpljenjem pružio poticaj mnogim mladim ljudima da razviju svoje talente i upornim radom postanu vrhunski glazbenici". Stančić (Zagreb, 1895- 1970) je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu od 1927. do 1941. (kada je suspendiran i umirovljen) te od 1945. do ponovnog umirovljenja 1965, u oba navrata kao profesor i pročelnik Glasovirskog odjela, odgojio više generacija istaknutih hrvatskih pijanista i pedagoga, koji su njegovali Stančićevu školu sa svim njezinim dragocjenim pedagoškim i umjetničkim nasljeđem.
Na temeljima te bogate tradicije osnovano je Međunarodno pijanističko natjecanje koje nosi njegovo ime kao dio obitelji Svjetske federacije glazbenih natjecanja (WFIMC), prvenstveno s ciljem da se našim mladim pijanistima omogući da se na vlastitom tlu pokažu u oštroj međunarodnoj konkurenciji i pokušaju dostići one najbolje. Iako mnogi od njih postižu zavidne rezultate na vanjskim međunarodnim natjecanjima, malo tko se odlučuje pojaviti na našem natjecanju. Što je tome uzrok i zašto oni koji pristupaju ne postižu uspjehe koje bi željeli? Očito je da se Stančićeva škola tijekom vremena rasplinula i izgubila na svojem nekadašnjem ugledu. Ali natjecanje njegova imena raste i svojim visokim standardima privlači sve veći broj pijanista iz cijeloga svijeta, zahvaljujući organizaciji Udruge hrvatskih klavirskih pedagoga (EPTA Croatia) i Koncertne direkcije Zagreb.
Za četvrto izdanje Međunarodnog pijanističkog natjecanja Svetislav Stančić prijavio se dosad najveći broj kandidata, njih 48 iz devetnaest zemalja, no pristupilo ih je četrdesetero, među njima i jedanaestero iz Hrvatske. Svi su se u prvoj etapi predstavili tridesetominutnim recitalima s virtuoznim koncertnim etidama, Bachovim preludijima i fugama te skladbama po slobodnom izboru. U sedmeročlanom ocjenjivačkom sudu kojim je predsjedao ugledni gruzijski, odnosno španjolski umjetnik i pedagog Dmitrij Bashkirov sudjelovalo je i dvoje hrvatskih predstavnika: Ida Gamulin (predsjednica hrvatske udruge klavirskih pedagoga EPTA, suorganizatora Natjecanja) i Vladimir Krpan, profesor emeritus Sveučilišta u Zagrebu. Ostali članovi bili su Philipe Fowke iz Velike Britanije, Naum Grubert iz Nizozemske, Liqing Yang iz NR Kine i Eliso Virsalatze iz Rusije, odnosno Njemačke koja je svojim zapaženim recitalom u Lisinskom na najljepši način najavila otvorenje ovogodišnjeg natjecanja.Prema riječima Dmitrija Bashkirova upućenim na kraju natjecanja, žiri je radio u prijateljskom ozračju suočen s iznimno visokom razinom kandidata. U toj jakoj međunarodnoj konkurenciji hrvatski sudionici nažalost nisu bili među najboljima. U drugu etapu među dvanaestero odabranih plasirao se samo Stipe Bilić iz Rijeke, osamnaestogodišnji student prof. Rubena Dalibaltayana na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Tom darovitom, muzikalnom i tehnički izvrsno pripremljenom najmlađem sudioniku Natjecanja pripala je čast i iznimna prigoda da se predstavi u pauzi na kraju finala, u koje se međutim nije plasirao. Bila je to lijepa gesta prema najboljem hrvatskom natjecatelju, koji je u ovoj prigodi ponovio dio svojega programa iz druge etape, Andante spianato i Veliku briljantnu polonezu Frédérica Chopina te stavak iz Tri argentinska plesa Alberta Ginastere. Njemu je kao najmlađem sudioniku natjecanja i kao najbolje plasiranom hrvatskom natjecatelju pripala nagrada Yamaha Music Fundation Europe (1000 eura) koju dodjeljuje Euro Unit Group, generalni zastupnik te tvrtke za Republiku Hrvatsku.
