Händel u punom sjaju

14. Korčulanski barokni festival, 1. – 17. rujna 2025.: Hrvatski barokni ansambl i solisti, Muzika na vodi, Atrij gradske vijećnice, Korčula; Večera s Händelom, Centar za kulturu Korčula

  • Hrvatski barokni ansambl kao rezidencijalni ansambla Korčulanskoga baroknog festivala je sudjelovao u prvoj priredbi ovogodišnjega četrnaestog po redu u instrumentalnoj pratnji „viteške igre s mačevima“ Moreška. No, gostovanje na otoku Korčuli nije se svelo na samo taj jedan nastup. Umjetnička ravnateljica Hrvatskoga baroknog ansambla, ujedno i Korčulanskoga baroknog festivala, Laura Vadjon iz godine u godinu koristi priliku da publici u gradu Korčuli i još nekim mjestima predstavi dio koncerata priređenih tijekom prvoga dijela koncertne sezone u Zagrebu. Ove godine je to 25., jubilarna sezona, u kojoj je – kao što je već poznato za program u Zagrebu, Hrvatski barokni ansambl nastupao u manjem ili većem sastavu. Kao rezidencijalni ansambl Hrvatskoga glazbenog zavoda čija se zgrada još uvijek obnavlja nakon oštećenja iz zagrebačkoga potresa 22. ožujka 2020., Hrvatski barokni ansambl zamijenio je privremeno taj prostor sa drugim, doduše, manje pogodnim za koncerte – scenom Satiričkoga kazališta Kerempuh koje može primiti i manje posjetitelja u odnosu na Hrvatski glazbeni zavod. Stoga je hvale vrijedno predstavljanje dijela zagrebačke sezone i u drugim gradovima u Hrvatskoj pa je odabir pao na sigurno najuspjelija dva projekta: koncert naslovljen Muzika na vodi (održan u Zagrebu 26.siječnja 2025.) i pasticcio – kazališnu predstavu Dinner with Handel (Večera s Händelom – održanu 25. svibnja 2025. u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu).

    Koncert Muzika na vodi pratila je publika 14. Korčulanskog baroknog festivala na otvorenome prostoru u Atriju Gradske Vijećnice Korčula u utorak, 2. rujna 2025. s početkom u 21 sat. No, prije početka koncerta u 20 sati u istome je prostoru otvorena izložba Blaga Mađarskog nacionalnog muzeja na kojoj su posjetitelji (samo te večeri) mogli vidjeti neke od iznimno vrijednih predmeta iz muzeja utemeljenog 1808. godine o kome smo više napisali u osvrtu na koncert otvorenja, koji je 1. rujna 2025. priredio mađarski ansambl Aura Musicale. Izložbu je otvorila dr. Anna Erzsébet Mladenovics, ravnateljica Instituta Liszt – Mađarski kulturni centar Zagreb istaknuvši u nekoliko prigodnih riječi važnost muzejskih zbirki za mađarsku nacionalnu povijest, kulturu i umjetnost.

    Program koncerta Muzika na vodi bio je nešto kraći u odnosu na zagrebački koncert, jer u pravilu su koncerti Korčulanskoga baroknog festivala kraći i bez stanke. Od tri Händelove suite pod nazivom Muzika navodi – u F-duru HWV 348, u D-duru HWV 349 i u G-duru HWV 350 odabrane su prve dvije, a između njih je izvedena Uvertira-suita za dva roga, dvije oboe, fagot, gudače i basso continuo u F-duru, TWV 55:F3 Georga Philippa Telemanna (1681-1767). Umjetnički voditelj ovoga projekta bio je oboist Andreas Helm s kojim Hrvatski barokni ansambl surađuje već dva desetljeća, a koncert u Zagrebu je najavljen ovim riječima: „Kad nam u goste dolazi Andreas Helm, prva barokna oboa Europe i sjajan profesor generacija mladih puhača, uključivo i našeg Stjepana Nodila, znamo da će program biti pravi vatromet. Muzika na vodi iz pera Georga Fridericha Handela okuplja najveći sastav HRBA, kao i Telemannova suita za gudače, puhače i basso continuo, TWV 55:F3. Ovaj koncert biti će uvod u slavljeničku sezonu punu pompoznih kompozicija, ali i noviteta u daljnjim planovima i radu ansambla.“

