Čarolija pijanizma u svoj kristalnoj jasnoći, bojama i dometima
73. Ljubljana festival: Filharmonijski orkestar iz Monte-Carla, Martha Argerich, klavir, Charles Dutoit, dirigent, Cankarijev dom
-
Tjedan dana nakon koncertne izvedbe Puccinijeve Tosce dogodio se sjajan nastup legendarne argentinske pijanistice Marthe Argerich uz Filharmonijski orkestar iz Monte Carla pod dirigentskim vodstvom švicarskog maestra Charlesa Dutoita. Legendarna Argentinka ponovno je osvojila auditorij svojim besprijekornim pijanizmom koji plijeni bravuroznošću interpretacije. Ovom prilikom, na repertoaru se našao Prvi koncert za klavir i orkestar u C-duru op. 15 Ludwiga van Beethovena nastao prvih godina skladateljeva života u Beču, praizveden je 1715., a za klavirom je bio sam skladatelj. Iako je numeriran kao prvi to je zapravo treći Beethovenov izlet u tu formu.
Nakon određena otezanja s izlaskom na pozornicu Martha Argerich stupila je pred publiku uz ovacije prije prvog odsviranog tona. Potom je sjela za klavir i odslušala orkestralni uvod (u poletnoj izvedbi orkestra) diveći se tonskim figurama, kao da ga čuje prvi put. Potom je uslijedila čarolija pijanizma koja se ne može opisati riječima već je treba doživjeti u svim njezinim bojama i dometima. Iako Martha dok je za klavirom svojim kretnjama odaje dojam kao da ne zna što bi prije, ishod to nipošto ne podupire jer je svaki izvedbeni detalj kristalno jasan i zauzima svoje mjesto u cjelini.
Martha Argerich nalazi se u devetom desetljeću života, a njezino glasoviranje sve je bolje i bolje, ponajprije zahvaljujući jedinstvenoj umjetničkoj intuiciji kojom uvijek pronalazi interpretativne rukavce koje je nemoguće nadmašiti. Kraj nastupa publika je dočekala na nogama, a Martha je zahvalila dodatkom (uz lagani nagovor maestra Dutoita) iz kajdanke Johanna Sebastiana Bacha – Gavotta 1 i 2 iz Treće engleske suite u G-molu. Solo nastupi Marthe Argerich jedinstveni su doživljaj, a poznato je da nije naročito sklona recitalima što je doista velika šteta. Kako bilo da bilo, na stanku smo otišli s iskrenom nadom da ovo nije bio posljednji susret s argentinskom kraljicom klavira.
Ostatak koncerta protekao je u znaku Mauricea Ravela i Claudea Debussyja. Večer je otvorila Pavana za preminulu infantkinju Mauricea Ravela, i to u verziji iz 1910. Orkestar je već u prvim taktovima pokazao agogičku preciznost i čistoću tona, valja podcrtati angažman harfe. Isti efekt postignut je u Ravelovim Plemenitim i sentimentalnim valcerima na početku drugog dijela koncerta, a finale koncerta proteklo je na valovima mora u skladateljskom snoviđenju Claudea Debussyja. Trostavačna La mer odvijala se u iskustvenoj interpretaciji Mo. Dutoita koji je u prvi plan stavio programatski karakter skladbe.
Posebne pohvale treba izreći cizeliranim limenim puhačima, a općenito se može reći kako je Filharmonijski orkestar iz Monte Carla vrlo kvalitetan glazbeni konglomerat što ne čudi s obzirom na stoljetnu tradiciju (osnovan je 1856., a današnje ime nosi od 1980. godine), koncertni majstori bili su David Lefevre i Liza Kerob. Ovim sjajnim koncertom zatvorili smo vrata Ljubljana festivala (službeno je zatvoren 12. rujna koncertom Bečke filharmonije) i s veseljem iščekujemo novo izdanje 2026.
© Luka Nalis, OPERA.hr, 28. rujna 2025.
Program:
Maurice Ravel
Pavane pour une Infante défunte (verzija iz 1910.)Ludwig van Beethoven
Prvi koncert za klavir i orkestar u C-duru op. 15Maurice Ravel
Valses nobles et sentimentalesClaude Debussy
La mer
Piše:

Nalis