Proslava zajedništva i izvrsnosti komornog muziciranja
Zagrebački kvartet saksofona, 35 godina, Lovre Marušić, klavir, Sae Lee, klavir, Mala dvorana KDVL, 5. lipnja 2025.
-
Prije gotovo šest godina, točnije 16. prosinca 2019. godine, Zagrebački kvartet saksofona održao je u Koncertnoj dvorani Blagoje Bersa Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu Svečani koncert u povodu 30. obljetnice postojanja. Time su saksofonisti Dragan Sremec, sopran-saksofon, Goran Merčep, alt-saksofon, Saša Nestorović, tenor-saksofon i Matjaž Drevenšek, bariton-saksofon proslavili tri desetljeća zajedničkog nastupanja. Već je tada činjenica da čak 30 godina djeluju u komornom sastavu u trajno istom sastavu bila povod za divljenje i čestitke. Ali, vrsni saksofonisti i dokazano brojnim nastupima diljem Hrvatske i u inozemstvu nadasve uspješni promotori svojeg glazbala, članovi Zagrebačkog kvarteta u istom sastavu nastupaju i dalje te su koncertom održanim 5. lipnja u Maloj dvorani Lisinski svečano obilježili sada već 35. obljetnicu zajedničkog muziciranja.
U povodu 30. obljetnice postojanja Zagrebačkog kvarteta saksofona napisala sam poduži tekst o njihovom djelovanju pa je neke podatke korisno ponoviti. Naime, kao prvi dokaz izuzetno uspješnoga tridesetogodišnjeg postojanja Zagrebačkog kvarteta saksofona izdvaja se činjenica da je taj za hrvatsku glazbenu kulturu doista pionirski komorni sastav nastupio osim u Zagrebu i drugim hrvatskim gradovima, u brojnim europskim državama, a gostovao je i u SAD-u, Južnoj Americi, Kanadi i Hong Kongu.
Za iscrpno navođenje koncertnih dvorana u kojima je Zagrebački kvartet saksofona svirao bit će potrebno više istraživanja, ali već činjenice sudjelovanja na važnim međunarodnim festivalima (MBZ, Rachlin & Friends, Splitsko ljeto, Osorske glazbene večeri, Varaždinske barokne večeri, Samoborska glazbena jesen, Musicora Paris, Festival Ljubljana, Ohridsko ljeto i dr.), u koncertnim ciklusima orkestara (Zagrebačka filharmonija, Slovenska filharmonija, Simfonijski orkestar HRT), na svjetskim kongresima saksofonista (Pesaro, Valencia, Montréal, Minneapolis, St. Andrews, Ljubljana i dakako Zagreb) kao i nastupi s uglednim dirigentima (Pavle Dešpalj, Alun Francis, Dmitrij Liss, David Itkin, Michael Agrest, François Boulanger, Uroš Lajovic, Mladen Tarbuk, Ivo Lipanović) potvrđuju uključenost Zagrebačkog kvarteta saksofona u mnogo širu koncertnu djelatnost nego što su to isključivo koncerti na kojima samostalno kvartet nastupa.
Daljnja potvrda afirmacije ogleda se u velikom broju nosača zvuka s njihovim snimkama, a kvartet je snimao i za HTV, ŐRF, Radio France, RAI, RTL, Slovensku Radio-televiziju i WDR. CD-ovi sa snimkama Zagrebačkog kvarteta saksofona višestruko su nagrađivani Nagradom Porin, a u dugom nizu nosača zvuka od 1993. do 2011. godine ističu se autorski CD-ovi skladatelja na kojima su njihova djela posvećena upravo Zagrebačkom kvartetu saksofona.
Svečano obilježavanje 35. obljetnice bilo je prvo 17. studenog 2024. godine koncertom u KDVL na kojemu je uz Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera Zagrebački kvartet saksofona praizveo novu verziju Koncerta za kvartet saksofona i orkestar prema motivima iz baleta Tramvaj zvan čežnja, čiju je izvornu inačicu Mladen Tarbuk, prema svojem baletu iz 2005. godine, četiri godine kasnije, 2009., napisao za kvartet saksofona.
Za komorni program izveden 5. lipnja u Maloj dvorani KDVL, saksofonisti su odabrali tri skladateljska imena od kojih je jedino skladba Šest krokija Borisa Papandopula izvorno pisana za kvartet saksofona. Akademik Papandopulo, izuzetno omiljeni hrvatski skladatelj koji se rado odazivao na pozive glazbenika da im piše svoje skladbe, skladao je godinu dana prije svoje smrti, 1990., na molbu Dragana Sremca, utemeljitelja Zagrebačkog kvarteta saksofona, Šest krokija za kvartet saksofona. Šest kraćih stavaka kontrastnih ugođaja i naglašene razigranosti i poleta postali su rado izvođena literatura kvarteta saksofona. Druga dva djela na programu bila su obrade antologijskih naslova iz ostavštine uglednih svjetskih skladatelja.
S u goste pozvanim solistom, hrvatskim pijanistom velike reputacije Lovrom Marušićem izveo je Zagrebački kvartet saksofona Kvintet za klavir i duhače u Es-duru, op. 16 Ludwiga van Beethovena u obradi Saše Nestorovića, a s japanskom pijanisticom Sae Lee predstavili su Sremčevu obradu Klavirskog kvinteta u g-molu, op. 57 Dmitrija Šostakoviča. Kada se voli zvučanje četiriju virtuozno tretiranih saksofona, kada se prepusti muziciranju kvarteta u kojemu je svaki član pouzdani interpret sa širokim dinamičkim dijapazonom i sposobnostima precizno uigranog skupnog muziciranja, slušanje odabrane glazbe postaje pravi užitak. Lovro Marušić ima osobito istančani osjećaj za glazbeni jezik bonskog majstora, a Sae Lee ne nedostaje vehementnosti za itekako zahtjevnu klavirsku dionicu Šostakovičeva Kvinteta.
Sve u svemu, publika je dugim i burnim pljeskom izrazila svoje oduševljenje. Ali onaj najljepši, zapravo najintimniji dio večeri, bila je očita radost članova Zagrebačkog kvarteta saksofona da eto i nakon 35 godina pred publiku izlaze u istom sastavu, svaki sa svojom važnom solističkom i pedagoškom karijerom, ali u duši majstori komornog muziciranja, predani i vjerni jedan drugome. Zbog toga svim poklonicima njihova sviranja, kao i posebno njima samima, sve najbolje želje za još mnoga ljeta!
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 18. lipnja 2025.
Zagrebački kvartet saksofona:
Dragan Sremec, sopran-saksofon
Goran Merčep, alt-saksofon
Saša Nestorović, tenor-saksofon
Matjaž Drevenšek, bariton-saksofonGosti:
Lovre Marušić, klavir
Sae Lee, klavirProgram:
Boris Papandopulo: Šest krokija
Ludwig van Beethovien (Nestorović): Kvintet za klavir i duhače u Es-duru, op. 16
Dmitrij Šostakovič (Sremec): Klavirski kvintet u g-molu, op. 57
Piše:

Weber