    Georg Friedrich Händel skladao je i Muziku za vatromet čija je partitura uglavnom prožeta dionicama puhača pa su se dvije suite Muzika na vodi mogli kao nositelji tematske građe povremeno istaknuti rogovi (u suiti u F-duru) i trube (u suiti u D-duru) oslonjeni na sigurnu potporu gudača, čembala i timpana (suita u D-duru). Tri suite Muzika na vodi, HWV 348, 349 i 350 skladao je Händel 1717. godine, a izvedene su 17. srpnja kad je kralj Georg I. (1660–1727) sa svojim dvorjanicima plovio Temzom od Whitehalla do Chelseaja i tijekom noćne vožnje na povratku u London. (Žele li čitatelji doznati još nekoliko podataka o programu ovoga koncerta, mogu ih pronaći u mome tekstu na portalu Klasika.hr pod naslovom Početak jubilarne sezone u kraljevskom duhu)

    Hrvatski barokni ansambl nastupio je u gotovo istome sastavu kao i u Zagrebu. Gudačkdionice svirali su violinstice: Laura Vadjon, Tanja Tortić, Helga Korbar, Saša Borčić–Reba, Ivana Žvan Škrtić, Ana Labazan Brajša, Vinka Fabris Stančec i Sofi Stambolieva; violistice Asja Frank Perčić i Dagmar Korbar; violončelistica: Dora Kuzmin Maković; kontrabasist: Pavle Kladarin  Uz umjetničkog voditelja Andreasa Helma (oboa, blokflauta) svirali su Stjepan Nodilo (oboa, blokflauta), Žarko Perišić (fagot), Bruno Grošić i Bruno Lakatoš (rogovi), Krešimir Fabijanić i Zvonimir Lazar (trube), Borna Šercar (timpani, udaraljke), Pavao Mašić (čembalo) i Izidor Erazam Grafenauer (teorba). Umjetničko vodstvo svjetski poznatog oboista Andreasa Helma bilo je poticajno za Hrvatski barokni ansambl koji je sjajnim i skladnim muziciranjem oduševio probranu publiku u gradu Korčuli koja sa zanimanjem prati barokni festival

    Na sljedeća dva nastupa Hrvatski barokni ansambl predstavio je pasticcio Večera s Händelom. Poučeni iskustvom nepredvidivoga i lošeg vremena u Korčuli zbog kog je prije dvije godine izvedba komične opere Služavka gospodarica Giovannija Battiste Pergolesija (1710-1736) preseljena sa malog trga u dvoranu Centra za kulturu, organizatori su ove godine prvu izvedbu pasticcia Večera s Händelom planiranu za 4. rujna odmah smjestili u spomenuti prostor što je publici omogućilo praćenje libreta na monitoru i lakše razumijevanje engleskog izvornika. Radnja pasticcia u dva dijela naslovljenog Večera s Händelom vraća nas u 1734. godinu i ljetnu večer tijekom koje su se u kući u Brook Streetu 25 (u kojoj je Händel stanovao od 1723. godine do smrti) sastali njegovi prijatelji – sopranistica Francesca Cuzzoni, prijateljica Mary Pendarves i skladatelj John Christopher Pepusch, a večeru je (za tajnastvene goste) pripremio Händelov nezadovoljni kuhar Gustavus Waltz iznenadivši samoga skladatelja.

    Pasticcio je opera ili drugo djelo sastavljeno od dijelova skladbi istog ili drugih skladatelja. Glazbu je odabrao vrsni engleski čembalist i dirigent Julian Perkins koji je umjetnički voditelj ovog projekta. Odlučio se za uvertiru iz Händelove opere Alcina i arije iz njegovih kantata (Il duello amoroso), oratorija (Semele, Juda Makabejac, Athalia), opera (Rodelinda, Radamisto, Ariodante, Partenope, Rinaldo, Giulio Cesare, Flavio) ili drugih glazbeno-scenskih djela (Acis i Galatea), kao i duete iz opera Giulio Cesare i Sosarme te svjetovnog oratorija L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato. Iz opusa Johna Christophera Pepuscha (1667–1752) odabrao je ariju iz Prosjačke opere, dok je iz opusa Henryja Purcella (1659–1695) odabrao ariju iz opere The Fairy Queen. Engleski skladatelj Thomas Augustine Arne (1710–1778) je našoj publici manje poznat, zastupljen je arijom iz opere Edip, dok je talijanski skladatelj Antonio Vivaldi (1678–1741) zastupljen s arijom iz moteta Nulla in mundo. Za kvintet u kome nakon večer prije odlaska iz Händelova doma nastupaju svi pjevači, nije naveden izvor. Recitative je, stilski primjereno, uz pratnju čembala (recitativo secco) i uz pratnju orkestra (recitativo accompagnato) skladao Perkins. Libreto za ovu „duhovitu opernu dramu“ napisao je na već poznate arije umirovljeni glazbeni kritičar Stephen Pettit, a takav je postupak poznat kao kontrafaktura.

    Pet vrsnih vokalnih solista (već specijaliziranih ili će to s vremenom postići) tumačili su likove: Gustavus Waltz – „nestašni pjevač i kuhar u Händelovoj službi“ bio je bariton Marin Čargo, Francesca Cuzzoni – „temperamentna i arogantna pjevačica“ bila je sopranistica Josipa Bilić, skladatelj John Christopher Pepusch bio je tenor Mislav Lucić, a Mary Pendarves – „udovica, Händelova prijateljica, povjerenica i susjeda (buduća gospođa Delany)“ bila je Lucija Ercegovac (mezzosopran). Ulogu Händela pjevao je gost iz Velike Britanije, kontratenor Owen Willets. Hrvatski barokni ansambl nastupio je u manjem sastavu nego u Zagrebu: violinistice Laura Vadjon (koncertna majstorica), Tanja Tortić, Helga Korbar, Ana Labazan Brajša, Saša Borčić-Reba i Sofi Stambolieva, violistice Dagmar Korbar i Asja Frank-Perčić, violončelistica Dora Kuzmin Maković, kontrabasist Pavle Kladarin, solist na baroknoj oboi i blokflauti Stjepan Nodilo, fagotist Žarko Perišić, Pavao Mašić (čembalo i orgulje) i Izidor Erazam Grafenauer (teorba i barokna gitara).

    Pasticcio Večera s Händelom mogla je sljedećega dana, u petak, 5. rujna 2025. pratiti i publika u Veloj Luci na Pijaci ispred crkve sv. Josipa. Iako je lagani vjetar pomalo ometao prethodno održanu akustičku probu, postupno se smirio tako da se izvedba u drugačijem, otvorenom prostoru, mogla neometano pratiti. Na početku joj je, ipak, poseban prizvuk dalo i neprekidno glasanje zrikavaca koji su nakon nekog vremena posustali i prepustili nas uživanju u glazbi i scenskome pokretu u režiji Stephena Pettita i Petera Jonesa za koji je na trgu ispred crkve sv. Josipa bilo dovoljno prostora. Obje izvedbe pasticcia Večera s Händelom bile su malo skraćene, jer nije bila predviđena stanka između dvaju dijelova. No, odvijale su se brzo pod sigurnim vodstvom Juliana Perkinsa koji je izvrsno uskladio nastupe petero vokalnih solista i Hrvatskoga baroknog ansambla, a (iznimno disciplinirana) publika uživala je u muzikalnoj interpretaciji u kojoj su bili minuciozno izrađeni detalji, a temeljila se na izvrsnim tehničko-interpretativnim vještinama pjevača i glazbenika instrumentalnog sastava. Pasticcio Večera s Händelom tako je predstavio dio barokne glazbene baštine na dvije različite strane otoka Korčule – na istoku u gradu Korčuli i na zapadu u dubokoj uvali s predivnim zalaskom sunca u Veloj Luci.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 23. rujna 2025.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike