Troje glazbenika u savršenome suglasju

Max Bruch Trio u ciklusu Glazbeni umjetnici Zagrebu, Mala dvorana Lisinski

  • Ciklus koncerata Hrvatskoga društva glazbenih umjetnika Glazbeni umjetnici Zagrebu nastavljen je u utorak, 28. siječnja 2025. u maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. Poznato je da na koncertima ovoga ciklusa nastupaju mlađi glazbenici kao solisti ili udruženi u komorne sastave, pa je na posljednjem koncertu priliku za nastup dobio Max Bruch trio čiji su članovi Hiwote Tadesse (viola), Marko Zavišić (klarinet) i Domagoj Guščić (klavir). Sastav ovoga trija je pomalo neuobičajen, jer viola i klarinet su instrumenti podjednakoga tonskog opsega (viola – od c do a3, klarinet – od e do c4), ali dakako, različitih boja s obzirom na građu instrumenta i način dobivanja tona. U nekim komornim skladbama romantičara stoji napomena da dionicu viole može izvoditi i klarinet, pa tako tematska građa koju donose poprima novu tonsku boju. Skladatelj koji je prvi pisao za ovakav komorni sastav: viola, klarinet i klavir, bio je Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) čiji su Kegelstatt trio (Kuglana trio), KV 498 glazbenici odsvirali na početku koncerta. Izražajne mogućnosti toga sastava prepoznali su i neki drugi skladatelji kao Max Bruch (1838–1920) koji je skladao Osam komada za klarinet, violu i klavir, op. 83, a kasnije i Koncert za klarinet, violu i orkestar, op. 88, što je možda i potaknulo glazbenike da svoj trio nazovu po skladatelju iz čijeg se opusa izvodi mali broj skladbi.

    Članovi Max Bruch trija su mladi, već renomirani glazbenici koji se – uz svoj stalni posao, posvećuju komornome muziciranju. Hiwote Tadesse, danas vođa dionice viola u Zagrebačkoj filharmoniji, učila je violu u Glazbenom učilištu Elly Bašić, a studirala je na Kraljevskome konzervatoriju u Gentu i Konzervatoriju u Maastrichtu. Klarinetist Marko Zavišić je nakon završene Glazbene škole Vatroslava Lisinskog nastavio studij na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a zaposlen je kao profesor klarineta u Umjetničkoj školi Franje Lučića u Velikoj Gorici. Pijanist Domagoj Guščić djeluje kao viši umjetnički suradnik na Odsjeku za gudače i gitaru Muzičke akademije u Zagrebu. Klavir je učio u Glazbenoj školi Pavla Markovca, a studij je nastavio na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Sve troje glazbenika osvajalo je nagrade na natjecanjima, a kao komorni sastav Max Bruch trio dobitnik je druge nagrade u kategoriji nestandardnih komornih sastava na VIII. hrvatskom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Papandopulo 2019. godine. Natjecanje se održava svake godine od 2012. godine i mogu sudjelovati glazbenici do navršene tridesete godine života. Ovogodišnje XIII. natjecanje (od 16. do 20. veljače) opet ima kategoriju Nestandardni komorni sastavi, za sastave od tri do šest glazbenika.

    Na skladanje prve skladbe koncerta Max Bruch trija – Mozartove Kegelstatt trija u Es–duru, KV 498 možda je potaknulo prijateljstvo s poznatim klarinetistom Antonom Stadlerom (1753–1812) čije je majstorsko sviranje Mozart imao na umu pišući Klarinet kvintet, KV 581 i Koncert za klarinet i orkestar u A–duru, KV 622. Na praizvedbi je Stadler svirao klarinet, Mozart violu, a klavir Franziska von Jacquin (1769–1850). Prvi stavak Kegelstatt trija, polagani Andante, ni po tempu ni po formi nije tipičan za uvodni stavak komorne skladbe. Gradaciju u tempu čini brži Menuet s Trijom sheme A–B–A–Coda. Na početku četverotaktnu temu koja se ponavlja više puta donosi klarinet, u Triju viola svirajući u triolama pasaže i rastvorbe odgovara na motiv od četiri tona u dionici klavira, a dugim otpjevom pridružuje se i klarinet. Nakon repriza A–dijela stavak zaključuje efektna Coda. Završni stavak Rondo u tempu Allegretto počinje klarinet s temom od osam taktova, a ukupno četiri njena nastupa do duge Code izmjenjuju se s još tri teme u dionici klarineta i viole koje razdvajaju nastupi klavira s variranim temama ili novim glazbenim sadržajem.

    U nastavku prvoga dijela koncerta slušali smo skladbu Tomislava Uhlika (1956.) Odlazak zime. Njegov bogat opus bliži je po melodici i harmonijskim rješenjima možda novom klasičnom izražaju pa se uz slobodno oblikovane motive često osjeća i nadahnuće jazz– i tradicijskom glazbom. Specifične boje instrumenata kao i različite tehnike sviranja nadahnule su skladatelja da ih iskoristi za mozaično slaganje motiva u dionicama viole i klarineta. One se u mirnom dijalogu ili kontrapunktu koji asocira na snježni krajolik, u bržoj asocijaciji na zimske igre (staccato u kratkim notnim vrijednostima) u iznijansiranoj tišoj dinamici prelijevaju iznad dionice klavira, što skladbi daje impresionistički ugođaj. Skladbu Odlazak zime je 2003. godine naručio Trio Egmont (Milko Pravdić – klarinet, Milan Čunko – viola i Maja Bakrač – klavir), a djelo s programom je – prema riječima skladatelja, „inspirirano zimom 2003. godine, (…) koja je bila duga i koja je dugo odlazila.“

    U drugome dijelu koncerta članovi Max Bruch trija predstavili su Trio za klavir, klarinet i violu, op. 264 čiji je autor njemački skladatelj Carl Reinecke (1824–1910). Njegov trio iz 1903. godine za netipični komorni sastav (klavir, klarinet, viola) djelo je kasnoga romantizma koje je, kako se možda čini prema podatcima, potaknulo mnoge skladatelje 20. i 21. stoljeća da se okušaju u skladanju žanrovski različitih skladbi za taj sastav, počevši od Bruchovih spomenutih Osam komada za klarinet, violu i klavir, op. 83 iz 1910. godine ili iste godine skladanih Fantasiestykke danskoga skladatelja Johana Amberga (1846–1928). Reineckeov Trio za klavir, klarinet i violu pisan je u A–duru (što pretpostavlja odabir za sviranje rjeđe korištenog A–klarineta). Najčešće tematsku građu donose klarinet i viola, povremeno i klavir koji melodijskim instrumentima daje čvrstu harmonijsku podlogu usporedivu s načinom kako je to u komornim skladbama postavio Johannes Brahms (1833–1897). Skladba ima četiri stavka: prvi s unisonom klarineta i viole ima uvod Moderato umjerenoga tempa i tamnijih harmonija na koji se nastavlja brzi Allegro dok je drugi stavak Intermezzo–Moderato sličnog tempa, pomalo pastoralnog ugođaja. Treći stavak polaganoga tempa Andante nosi naslov Legenda i počiva na temi sjetnoga prizvuka koja je bliska narodnoj pjesmi, dok četvrti stavak Allegro moderato u oštroj suprotnosti s tempima i ugođajem s prethodnim stavcima, dostiže sa svojim temama vrhunac razigranosti i dinamike.

    Muziciranjem na koncertu ciklusa Glazbeni umjetnici Zagrebu troje glazbenika Max Bruch trija potvrdilo je nit-vodilju organizatora ciklusa koji – prema postavljenim kriterijima, odabiru one najbolje iz zagrebačke glazbene sredine. U interpretaciji Mozartova Kegelstatt trija osjetila se jednostavnost, lakoća sviranja i primjereno poimanje klasičnoga stila u čistoći intonacije unatoč brojnim tehničkim zahtjevima u brzim tempima. Suglasje triju glazbala obilježila je raslojena dinamika, logično fraziranje i lijepi ton klarinetista Marka Zavišića i violistice Hiwote Tadesse. Oni su virtuozne i brze melodijsko-ritamske dijelove kao i polagane pijevne teme razvijali iznad sigurne i jasne klavirske dionice u kojoj je Domagoj Guščić potvrdio pijanističku izvrsnost. Uhlikova skladba postavila je u prvi plan instrumentalni kolorit i poniranje u ugođaj sugeriran naslovom, a manje virtuoznost, što su glazbenici također uspješno ostvarili. Reineckeov trio prožeo je pravi romantičarski ugođaj, koji se prije svega odrazio u snažnijoj dinamici u kojoj su sva tri glazbala sačuvala svoju specifičnu boju i izražajnost stopivši se u lijepu tonsku cjelinu. Da skladanje za klarinet, violu i klavir ima još sljedbenika među našim skladateljima dokazali su glazbenici Max Bruch trija u dodatku, u trećem iz ciklusa Pet krokija za klarinet, violu i klavir dirigenta i skladatelja Ivana Josipa Skendera (1981.).

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 13. veljače 2025.
    © Autor fotografija: Mirko Cvjetko

    Max Bruch Trio
    Hiwote Tadesse, viola
    Marko Zavišić, clarinet
    Domagoj Gušćić, klavir

    Program:

    Wolfgang Amadeus Mozart: Kegelstatt trio (Kuglana trio), K. 498, 1. Andante, 2. Menuetto, 3. Rondeaux: Allegretto

    Tomislav Uhlik: Odlazak zime

    Carl Reinecke: Trio za klavir, klarinet i violu, op. 264, 1. Moderato: Allegro, 2. Intermezzo-Moderato, 3. Legende-Andante, 4. Allegro moderato

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike