Posebni užici za uši i oči

50. Osorske glazbene večeri, 17. srpnja – 19. kolovoza 2025., Dubravka Šeparović Mušović, mezzosopran, Huiwon Lee, klavir, Boštjan Lipovšek, rog, Crkva Uznesenja Blažene Djevice Marije, Osor

  • Nacionalna prvakinja Opere HNK u Zagrebu, mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović ljeto 2025. godine doista može upisati velikim slovima u svoj umjetnički životopis. Razdoblje ljetnih festivala započelo je za uglednu umjetnicu nastupom 19. srpnja u atriju Kneževa dvora u njezinom rodnom Dubrovniku i to na koncertu na kojemu je obilježena 100. obljetnica Dubrovačkog simfonijskog orkestra, ali istovremeno i 25. obljetnica od prvog nastupa Dubravke Šeparović Mušović na Dubrovačkim ljetnim igrama. Dubrovački simfonijski orkestar nastupio je pod ravnanjem maestra Valentina Egela a koncertni je program bio naslovljen Zavodnice, Osvetnice, Heroine. Tako je u jedinstvenoj večeri posvećenoj snažnim ženskim opernim likovima i glazbenoj drami publika imala priliku doživjeti tri tematske cjeline koje spajaju scenski izražaj, glazbenu snagu i kostimografsku estetiku. Sadržajno u odnosu na glazbeni odabir i vizualno u odnosu na posvete svjetskim modnim dizajnerima koji su stvarali za operne produkcije, s posebnim naglaskom na hrvatsku kostimografkinju Iku Škomrlj, kako piše u izvješću iz Dubrovnika, osmislila je upravo operna umjetnica, danas jedna od najuglednijih opernih i koncertnih pjevačica u Hrvatskoj a i mnogo šire, koja je 1993. diplomirala na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu a potom upisala studij solo pjevanja u razredu Snježane Bujanović-Stanislav na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, gdje je diplomirala 1998. i magistrirala 2000. godine. Slijedila su usavršavanja pod mentorstvom Ruže Pospiš-Baldani i Eve Blahove, te solistička karijera u Operi HNK u Zagrebu i brojnim drugim opernim kućama u Europi.

    Nakon koncerta održanog 19. srpnja u okviru 76. Dubrovačkih ljetnih igara, već 25. srpnja nastupila je Dubravka Šeparović Mušović u crkvi sv. Krševana u Zadru uz Zadarski komorni orkestar pod ravnanjem renomiranog dirigenta Tomislava Fačinija u okviru 65. Glazbenih večeri u sv. Donatu. Umjetnički direktor festivala Glazbene večeri u Donatu Tomislav Fačini odabrao je program antologijskih djela s kraja 19. i početka 20. stoljeća i to Poslijepodne jednog fauna Claudea Debusya, Rückert-Lieder Gustava Mahlera sa solisticom Dubravkom Šeparović Mušović i Prvu simfoniju Georgesa Bizeta. Sve sigurno odlično, uvjerena sam, iako nisam bila niti u Dubrovniku niti u Zadru.

    I tada, budući da trajekt Zadar – Mali Lošinj zbog lošeg vremena nije vozio, doputovala je Dubravka Šeparović Mušović mnogo duljim i napornijim kopnenim putem iz Zadra do Krka pa onda i trajektom do otoka Cresa kako bi 27. srpnja održala koncert u okviru 50. Osorskih glazbenih večeri. Iako je program djelomično bio identičan onome u Dubrovniku, bitna je razlika bila u tome da je opernu pjevačicu pratila pijanistica Huiwon Lee a ne orkestar i da je bila uključena za osorski festival tradicionalno programirana praizvedba.

    Dakle, večer naslovljenu Zavodnice, Osvetnice, Heroine započela je Dubravka Šeparović Mušović svojim raskošnim mezzosopranom i dojmljivom scenskom pojavom arijom Carmen iz 1. čina Bizetove proslavljene opere Carmen. Dubravkina je Habanera uvijek vatromet strasti; to je kretanje prostorom i animiranje slušatelja na način kakav to doista jedino njoj, iskusnoj u ulozi Carmen ali i snažnoj umjetničkoj i glumačkoj osobnosti, jedinoj uspijeva. A kada je otpjevala ariju Dalile Mon coeur s'ouvre à ta voix (Moje se srce otvara tvojem glasu) iz 2. čina opere Samson i Dalila Camillea Saint-Saënsa, dramatične arije koja završava Dalilinim ljubavnim vriskom „Je t'aime“ (Volim te) moralo je svakome u publici tko ne poznaje opernu umjetnicu Dubravku Šeparović Mušović biti jasno da sluša mezzosopranisticu nadasve moćna ali i suptilna glasa te jedinstveno uvjerljive scenske pojave. Osim toga, Dubravka Šeparović Mušović pridaje važnost vizualnom dojmu, pa tako i uvijek novim odjevnim detaljima prilagođenima pojedinoj ariji i u tom pogledu obogaćuje dojam.

