Opera
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Johann Strauss ml., Šišmiš, red. Krešimir Dolenčić, dir. Michael Helmrath (djelomično nova podjela uloga)
Piše: Marija Barbieri
Novi ženski tandem – Adela Golac Rilović kao Rosalinda i Marija Kuhar Šoša u ulozi Adele – bile su scenski primjerenije likovima koje tumače. U pjevačkim dometima nije bilo bitnijih razlika, najveća je bila u samome karakteru glasova koji se bitno razlikuju, ali u pjevačkom dometu sve su četiri bile na visini svoje ne baš lagane zadaće
...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: Giuseppe Verdi, Don Carlo, dir. Yannick Nézet-Séguin, red. Nicholas Hytner
Piše: Ivan Ćurković
Dirigent Yannick Nézet-Séguin daje puno slobode pjevačima, a to su Roberto Alagna, Feruccio Furlanetto, Marina Poplvaska i Simon Keenlyside u svojim arijama znali na vrlo efektan način kanalizirali u glazbeno-interpretacijske vrhunce predstave. U cjelini je na glazbenom i na kazališnom planu Don Carlos jedna od najcjelovitijih predstava Meta koje smo vidjeli ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Johann Strauss ml., Šišmiš, red. Krešimir Dolenčić, dir. Michael Helmrath
Piše: Marija Barbieri
I dok je glazbeni dio djela fiksiran pa prema tome i mjerljiv, kad je o pjevačima riječ bio zadovoljavajuć, orkestar je svirao u skladu sa suhoparnim dirigentskim zahtjevima, ono što je nemjerljivo nego podliježe doživljaju bilo je zvučno blijedo ili scenski problematično. Poleta, zanosa, prirodnog protoka nije bilo pa je čak prema kraju postajalo pomalo dosadno
...pročitajte cijeli tekst...
-
Opera u Grazu: Wolfgang Amadeus Mozart, Don Giovanni, red. Johannes Erath, dir. Hendrik Vestmann
Piše: Ivan Ćurković
Ukoliko su zamke redateljskog kazališta udaljivanje od inscenacijskih konvencija prijašnjih epoha i oneobičavanje kanonskih djela operne literature iz neočekivane interpretacijske vizure, onda je predstava Opere u Grazu doista upala u sve zamke odabranog pristupa. Ponekad je možda bolje i upasti u neku od zamki nego ih neprestano zaobilaziti ...pročitajte cijeli tekst...
-
Zagrebačko gradsko kazalište Komedija: Jakov Gotovac, Đerdan, red. Richard Simonelli, dir. Krešimir Batinić
Piše: Višnja Požgaj
Simonelli je zadržao postojeću scenografiju Josipa Generalića i stilizirane narodne kostime Ljubice Wagner čime je sačuvao izvornost, plemenitu naivnost i tradiciju. U glavnim ulogama Petrice i Ive briljirali su Ana Zebić i Đani Stipaničev, skladni, sigurni, šarmantni i cjeloviti u svim segmentima govorenog, pjevačkog i glumačkog izraza
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Split: Giuseppe Verdi, Macbeth, red. Petar Selem, dir. Ivo Lipanović
Piše: Tonći Šitin
Glazbeno, izvedba Macbetha protekla je u znaku prvih nastupa u ovoj operi gotovo svih solista, dirigenta, zbora i orkestra HNK. Moglo bi se reći da je glazbena izvedba, napose orkestra i Zbora HNK Split, pod ravnanjem dobro pripremljenog Ive Lipanovića protekla precizno, koncentrirano, uzbudljive agogike i dinamike
...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: Gaetano Donizetti, Don Pasquale, dir. James Levine, red. Otto Schenk
Piše: Ivan Ćurković
Schenkova se režija u namjeri da moguće nedostatke libreta premetne u prednost obećavajućom činila jedino u drugoj slici prvoga čina, kojom je dominiralo dvoje najjačih solista večeri, zvijezde Anna Netrebko (Norina) i Mariusz Kwiecien (Dr. Malatesta), dok se najslabijom karikom predstave pokazao John del Carlo u naslovnoj ulozi ...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: The Metropolitan Opera, New York, Modest Petrovič Musorgski, Boris Godunov, dir. Valerij Gergijev, red. Stephen Wadsworth
Piše: Ivan Ćurković
Metropolitan već niz godina pri postavljanju ruske operne literature surađuje s Valerijem Gergijevim, koji je na pozornicu Meta ovom prilikom doveo gotovo isključivo soliste svoga petrogradskog Marijinskog teatra. Iznimka je René Pape, vodeći tumač Borisa Godunova koji je još jednom dokazao iznimnu pjevačku-glumačku umješnost u toj ulozi
...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: The Matropolitan Opera, New York, Richard Wagner, Rajnino zlato, dir. James Levine, red. Robert Lepage
Piše: Ivan Ćurković
Lepageova režija kao da je sve napore uložila u svoju najjaču kartu, ekstravagantnu i uistinu impresivnu scenografiju. Sve kazališnog slabosti pale bi u drugi plan da je glazbenim dio interpretacije bio efektniji. Rijetki su solisti ponudili onaj specifikum koji tehnički impresivnu, no estetički tek korektnu izvedbu izdiže iznad prosjeka
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Šibenik: Gian Carlo Menotti, Medij, dir. Josip Šego, red. Dora Ruždjak Podolski
Piše: Jordanka Grubač
Povratak opere na daske šibenskog teatra može se zahvaliti producentici za klasičnu glazbu u toj kući, opernoj pjevačici Neri Gojanović Kljajić koja je u Mediju ponijela i naslovnu ulogu Madame Flore i tako pokazala da je ne samo odlična producentica nego i pjevačica, i glumica, jer je uloga Flore kompleksna i slojevita
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Peter Lund, Vještica Hillary ide u operu, red. Ivan Leo Lemo
Piše: Igor Tretinjak
Najbolji dio predstave mlada je sopranistica Marija Kuhar Šoša, vrlo opuštena u ulozi otete operne pjevačice. Razgovorne je dijelove vrlo duhovito oblikovala koloraturno te oduševila izvedbom poznatih arija. Odličnu glazbenu pratnju imala je u Simonu Dešpalju koji je svirao glazbu Zvonimira Duspera vođen daljinskim upravljačem
...pročitajte cijeli tekst...
-
Bečka državna opera na početku nove sezone
Piše: Marija Barbieri
Na repertoaru Bečke državne opere ove je sezone šest glazbeno-scenskih premijera i jedna koncertna izvedba. Na programu je i pet obnova. Tome treba pribrojiti još 36 naslova redovnog, tekućeg repertoara! Naravno, svemu tome treba dodati pet baletnih premijera, tri repertoarna naslova, pet baleta, a to još nije sve
...pročitajte cijeli tekst...
-
Bečka državna opera: Giuseppe Verdi, Moć sudbine, dirigent Philippe Auguin, red. David Pountney
Piše: Marija Barbieri
Prava vrijednost ove izvedbe bili su Željko Lučić u velikoj ulozi Don Carlosa i Ferruccio Furlanetto u mnogo manjoj Gvardijana. Njih dvojica znaju što je Verdi, i to se tako jasno osjećalo, vidjelo i, poglavito, čulo. Elementarna muzikalnost, glasovna ljepota, osjećaj za frazu, prekrasan legato i Verdiju toliko potrebna dostojanstvenost krasili su njihove nastupe. ...pročitajte cijeli tekst...
-
61. Dubrovačke ljetne igre: Giovanni Battista Pergolesi, Služavka gospodarica; Georg Philipp Telemann, Školnik, dir. Tomislav Fačini, red. Krešimir Dolenčić
Piše: Marija Grazio
Opera Služavka gospodarica, premda kratka i u svim segmentima osim pjevačkog nezahtjevna, zadovoljila je svakog slušatelja i gledatelja koji joj se, ponesen ljetnim ozračjem i laganim sadržajem libreta, prepustio. Bas Giorgo Surjan nakon Školnika u prvom dijelu, nastavio je u maniri vrhunskog profesionalca i u Služavki
...pročitajte cijeli tekst...
-
56. Splitsko ljeto (Hrvatsko narodno kazalište Split i Teatro Verdi iz Trsta): Giuseppe Verdi, Otello, dir. Nikša Bareza, red. Giulio Ciabatti
Piše: Marija Barbieri
Ako glazbena izvedba i nije bila uvijek savršena, što bi bilo preuzetno i očekivati s obzirom na njezine iznimno velike zahtjeve, bila je na vrlo visokom nivou, zahvaljujući ponajprije dirigentu koji poznaje djelo u najsitnijim pojedinostima, ima jasnu viziju o njegovoj realizaciji i zna kako iz darovitog i sposobnog ansambla postići maksimum
...pročitajte cijeli tekst...