Sudionici druge etape izvodili su jednosatne recitale s jednom sonatom Ludwiga van Beethovena, zadanom skladbom hrvatskog autora i skladbom po vlastitom izboru. Od njih dvanaestero šestero je ušlo u finale. Oni su, raspoređeni u dvije večeri, pokazali svoje umijeće i snalažljivost u izvedbama klavirskih koncerata uz Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem maestra Mladena Tarbuka. Snalažljivost je uistinu bila potrebna, jer se nastupalo nakon samo jedne probe i uz pratnju vrlo promjenljive sreće i uglavnom površnog pristupa. Zanimljivo je da su finalisti imali na programu različite koncerte, tako da nije bilo ponavljanja ni mogućnosti eventualnih usporedbi.
Prve večeri su se predstavili 33-ogodišnji Talijan Domenico Monaco i 27-ogodišnja Koreanka Jaekyung Yoo. Svirali su 2. koncert u f-molu Frédérica Chopina i 1. koncert u Es-duru Franza Liszta, ali svojim nedovoljno zanimljivim i bojažljivim nastupima nisu mogli konkurirati za nagrade. Najbolji dojam prve večeri pružila je 27-ogodišnja Ruskinja Varvara Nepomnyashchaya izvedbom 3. koncerta u C-duru Sergeja Prokofjeva. Ona je podijelila 3. nagradu (četvrta nije dodijeljena, nego je financijski spojena s trećom), dakle ukupno 14.000 kn, s 28-ogodišnjom Belgijankom Stephanie Proot, koja je svirala Chopinov 1. koncert u e-molu u središtu druge večeri. Njihove su interpretacije bile iznimno zrele i muzikalne, a nastupi sigurni i uvjerljivi.
No, pravo na najviše nagrade izborila su dvojica njihovih nešto mlađih kolega: 23-ogodišnji Andrey Gugnin iz Moskve za osebujnu, temperamentnu i originalnu interpretaciju 1 koncerta u b-molu Petra Iljiča Čajkovskog dobio je drugu nagradu žirija (20.000 kn) kao i nagradu Simfonijskog orkestra HRT-a i dirigenta Mladena Tarbuka, koja uključuje budući nastup na koncertu Majstorskog ciklusa HRT-a. Ali to nije sve: Gugnin je dobio i najviše glasova publike, koja mu je priredila urnebesne ovacije, a shodno tome izboru umjetnik je dobio zlatnik s motivom grada Zagreba i priliku da ponovno nastupi u Zagrebu u sklopu Zagrebačkih ljetnih večeri KDZ.U sklopu natjecateljskog programa 4. međunarodnog pijanističkog natjecanja Svetislav Stančić sudionici 2. etape mogli su izabrati jednu od dviju ponuđenih zadanih skladbi hrvatskih autora: Jubilus Ive Josipovića ili Zvukolik Davorina Kempfa. Zanimljivo je da troje koji su se odlučili za Kempfov Zvukolik (dvoje hrvatskih kandidata i jedna Ruskinja) nisu ušli u drugu etapu natjecanja, tako da je svih dvanaest polufinalista izvodilo Jubilus Ive Josipovića. Žiri je tako odslušao dvanaest različitih interpretacija te skladbe, najboljom ocijenivši onu koju je pružio 23-ogodišnji talijanski pijanist Scipione Sangiovanni. Nagrada se sastoji od 500 eura i priznanja Hrvatskog društva skladatelja, te od dva koncerta – na Muzičkom biennalu u Zagrebu 2013. i na Osorskim glazbenim večerima 2012. Sangiovanni je najviše impresionirao žiri te odnio pobjedu (što mu je donijelo i 40.000 kuna).
Sangiovanni je za finale odabrao virtuozni 2. koncert za glasovir i orkestar u A-duru Franza Liszta, koji je s lakoćom te visokim stupnjem koncentracije i uvjerljivosti prezentirao pokazavši veliku muzikalnost, ljepotu tona i fraze, a napose zrelost i odlučnost, što mu zacijelo otvara vrata lijepe karijere te stoga valja upamtiti njegovo ime. Na kraju natjecanja pijanistica Ida Gamulin, predsjednica hrvatske EPTA-e, zahvalila je svim natjecateljima, sponzorima i organizatorima, napomenuvši da premda svako natjecanje mora imati pobjednika, ipak iznad svega pobjeđuje glazba.
© Višnja Požgaj, KULISA.eu, 15. veljače 2011.
Piše:
![](/images/articles/26.jpg)
Požgaj
kritike
- ● Muzički biennale Zagreb
- ● drugi festivali i natjecanja u Zagrebu
- ● Varaždinske barokne večeri
- ● Dubrovnik
- ● Split, Trogir, Zadar
- ● Samobor, Velika Gorica, Čakovec
- ● Osor, Rijeka, Pula, Slatina i dr.
- ● Osijek