    Odmor za pjevačicu osigurala je u dva navrata južnokorejska pijanistica Huiwon Lee izvedbama Plesa komedijaša iz 3. čina opere Prodana nevjesta Bedřicha Smetane i Intermezza iz opere Ekvinocij Ivana Brkanovića. Nakon Smetanina Plesa komedijaša pjevala je solistica ariju Ježibabe Aj, aj? Už jsi se navratila (Ah, ah, već si se vratila) iz 3. čina opere Rusalka Antonína Dvořáka, ariju kojom je briljirala na posljednjoj premijeri prošle sezone u Operi HNK u Zagrebu a s kojom je ostvarila znatne uspjehe i u inozemstvu. U svakom slučaju, bio je to vrlo prikladan primjer koji odgovara opernim likovima osvetnica.

    Gotovčevu Odu zemlji, ariju Mile iz 1. čina opere Mila Gojsalića Jakova Gotovca izvela je Dubravka Šeparović Mušović punim intenzitetom prikladnim za evokaciju dramskoga lika a završne riječi „o zemljo mila nek' te čuva Bog“ otpjevala je spontano se okrenuvši prema oltaru. Doista, uz veliko pjevačko umijeće koje krasi mezzosopranisticu i nacionalnu opernu prvakinju Dubravku Šeparović Mušović trajno je važno isticati njezinu veliku scensku inteligenciju i snalaženje u svakom prostoru. Da je tome tako, dokazala je i posljednjom arijom, Tebe Gospodine umiljeno molju, molitvom Judite iz 1. čina opere Judita Frane Paraća, uloge u kojoj je također oduševila na pozornici zagrebačkog HNK. Naime, Dube je ponizno kleknula pred oltar i pjevajući iskrenom usrdnosti izmolila molitvu lijepe udovice iz Betulije kojom se sprema na svoj pohod, zavođenje i ubojstvo neprijateljskog, asirskog vođe Holoferna kako bi spasila svoj narod.

    Praizvedba skladbe za mezzosopran, rog i klavir Mladena Tarbuka s francuskim naslovom Les Espaces du sommeil (Prostori sna) bila je programirana kao kraj večeri. Nažalost, po mojem uvjerenju – krivo. Naime, dramaturški bi bilo prikladnije da je koncert započeo praizvedbom skladbe koju je ugledni i uvijek skladateljski zanimljiv autor skladao prije nekoliko godina, ali djelo nije bilo praizvedeno zbog otkazivanja mezzosopranistice Renate Pokupić. Vokalna umjetnica Dubravka Šeparović Mušović ovladala je vrlo zahtjevnom pjevačkom dionicom u glazbenoj evokaciji pjesme francuskog pjesnika Roberta Desnosa, jednog od najistaknutijih predstavnika nadrealističkog pokreta. Nazočni je skladatelj na engleskom jeziku dao vrlo iscrpan uvod i objasnio pjesnički predložak koji ga je potakao na skladanje djela. Naime, Robert Desnos bio je pred kraj Drugog svjetskog rata uhićen i deportiran u koncentracijski logor Terezin gdje je od tifusa preminuo. Dirnut tragičnim životom i poezijom francuskog pjesnika odabrao je Tarbuk pjesmu Prostori sna i simboličnom je tekstu pristupio u duhu, kako sam zapisuje, simboličke estetike, pokušavajući naći asonance njegovih riječi u bojama glasa, roga i klavira, te podcrtavajući izmjene poetskih ugođaja i raspoloženja. U interpretima, mezzosopranistici Dubravki Šeparović Mušović koja pjeva na francuskom jeziku, hornistu Boštjanu Lipovšeku i pijanistici Huiwon Lee, koja se javlja i govorno recitirajući na njemačkom jeziku dio teksta, imao je Mladen Tarbuk, osobno ravnajući izvedbom, vrsne umjetnike. Glazba isprekidana tijeka, avangardistički oslobođena konsonance, dramatično pokretana pjevanim tekstom, ozvučava atmosferu noći u kojoj su moguća mnoga čuda i premda nema anđela čuvara, noć je to u kojoj ima tebe. Tako i u danu….

    Publika je dugim pljeskom ispratila svih četvero glazbenika i nova je skladba očito krenula na put koji neka joj bude što uspješniji. Međutim, glavna solistica večeri nije imala priliku dobiti itekako zasluženi pljesak. Bilo bi korisno u drugoj prigodi programirati drukčiji redoslijed.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 9. kolovoza 2025.

    Program:

    Georges Bizet:
    Habanera, arija Carmen iz 1. čina opere Carmen
    Seguidilla
    , arija Carmen iz 1. čina opere Carmen

    Camille Saint-SäensMon cœur s'ouvre à ta voix, arija Dalile iz 2. čina opere Samson i Dalila

    Bedřich SmetanaPles komedijaša, iz 3. čina opere Prodana nevjesta (za klavir)

    Antonín DvořákAj, aj? Už jsi se navrátila, arija Ježibabe iz 3. čina opere Rusalka

    Ivan Brkanović:
    Intermezzo iz opere Ekvinocij (za klavir)
    Dubi, samo, dubi
    , dubi, arija Jele iz 2. čina opere Ekvinocij

    Jakov GotovacOda zemlji, arija Mile iz 1. čina opere Mila Gojsalića

    Frano Parać: Tebe Gospodine umiljeno molju, molitva Judite iz 1. čina opere Judita

    Mladen TarbukProstori sna - praizvedba

Piše:

Zdenka
Weber

kritike