-
7. Riječke ljetne noći: Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka, Pietro Mascagni, Cavelleria Rusticana, dir. Nada Matošević, red. Ozren Prohić
Piše: Marija Barbieri
Lijep, ujednačen, zaobljen mezzosopran sjajnih visina i velika muzikalnost Kristine Kolar sigurno su je vodili u oblikovanje toplih i dinamički iznijansiranih fraza zrcaljenima i u glumačkoj komponenti pa se u njezinoj interpretaciji taj lik nije zadržao isključivo na dramatici nego je imao mnogo širi spektar emocija. Postao je bogatiji i izražajniji. I potresniji ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Giuseppe Verdi, Rigoletto, dir. Mihail Sinkevič, red. Krešimir Dolenčić
Piše: Marija Barbieri
Mihail Sinkevič je bez dvojbe dobar dirigent i predstava je bila muzički lijepo izrađena. Orkestar je bio vrlo dobar. Djelovao je zaobljeno kao cjelina, lijepa zvuka, s lijepim solima, profinjeno, uhu ugodno. Ali Sinkevič nema osjećaja za Verdija i to je bilo stalno razvidno. Nikola Mijailović u naslovnoj ulozi pokazao se kao pjevač i umjetnik velikog potencijala ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Nikša Bareza, red. Damir Zlatar Frey
Piše: Ramiro Palmić
Sopranistica Lana Kos se kao Lucia psihološki i glasovno transformirala, od čedne mladenačke zaljubljenosti u temperamentnu uzavrelost, očaj te, naposljetku, ludilo. Čuvenu ariju ludila pjevala je briljantno, dramatskim uzletima i pasažama, rafiniranim koloraturama, sigurnih skokova i u blještavom stilu ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Petar Iljič Čajkovski, Mazepa, dir. Mihail Sinkevič, red. Ozren Prohić (druga pjevačka podjela)
Piše: Marija Barbieri
Siniša Hapač pjeva s mnogo mekoće u glasu, lijepim zaobljenim frazama, u bogatoj dinamici, dotjerano muzički i u izgovoru ruskog jezika. Njegov Mazepa teško da bi mogao staviti na muke oca svoje voljene i osuditi ga na smrt, ali takav Mazepa daje duetu s Marijom u drugome činu iskrenost i toplinu, lijepe proćišćene lirske trenutke
...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Petar Iljič Čajkovski, Mazepa, dir. Mihail Sinkevič, red. Ozren Prohić
Piše: Marija Barbieri
Nositelji glavnih uloga Vladimir Vanejev (Mazepa), Luciano Batinić (Kočubej) i Tamara Franetović Felbinger (Marija) bili su ujednačeni trio kakav se rijetko nalazi. Teško bi bilo isto ustvrditi i za scensku komponentu predstave. Redatelj Ozren Prohić za nelogična scenska rješenja sigurno ima objašnjenje, ali je pitanje koliko je ono doprlo do gledatelja ...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: Gioachino Rossini, Armida, dir. Riccardo Frizza, red. Mary Zimmermann
Piše: Ivan Ćurković
Renée Fleming is lakoćom se nosila s glumačkim i enormnim glazbeničkim zahtjevima naslovne uloge te u pobila danas sve češće isticane argumente o potrebi pjevačke specijalizacije. No, da bi Armida zauzela redovito mjesto u repertoaru nije dovoljno samo da zabavi publiku, potrebno je da i na kazališnom planu ponuditi upečatljivi specifikum ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Gaetano Donizetti, Lucia di Lammermoor, dir. Nikša Bareza, red. Damir Zlatar Frey
Piše: Marija Barbieri
Ivana Lazar s lakoćom je izvodila sve preteške pasaže i bila dovoljno senzibilna ali i dovoljno sabrana da u svakome trenutku zadrži potpunu kontrolu nad osjetljivim materijalom kakav je glas koloraturke. Rasla je iz prizora u prizor, i sam kraj svoje duge dionice dočekala je svježa, postižući, kako se i očekuje, baš tada svoj pjevačko-scenski vrhunac ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku: Wolfgang Amadeus Mozart, Čarobna frula, dir. Zoran Juranić, Peter Oschanitzky, red. Zoran Juranić
Piše: Ivan Trojan
Juranić pravilno konzervativno promišlja o Mozartovoj podatnoj glazbeno-scenskoj čaroliji. Bila je uočljiva redateljeva nakana da pri uprizorenju Čarobne frule izbaci sve suvišne detalje. Uistinu, važna je bila isključivo bajkovita, perfekcionistički pripremana i izvedena glazba koja uzdiže, oplemenjuje svaku riječ, namjeru, stanje ili gestu viđenu na pozornici ...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: Ambroise Thomas, Hamlet, dir. Louis Langrée, red. Patrice Caurier i Moshe Leiser
Piše: Ivan Ćurković
Marlis Petersen djeluje dovoljno mladoliko za ulogu Ofelije, koju je zahvaljujući svojoj umjetničkoj zrelosti znala otrgnuti od stereotipa nevine naivke i prikazati je kao duboko nesigurnu i stoga nesretnu mladu ženu. Sjajni Simon Keenlyside još je jednom opravdao status vodećeg tumača naslovne uloge ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Split: Gioacchino Rossini, Seviljski brijač, dir. Ivan Repušić, red. Plamen Kartaloff (Koprodukcija sa Slovenskim narodnim gledališčem iz Maribora)
Piše: Tonći Šitin
Splitska premijera Seviljskog brijača ostala je na razini površinske inspekcije, više ili manje stilski koherentna, s likovima čija prostudiranost nije sezala dalje od ranije poznatog. Pa ipak, bilo je mjestimično asocijacija koje su omogućavale uzlete mašte, dinamičnih scena koje su naivnom komičnošću kulminirale čisto vizualnim atrakcijama ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Francesco Cilea, Adriana Lecouvreur, dir. Nada Matošević, red. Ozren Prohić
Piše: Marija Barbieri
U središtu pozornosti bila je Vedrana Šimić. Divna boja glasa, ujednačenost, spoj najplemenitijeg metala i najmekšeg baršuna, prirodne bogate dubine dramskog soprana, čvrstoća srednjih položaja, mekoća i sjaj visokog registra, naglašena muzikalnost, prelijepa piana – ama baš sve je u njezinom vokalnom potencijalu najviše kvalitete
...pročitajte cijeli tekst...
-
35 godina umjetničkog rada Ivice Šarića: Giuseppe Verdi, Requiem, dir. Ivo Lipanović, Sarajevska filharmonija, Zborovi Opere Narodnog pozorišta Sarajevo i HNK-a Split, Narodno pozorište Sarajevo, 26. veljače 2010.
Piše: Marija Barbieri
Ivica Šarić zadržao je raskošno bogatstvo tona, tople i plemenite zaobljene verdijanske fraze u širokom luku, besprijekoran legato, što ga je, uz duboko poniranje u samu srž glazbe te vrhunsku muzikalnost i cjelokupnost umjetničke osobnosti kao i poseban, Requiemu primjeren suzdržani naboj, uzdignulo u dominantnu figuru večeri ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Vincenzo Bellini, Norma, dir Antonello Allemandi, red. Philipp Himmelmann
Piše: Marija Barbieri
Glavne kvalitete u interpretaciji Norme Adele Golac-Rilović valja najprije tražiti u posebnom osjećaju za stil Bellinijeve glazbe. Vidljivo je to u raznolikosti glasovnih boja koje postiže, uvijek strogo u kontekstu specifične zaobljene Bellinijeve fraze dugih lukova, te u bogatstvu dinamičkih nijansi, od snažnog zaobljenog fortea do prozračnog, eteričnog piana ...pročitajte cijeli tekst...
-
Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Vincenzo Bellini, Norma, dir Antonello Allemandi, red. Philipp Himmelmann
Piše: Marija Barbieri
Norma nije tzv. repertoarna opera i obično se uvrštava u repertoar kad se ima pjevačica koja će biti razlog postojanja te predstave. U novoj zagrebačkoj Normi posegnulo se za gošćom – Nataliom Ushakovom. Ona se trudila, dala je sve od sebe, borila se do zadnjeg daha – ali nije pomoglo. Jednostavno nema potencijal za Normu!
...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: Giuseppe Verdi, Simon Boccanegra, dir. James Levine, red. Giancarlo del Monaco
Piše: Marija Barbieri
Kada su na scenu stupili izvrsni verdijanski pjevači, kanadska sopranistica Adrianne Pieczonka i talijanski tenor Marcello Giordani čuli smo pravi belkanto. Kanadsko-talijanski par pjevao je punim plućima i potpunim vladanjem verdijanskom frazom u cijelom njezinom širokom luku s bezbroj dinamičkih i interpretativnih nijansi. To je doista bio užitak! ...pročitajte cijeli tekst...
-
Metropolitan u Lisinskom: Georges Bizet, Carmen, dir. Yannick Nézet-Séguin, red. Richard Eyre
Piše: Ivan Ćurković
Elina Garanča je tumačenjem Carmen, jedne od najvećih mezzosopranskih opernih uloga, još jednom potvrdila status vodeće operne pjevačice svoje generacije. Više nego intenzitetom i pastoznošću, Elina Garanča osvaja zvonkim, jasnim timbrom, istančanom muzikalnošću interpretacije te glumačkim i plesačkim angažmanom
...pročitajte cijeli tekst...
Arhiv